آقا معلم خسته نیست، زود قضاوت نکنید برعکس بیشتر از گذشته انرژی دارد و به یاد ندارد که در طول ۳۱ سال تدریس این چنین بر روی نیمکتی نشسته باشد اما این روزها به زور آمپول به کلاس می‌رود و می‌گوید نباید دانش آموزانم از درس عقب بمانند.
کد خبر: ۹۳۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 18 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،کمر درد شدید مانع از راه رفتن و ایستادنش شده و پزشکان برایش مرخصی استعلاجی نوشته‌اند و توصیه کرده‌اند که نباید سرپا بیاستید، اما این معلم عاشق تدریس با آمپول خود را سرپا نگه داشته و هر روز مسیری ۸۰ کیلومتری را به عشق دانش آموزانش را طی می کند و می آید تا آنها از تدریس عقب نمانند.

«کورش صالح زاده» متولد سال ۱۳۵۳ است و با وجود جوانی ۳۱ سال سابقه تدریس دارد؛ معلم نمونه استان و منطقه و نفر اول جشنواره الگوهای برتر تدریس عشایر کشور و چند بار مقام استانی را در کارنامه کاری خود دارد.

باوجود بیماری همکاران و دوستانش او را از کرمانشاه تا مدرسه روستا همراهی می‌کنند و هر روز مسیر کرمانشاه تا روستای «نازلیان» را طی می‌کند.

یک سال از بازنشسته شدن او می گذرد اما همچنان به عشق تدریس و دانش آموزان نمی‌خواهد بازنشسته شود و همچنان در این شغل مقدس مشغول به کار است.

نازلیان، روستایی از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه است. این روستا در دهستان چمچمال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ۳۰۵ نفر (۶۸ خانوار) در آن ساکن هستند.

عکسی از خود را بر روی صفحه شخصیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که بر روی نیمکتی در کلاس درس دراز کشیده بود و کتابی در دست داشت و به دانش آموزانش درس می داد. این شرایط برایم جالب بود و بهانه‌ای شد که با وی تماس بگیرم و ماجرا را از زبان خودش بشنوم که گفت: «کمردرد شدید دارم و نمی توانم سرپا بیاستم و ناچارم به صورت درازکش تدریس کنم».

او ورزشکاری تنومند است اما در چند سال اخیر دچار کمردرد شدیده شده و پزشکان برایش نوبت عمل جراحی باز قرار داده‌اند اما به زور آمپول سرپا ایستاده و همچنان تدریس می‌کند.

کرونا و بیماری حریف معلمان نمی‌شوند

این معلم باتجربه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: امسال باید بازنشسته می‌شدم اما شیوع کرونا باعث شد که این کار را به تاخیر بیندازم چرا که احساس کردم دانش آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند و از این رو درخواست بازنشستگی ندادم.

صالح زاده علاوه بر کرونا و ایجاد استرس و اضطراب فراوان برای مردم و به خصوص برای دانش آموزان افزود: از چند سال پیش دچار کمردرد شدم اما این اواخر شدیدتر شد بطوریکه زمینگر شدم اما برای اینکه دانش آموزان از روند آموزش عقب نمانند هر هفته چند آمپول تزریق می کنم تا مقداری دردم را تسکین دهد و بتوانم تدریس کنم.

او توضیح داد که این اواخر یکی از همکاران در برخی از روزها که به دلیل شدت بیماری توان حضور در کلاس را ندارم به جایم تدریس می کند اما دوست دارم با وجود کمردرد شدید همچنان خودم به کلاس بروم و تدریس کنم.

وی افزود: با چند پزشک در کرمانشاه مشورت کردم و قرار است به زودی عمل جراحی شوم و دوست دارم پس از عمل باز به کلاس برگردم و تدریس را شروع نمایم.

این مدیر آموزگار می‌گوید برای یک معلم هیچ چیزی به اندازه تدریس و آموزش آن هم در روستاهای محروم و کمتربرخوردار لذت بخش نیست و نه کرونا و نه هیچ بیماری دیگری نمی تواند این حس خوب و لذت را از معلمان بگیرد.

تاثیر منفی کرونا بر امر آموزش

صالح زاده در ادامه با بیان اینکه کرونا بر امر آموزش به خصوص در روستاها تاثیرات منفی زیادی گذاشته است، افزود: از آنجایی که اغلب مردم روستاها از اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند توان تهیه امکانات آموزشی از جمله گوشی هوشمند، تبلت و رایانه را برای فرزندانشان ندارند و از این رو برخی از معلمان روستاها مجبورند که به صورت حضوری کلاس برگزار کنند.

روستای نازلیان تنها مقطع ابتدایی دارد و ۲۵ دانش آموز در این مقطع مشغول به تحصیل هستند. معلم روستا می‌گوید که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری به دانش آموزان تدریس می کنم و اجازه نمی دهم از پروسه درس و آموزش عقب بمانند.

او به ضعیف بودن شبکه اینترنت در روستا هم اشاره می کند و می گوید برخی افراد هم که گوشی هوشمند دارند به راحتی نمی‌توانند از شبکه اینترنت استفاده کنند و از این رو کلاس ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی و با رضایت خانواده ها حضوری برگزار می‌کنیم.

او به رضایت همه خانواده‌ها به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری اشاره کرد و گفت: والدین دانش آموزان در قالب نامه‌ای رضایت خود را از برگزاری کلاس ها به صورت حضوری اعلام کردند.

وی اظهار داشت که برخی از دانش آموزان اگرچه به شبکه شاد در فضای مجازی دسترسی دارند اما می گویند به دلیل کندی و ضعیف بودن شبکه اینترنت امکان استفاده از آن را نداریم و از این رو به صورت حضوری در کلاس ها حاضر می شوند.

دانش آموزان مناطق محروم نیازمند توجه بیشتر

این مدیر آموزگار در ادامه سخنانش با بیان اینکه کرونا فضا برای آموزش بخصوص در روستاها را سخت کرده است، گفت: اغلب مدارس روستایی محروم از آموزش جا ماندند و مسوولان هم هزینه چندانی برای آنها نکردند و از این رو ما معلمان براساس تعهد، عشق و علاقه و وجدان کاری وظیفه داریم نگذاریم دانش آموزان دچار افت تحصیلی شوند و از آموزش جا بمانند.

صالح زاده افزود: از ابتدای شیوع کرونا با همکاری اولیای دانش آموزان و همکاران مدرسه حدود ۸۰۰ هزار تومان وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی خریداری کردیم و در اختیار دانش آموزان گذاشتیم و با رعایت همه پروتکل ها و ضدعفونی کردن مدرسه و کلاس ها تدریس حضوری را ادامه دادیم.

او به تخریب بخشی از مدرسه روستا نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری مردم روستا و همکاران مدرسه را از نو بازسازی کردیم و اکنون روستا مدرسه ای در شان مردم و دانش آموزان دارد.

وی با بیان اینکه روستای نازلیان تنها مقطع ابتدایی دارد، افزود: دانش آموزان مقاطع بالاتر در بیستون یا دینور ادامه تحصیل می‌دهند.

۸۰درصد دانش آموزان کرمانشاهی در شبکه شاد

به گزارش ایرنا؛ استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۳۵۶ هزار دانش‌آموز دارد و با وجود محرومیت، داشتن ۱۱۰ نقطه کور و عدم پوشش شبکه اینترنت در برخی از روستاها، توانست با زیرپوشش‌بردن ۸۰ درصد دانش‌آموزان در شبکه آموزشی شاد در جایگاه سوم کشور از نظر پوشش این شبکه آموزشی قرار گیرد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ و تعطیلی فعالیت‌های آموزشی مدارس به صورت حضوری، شبکه آموزشی شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش به منظور استمرار فرآیندهای آموزشی در فضای مجازی و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین طراحی شد و دانش‌آموزان در سراسر کشور فعالیت‌های آموزشی خود را از این طریق ادامه می‌دهند.

فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان کرمانشاهی هم مانند سایر نقاط کشور اکنون در این شبکه آموزشی انجام می‌شود اما دانش‌آموزان برخی از روستاهای استان به دلیل عدم و یا ضعیف بودن شبکه اینترنت امکان دسترسی به این شبکه را ندارند اگرچه مسوولان راهکارهای جایگزینی برای آنها تعریف کرده‌اند که یکی از آنها برگزاری کلاس های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار