رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از روزانه شدن پایش تالاب‌ها و منابع آبی استان برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 10 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علیرضا حیدری با اشاره به تشدید پایش‌ها برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، اظهار کرد: با توجه به مشاهده کانون‌هایی از بیماری در برخی از استان‌ها، پایش‌ها را که قبلا به صورت هفتگی انجام می‌شد، روزانه کرده‌ایم.

حیدری ادامه داد: بر اساس لیستی که محیط زیست در اختیار دامپزشکی گذاشته، استان کرمانشاه حدود 23 تالاب دارد که هم اکنون همگی این تالاب‌ها به صورت روزانه از سوی کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند. علاوه بر این روستاهای اطراف تالاب‌ها و منابع آبی استان نیز به طور روزانه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: استان کرمانشاه هم اکنون از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان "پاک" است.

حیدری گفت: از ابتدای امسال تاکنون تالاب‌ها و منابع آبی استان بالغ بر 12 هزار بار در قالب تیم های مشترک دامپزشکی با محیط زیست و تیم های انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفته که در این پایش ها حدود سه هزار نمونه مشکوک ارزیابی شده که تاکنون هیچ موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تایید نشده است.

وی اضافه کرد: آخرین موارد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در استان در سال گذشته شاهد بودیم و در مجموع 9 کانون روستایی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که در نهایت بیش از هزار قطعه پرنده معدوم شدند.

حیدری ادامه داد: استان کرمانشاه جزو استانهای پرخطر در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست و از سال 1386 که بیماری وارد کشور شده تاکنون هیچ واحد صنعتی در استان کرمانشاه درگیر این بیماری نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل سرد سال، گفت: تا فروردین ماه احتمال شیوع بیماری دور از انتظار نیست، اما پس از آن با گرم شدن هوا احتمال شیوع بیماری کم می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس پرندگان وحشی مهاجر را مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان در فصول سرد سال از مناطق شمالی کره زمین به سمت مناطق جنوبی، احتمال انتقال و شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، لذا پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی باید هشدارهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

حیدری رعایت اصول امنیت زیستی را در جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهم ارزیابی کرد و افزود: از صاحبان مرغداری‌ها می‌خواهیم تا رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

وی با اشاره به احتمال بالای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خرید پرنده از پرنده فروش‌های دوره‌گرد، گفت: از روستاییان درخواست می شود از خرید طیور از وانتی‌ها صرف نظر کنند، چون این پرنده‌ها ممکن است در دوره کمون بیماری بوده و علائم را پس از چند روز نشان دهند.

حیدری علائم بیماری را در پرندگان تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت های بدون پر بدن پرنده عنوان کرد و افزود: این بیماری در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور روستا و پرداخت غرامت به صاحبان طیور خواهیم بود.

حیدری در پایان از همه مردم خواست هرگونه تلفات مشکوک پرندگان یا طیور بومی را برای بررسی و حضور کارشناسان دامپزشکی و انجام اقدامات لازم با شماره تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اطلاع دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار