حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی:
رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران گفت:بر اساس سند تحول قضایی حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش در جامعه باید با نقش آفرینی مردم صورت گیرد.
کد خبر: ۹۳۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 07 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ابراهیم رییسی در جریان سفر به استان کرمانشاه و دیدار با فعالان مدنی در حوزه صلح و بخشش، اظهار داشت: توفیقی است که امروز در جمع فرهیختگان و معتمدین مردم کسانی که در استان کرمانشاه نقش آفرینند و در جایگاه فعال اجتماعی و آمر به معروف و ناهی از منکر و کنشگرِ فعال با احساس مسئولیت برای رفع مشکل زندگی مردم تلاش می کنند،حضور دارم، از نماینده مقام معظم رهبری، آیت الله علما و استاندار محترم قدردانی می‌کنم، مساله صلح و سازش و حل مسائل اجتماعی با سخن گفتن، گفتگو و حل و فصل توسط خود مردم و جلوگیری از اینکه مسائل خانوادگی به دادگاه وارد شود، اصل مهمی است.


وی خاطر نشان کرد: در برخی از مسائل مانند مشکلات اقتصادی، اختلاف خانوادگی و نفقه، راهکار دادگاه نیست، اساس روابط خانوادگی بر عشق ورزی است، اگر به هر دلیلی این دلدادگی دچار مشکل شد راه حلش کمک اطرافیان و خانواده و پیشکسوتان است، قرآن کریم راهکاری را که برای رفع مشکل خانوادگی مطرح می‌کند دادگاه نیست، اگر در بازار و داد و ستد مشکلات اقتصادی پیش آمد یا پرداخت اجاره بها عقب افتاد آیا با دادگاه حل می‌شود؟! یا لازم است اطرافیان به حل مشکل کمک کنند؟! اگر مسائل مختلف حقوقی بین دو نفر یا دو مجموعه ایجاد شد بسیاری از آن‌ها با ریش سفیدی قابل حل است. در قانون نهاد‌هایی مثل شورای حل اختلاف و میانجی گری و داوری را داریم تا مشکلات حل شود و این‌ها صرفا با دادگستری و سیر مسائل قضایی قابل حل نیست، در هر صورت دادگستری فرایند خود را دارد، اما می‌توان راهکار‌ها را کوتاه کرد و با صلح و سازش آن‌ها را به نتیجه رساند.


رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیان داشت: قتل بالاترین جرم و جز گناهان کبیره است و بسیار مذموم است، اما نسبت به این مسئله هم عفو در نظر گرفته شده و این حق اولیا دم است که اگر بخواهند از قاتل بگذرند و یا قصاص  کنند، این مساله به این مهمی جای عفو و قصاص را عوض می کند و صلح و سازش می‌تواند موثر باشد و حق آن‌ها است؛ بنابراین صلح و سازش بسیار گسترده است.


این مقام ارشد قضایی افزود: در خون بس و اینکه این موضوع به یک بحران اجتماعی و تخلیه روستا و تکرار جنایت‌های مختلف و آسیب جوانان، کشاورزی و اقتصاد تبدیل نشود، نقش سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است، در دوران تحول قضایی یکی از محور‌های اصلی در دستور کار قوه قضائیه صلح و سازش، داوری، حل اختلاف و رفع خصومت‌ها با نقش آفرینی مردم به دستگاه قضایی صورت گیرد و کمک به این امر بسیار ثواب دارد، صلح یک حکم واقعی و حقیقی است و دو طرف به اجرای آن راضی هستند، عزیزان در حوزه صلح و سازش تلاشتان را افزایش دهید، جنایت‌ها و انواع قتل که بسیار شنیع و مذموم است و امنیت اجتماعی را به هم بزند، باید روز به روز کاهش یابد.


رئیسی تاکید کرد: اگر هم جنایتی بوجود آمد نباید تسری یابد، فرهنگ صلح و سازش و فرهنگ حل اختلاف و خاتمه دادن به دعاوی و فرهنگ رفع مشکلات خانوادگی و هر گونه مساله‌ای که با رضایت شاکی حقوقی حل می‌شود، توسط افراد فرهیخته جامعه حتما به حل مشکل کمک می‌کند. در خاتمه از این جمع قدردانی می‌کنم و همچنین از افرادی که صلح و سازش را برقرار می‌کنند قدردانی می‌کنم. پاداش مادی این کار ایجاد آرامش در جامعه و پاداش معنوی آن بسیار زیاد است و مورد تاکید شارع مقدس است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار