هم‌رزم شهید سلیمانی از سفر سردار دل‌ها پس از نابودی رژیم بعث به نجف سخن گفت که خاک غربت بر حرم امیرالمومنین (ع) دیده شد و گفت: حاج قاسم در بازگشت به فکر تشکیل ستاد مرمت عتبات افتاد.
کد خبر: ۹۲۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 03 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،۱۳ دی ماه سال گذشته وقتی خبر شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی عزیز از شبکه‌های خبری مخابره شد؛ این روز برای جبهه مقاومت تا ابد رنگی دیگر به خود گرفت و قطعاً هر آزاده‌ای در جهان با شنیدن این تاریخ به یاد یاور مستضعفان و مظلومان جهان خواهد افتاد.

ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۳ دی ماه سال ۹۸ سلیمانی‌هایی متولد شدند که تا اسرائیل را نابود نکنند و بینی شیطان بزرگ را به خاک نمالند روح‌شان آرام نمی‌گیرد.

خبرگزاری مهر در کرمانشاه در نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی میزبان یکی از همرزمان کرمانشاهی سردار دل‌ها بود که بخشی از این گفتگوی تفصیلی منتشر می‌شود.

خودتان را معرفی کنید؟

بهمن صحرایی متولد سال ۱۳۴۱ در کرمانشاه، خادم ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان کرمانشاه هستم.

تاریخچه‌ای از شکل گیری ستاد بازسازی عتبات عالیات بفرمائید؟

علاقه مندی مردم ایران به امامان و اهل بیت (ع) قدمت طولانی دارد، استان کرمانشاه در جغرافیایی قرار دارد که مردم از این مسیر برای زیارت قبور اهل بیت (ع) علی‌الخصوص زیارت قبر مطهر امام حسین (ع) و زیارت کربلا تردد داشتند در زمان‌های دور وجود کاروانسرا‌ها و مسیر دروازه کربلا که به دروازه نجف در استان کرمانشاه معروف است، گواه آن است.

از زمان قبل از صفویه و سپس زمان افشاریه و قاجار اقداماتی برای مرمت و بازسازی حرم‌های مطهر انجام می‌شد و هنوز هم آثار این مرمت‌ها توسط ایرانیان در حرم‌های مطهر وجود دارد؛ بنابراین تاریخچه بازسازی عتبات عالیات تنها مختص به زمان جمهوری اسلامی نیست.

طی حدود ۶۰ سال گذشته با روی کار آمدن نظام بعثی در عراق شرایطی به دلیل حضور بعثیون و سپس پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به وجود آمد که ارتباط بین ملت ایران با عتبات عالیات در عراق قطع شد. متأسفانه حزب بعث رویه اسلام زدایی را در پیش گرفته بود که برای دست یافتن به این هدف، علاوه بر بی مهری به مرقد مطهر امامان، سختی‌ها و محدودیت‌های بسیاری را برای زائرین ایجاد کرده بودند.

بعد از نابودی نظام بعثی در عراق سیل جمعیت زائرین مشتاق و محبین اهل بیت (ع) وارد عراق شدند که اکثریت این زائرین ایرانی بودند. در آن زمان همه ما شرایط بد نگهداری حرمین مطهر را دیدیم. علاقه‌مندان و دوستداران امامان معصوم در تلاش بودند که کاری برای بهبود این شرایط انجام بدهند. یک مجموعه باید متولی جمع آوری نذورات مردم برای بازسازی قبور مطهر امامان معصوم می‌شد.

ما در آن زمان همراه با شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برای زیارت به نجف اشرف سفر کرده بودیم و خاک غربت را بر حرم آقا امیرالمومنین (ع) دیدیم و حاج قاسم به محض بازگشت از زیارت به فکر تشکیل یک ستاد برای مرمت و بازسازی عتبات عالیات افتاد و پیشنهاد تشکیل این ستاد را به مقام معظم رهبری ارائه دادند و از آن زمان ستاد بازسازی عتبات عالیات شکل گرفت.

در ابتدای زمان شکل گیری ستاد اقداماتی همچون مرمت، نوسازی و بازسازی انجام شد و پس اتمام این اقدامات، به توسعه فضای حرمین روی آوردیم.

از چه سالی به سمت ریاست ستاد عتبات‌عالیات در استان کرمانشاه منصوب شدید؟

به مدت سه سال به صورت مستقیم افتخار خدمت در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان را دارم و نیز طی ۶ سال گذشته که ستاد اربعین در سطح استان راه اندازی شد، افتخار فعالیت در مجمع مردمی اربعین حسینی (ع) به عنوان یکی از معاونت‌های ستاد بازسازی عتبات را داشتم.

ستاد بازسازی عتبات عالیات در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

ستاد بازسازی عتبات عالیات در چند سال اول کار خود به اقدامات مرمت و بازسازی حرمین امام امامان معصومین (ع) پرداخت و پس از پایان این اقدامات، یک سری طرح‌های توسعه‌ای با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز و آمیخته با هنر معماری ایرانی اسلامی نوشته شد. ما به عنوان یک مهمان در عراق این طرح‌ها را به عراقی‌ها ارائه دادیم که با اجرای آن‌ها موافقت شد.

اولین طرح، توسعه حرم آقا امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف بود که از حدود ۱۰ سال پیش شروع شد. طی ۶ سال کار مستمر صورت گرفته، صحن و شبستانی به مساحت ۲۲۰ هزار متر مربع به نام حضرت زهرا (س) در کنار حرم امیرالمومنین (ع) اضافه شد و این طرح به عنوان بزرگترین پروژه مسقف جهان اسلام نام گرفت.

 

در طرح توسعه بعدی با توجه انفجار صورت گرفته در سامرا و تخریب کامل مرقد امامین عسگریین (ع) در این انفجار در سال ۱۳۸۴ توسط وهابیون و جریان استکباری که قصد اختلاف افکنی در جامعه عراق و کشاندن و دامن زدن به آن در جهان اسلام را داشت، بازسازی گنبد، صحن، شبستان و… در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفت و کار‌های توسعه‌ای آن همچنان ادامه دارد.

طرح دیگر توسعه حرم امامین جوادین کاظمین (ع) بود که هم کار عمده بازسازی گنبدها، صحن‌ها و خود حرم انجام شد و بخشی از کار نیز باقی مانده است.

در مجموع کار اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات با توجه به سفارشات و ثواب بالای زیارت حرم امام حسین (ع)، به مرمت، بازسازی و توسعه این حرم قرار گرفت، اما به دلیل نبود ظرفیت مکانی امکان توسعه فضای آنجا وجود نداشت که با تلاش خادمین عراقی تمام زمینه‌های منطقه خیمه گاه تا تل زینبیه خریداری شد و برای اجرای طرح توسعه تحویل عتبات ایران شد.

با مطالعات گسترده و دقیق صورت گرفته، صحن و سرایی در حدفاصل خیمه گاه تا تل زینبیه به نام حضرت زینب (س) در سه طبقه طراحی و اجرا شد. در حال حاضر این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انشاالله با اتمام این طرح ظرف سه سال آینده حرم امام حسین (ع) ۱۴ برابر توسعه پیدا خواهد کرد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات استان با عنوان نماینده مردم عاشق و دلسوخته سیدالشهدا و میزبان زائرین حرم آقا اباعبدالله حسین (ع) در کرمانشاه مسئولیت ساخت بخشی از این طرح توسعه را پذیرفته است.

با توجه به اینکه در برخی رسانه‌ها شبهاتی در خصوص وجوهی که در عتبات هزینه می‌شود بفرمائید که منابع تأمین مالی ستاد بازسازی عتبات عالیات از کجا تأمین می‌شود؟

ستاد بازسازی عتبات عالیات یک مجموعه کامل مردم نهاد است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و مراجع، این ستاد به صورت مردمی اداره می‌شود. این ستاد هیچ ردیف بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و در استان آیت الله علما امام جمعه کرمانشاه و نماینده، ولی فقیه در استان به عنوان رئیس هیئت امنا، استانداری، فرماندهی ستاد انتظامی، دادگستری، تبلیغات اسلامی، اوقاف و… در استان به عنوان اعضا در این ستاد حضور دارند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات وظیفه شناسایی و اطلاع رسانی کار‌های حرمین واقع در عراق و هدایت نزولات مردمی را برعهده دارد.

جالب است که با توجه به اینکه دشمنان مشغول به وجود آوردن و پخش شبهاتی در فضای مجازی و غیرمجازی هستند، مردم با عشق، علاقه و ارادت نذورات خود را تقدیم ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌کنند و حتی اکثر این مردم از قشر درآمدی متوسط به پایین جامعه هستند.

نقش ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایجاد روابط بین کشور‌های ایران و عراق چگونه است؟

ستاد عتبات عالیات به عنوان یک مجموعه مهم با علم و تکنولوژی و هنر ایران اسلامی وارد عراق شد که مورد استقبال تمام کارشناسان و مردم عراق قرار گرفت. این ستاد شرکت ثبت شده‌ای را در کشور عراق ایجاد کرد و طبق قانون عراق تمام موارد قانونی را رعایت می‌کنیم و در این راه با عراقی‌ها کاملاً هماهنگ و همراه هستیم. خوشبختانه باید گفت با استقبال خوبی از طرف دولت و مردم عراق روبرو شده‌ایم.

دولت عراق تسهیلاتی مانند معافیت تعرفه‌های گمرکی بر روی اجناس ایرانی که برای بازسازی حرمین وارد کشور عراق می‌شود، در نظر گرفته است.

به لطف خدا ستاد بازسازی عتبات عالیات به دلیل شکل دادن مودت، همراهی و همکاری بسیار خوب بین مردم عراق و پیوندی را بین ۲ ملت ایران و عراق ایجاد کرده است. این ستاد با وجود تمام تلاش‌ها و دسیسه‌های دشمن در عراق برای شکل گیری جریان ایران هراسی و اسلام هراسی، این دسیسه‌ها را تبدیل به دیده شدن ایران در کنار انجام فریضه زیارت کرده است.

در ایام اربعین علاوه بر زائرین عراقی، زائرانی که از ۷۰ ملیت وارد عراق می‌شوند با هنر ایران اسلامی و نقش جمهوری اسلامی در منطقه روبه‌رو می‌شوند و این امر یک جنبه جهانی و بین المللی به وجود آورده است.

نقش ستاد بازسازی عتبات عالیات در کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی در کشور چگونه بوده است؟

ستاد بازسازی عتبات عالیات یک مجموعه مردم نهاد که نذورات مردمی را به سمت عتبات مقدس هدایت می‌کند و همچنین اقدامات توسعه‌ای را در آنجا انجام می‌دهد. نیرو‌های انسانی برای این ساخت و ساز‌ها و بیش از ۹۰ درصد مصالح مورد نیاز از ایران تأمین می‌شود. سال گذشته پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از چهار هزار نفر نیروی ایرانی در عتبات مقدسه مشغول به کار بودند و در کنار این اشتغال زایی و نمایش هنر معماری ایران اسلامی، واحد‌های تولیدی داخل کشور مانند کارخانه کاشی و سرامیک سازی نیز فعال شده‌اند، هم اکنون بالاترین میزان قرارداد را با کارخانه‌های استان کرمانشاه منعقد کردیم که در تبلوری از اقتصاد مقاومتی در کشور می‌شود.

همانطوری که قبلاً به ارتباط بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و ستاد مردمی اربعین اشاره کرده‌اید برنامه حضور ایران در اجتماع سیاسی و مذهبی اربعین از کجا و چگونه شروع شد و نقش ستاد در برپایی اربعین را بیان بفرمائید؟

راهپیمایی اربعین یک حرکت مردمی با قدمت یک‌هزار ساله است، در مقطعی از زمان بنا بر شرایط خاص این راهپیمایی قطع شد، اما به محض سقوط صدام این حرکت مجدداً ادامه یافت.

در آن زمان با توجه به خیل عظیم و مشتاق زیارت قبور مطهر اهل بیت (ع) که هر سال بر تعدادشان افزوده می‌شد، لازم بود یک مجموعه عهده‌دار ساماندهی موکب‌هایی برای تکریم و پذیرایی از زائرین اربعین شود.

 

با توجه به اینکه استان کرمانشاه افتخار این را دارد که دروازه راه کربلا باشد مجموعه ستاد اربعین استان از سال ۸۰ تا به امروز در مجموع ۱۲۰ موکب در سطح استان تا مرز‌های خسروی و حمیل و بیش از ۱۶ موکب در عراق برای پذیرایی از زائرین دارد.

نقش حاج قاسم در امنیت و بازسازی حرمین عتبات عالیات را بیان بفرمائید؟

دشمنان از نزدیک شدن ۲ ملت ایران و عراق هراس داشتند و توطئه‌های زیادی را برای تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف انجام دادند و همچنان نیز انجام می‌دهند. از جمله این توطئه‌ها می‌توان به اختلاف بین مذاهب شیعه و سنی در عراق، تفرقه بین شیعه با شیعه و به وجود آوردن جریاناتی در درون مذهب شیعه اشاره کرد که هدف آن‌ها اختلاف و دوری بین ۲ ملت بود.

اما حاج قاسم با بصیرت و آگاهی توطئه‌های دشمنان را به دنیا معرفی کرد و چهره خبیث داعشی که نه تنها برای عراق بلکه برای ایران و کشور‌های منطقه برنامه‌ریزی شده بود معرفی و نابود کرد.

گروه خبیث داعش توطئه‌هایی را در سامرا و کاظمین انجام داده بود و در حال نزدیک شدن به کربلا و نجف بود که با رشادت‌های حاج قاسم و یارانش نابود شدند.

بعد از نابودی داعش با اقدامات انجام شده برای ایجاد امنیت با همکاری گروه‌های عراقی از جمله حشد الشعبی، امنیت در کشور عراق و علی الخصوص عتبات عالیات تأمین شد و هم اکنون زائرین ما با آسودگی خاطر به عتبات عالیات سفر می‌کند.

حاج قاسم در نابودی داعش در عراق و سوریه چه نقشی داشت؟

نقش جمهوری اسلامی ایران در نابودی داعش که تبلور آن در شهید سردار سلیمانی است، نقش برجسته و پر رنگی بود. اولین نطفه خبیث شجره داعش در سوریه گذاشته و سپس به سمت عراق کشیده شد و با حمایت، همراهی و در اختیار قرار دادن تمام امکانات، اطلاعات و تجهیزات لازم برای آن‌ها توسط استکبار جهانی بخش‌های زیادی از کشور عراق به تصرف و اشغال داعشیان در آمد. در این بین زمانی حاج قاسم شخصاً با نیرو‌های تحت امرش وارد صحنه شد و گام به گام با همراهی مردم و گروه‌های عراقی و فتوای آیت الله سیستانی برای بسیج شدن مردم عراق علیه داعشیان به مقابله با این گروه خبیث برآمدند. امروز همه دنیا به نقش نیرو‌های ایرانی در ساماندهی نیرو‌های حشد الشعبی با مسئولیت شهید ابوالمهدی مهندس برای نابودی داعشیان اذعان دارند.

حاج قاسم با بهره گیری از تجربه جنگ هشت سال دفاع مقدس، با قدرت وارد شد و داعش را نه تنها در عراق بلکه در سوریه نیز نابود شده تلقی کرد. اکنون به لطف خدا و مجاهدت‌های شهیدان سردار سلیمانی و ابو المهدی مهندس و شهدای مدافع حرم، هیچ نقطه‌ای در عراق تحت اشغال داعش نیست.

نقش حاج قاسم در بحث تأمین امنیت زائرین در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین را چگونه می‌بینید؟

حاج قاسم خود را متولی تأمین امنیت زائرین با هر ملیتی می‌دانست. در زمان گروه تروریستی داعش در عراق، حاج قاسم با عهده گیری مسئولیت تأمین زائرین و هماهنگی با دولت عراق و نیرو‌های حشد الشعبی هیچگاه مراسم راهپیمایی اربعین قطع نشد و ایشان به ساماندهی زائرین و موکب‌ها پرداخت.

سیاست ما برقراری ارتباط دوستی و محبت و همکاری مشترک بین موکب‌های ایرانی و عراقی بوده و هست.

از طرف دیگر با فراخوان حاج قاسم بعد از پایان مراسم اربعین سال ۹۶ این موکب‌ها در بحران زلزله کرمانشاه و سپس در سیل جنوب کشور در کمترین زمان ممکن به کمک و امداد رسانی مردم آسیب دیده شتافتند؛ و حتی در قضیه بحران کرونا از ظرفیت موکب‌ها به خوبی استفاده شد.

از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون همین موکب‌های اربعین سراسر کشور بیش از ده‌ها میلیارد تومان برای مبارزه با بیماری کرونا در بخش‌های مختلف هزینه کرده‌اند. همین امر نشان از آمادگی و پای کار بودن موکب‌های اربعین در شرایط مختلف کشور دارد.

عشق حاج قاسم به شهادت چگونه بود؟

حاج قاسم یک بچه روستایی از یکی از روستا‌های دورافتاده استان کرمان به تبعیت از، ولی فقیه زمانه خود برای دفاع از میهن در ابتدایی جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه کشورمان به عضویت سپاه درآمد و در جبهه‌های حق علیه باطل به دنبال شهادت بود و بار‌ها تا مرز شهادت و جانبازی پیش رفت، اما در آن‌زمان خدا خواست که ایشان حفظ شود.

عشق شهادت در وجود ایشان بود که در نهایت به این آرزوی دیرینه خود دست یافتند.

حاج قاسم امروز با حاج قاسم قبل از شهادت چه تفاوتی دارد؟

مکتب حاج قاسم را باید همه‌جانبه دید. این مکتب چیز خاص و پیچیده‌ای غیر از دستورات اسلام، خالص بودن، کار کردن برای رضای خدا و تبعیت محض از ولایت فقیه نیست. عمل به این موارد بود که حاج قاسم را به جایگاه والای انسانی و سردار مقاومت برای آزادی خواهان جهان رساند.

حاج قاسم مرد عمل و میدان بود و همیشه پیشتاز و جلودار میدان بود. نقشه برجسته حاج قاسم به دنیا ثابت کرد که به عنوان یک نابغه و یک سردار ایرانی نقطه خطر را شناسایی کرد و برای دفع خطر وارد عرصه شد و جامعه بشری را از خطر وجود داعش نجات داد.

داعش زاییده و تربیت شده استکبار جهانی برای اختلاف افکنی و نابودی جهان اسلام بود، اما برخلاف تصور استکبار، این گروه اقدام به آسیب رساندن به کشور‌های غربی کردند.

خدمت حاج قاسم برای نابودی داعش حتی به جامعه آمریکایی و اروپایی در آینده مشخص‌تر خواهد شد.

 

اما شهادت حاج قاسم و حرکتی که بعد از شهادت این شهید بزرگوار در کشور ایران و عراق و حتی جهان در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان شکل گرفت، در تاریخ حضور با شکوه خیلی مردم از اقشار مختلف جامعه نقطه عطفی در جهان اسلام شد.

اولین ثمره خون این شهید بزرگوار مصوبه قاطع دولت عراق با وجود اختلافات داخلی برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان بود. آمریکایی‌ها فهمیدند که در عراق دیگر جایگاهی ندارند و باید از آنجا بروند.

انتقام خون شهید سردار سلیمانی حتماً در فرصت مناسب گرفته می‌شود و دنیا نیز شاهد آن خواهند بود.

به نظر شما انتقام اصلی خون حاج قاسم چیست و چگونه گرفته می‌شود؟

بنابر فرمایش مقام معظم رهبری زمان و مکان این انتقام دست خود جمهوری اسلامی است در اینکه حتماً این انتقام گرفته خواهد شد، شکی نیست.

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق و تلفات بیش از صد نفری نظامیان آمریکایی بر اساس گفته مقامات این کشور، به تعبیر مقام معظم رهبری تنها یک سیلی به آمریکا بود. قطعاً هیچ انتقامی خون بهای سردار سلیمانی نیست. اما دشمنان باید منتظر انتقام سخت باشند که زمان، نحوه و شرایط این انتقام به اختیار جمهوری اسلامی است.

دشمنان باید بدانند که خون حاج قاسم و ابوالمهدی مهندس، باعث اتحاد و همدلی بین ۲ ملت ایران و عراق و آزادی خواهان سراسر جهان و ایجاد پیوند بین جبهه مقاومت در جهان اسلام شد. در عراق در کنار تصویر شهید ابوالمهدی مهندس همیشه تصویری از سردار سلیمانی نیز وجود دارد.

در جریان سوریه، همه دنیا متحد شده بودند که بشار اسد باید برود. سردار همدانی در خاطراتش نقل می‌کند که زمانی که وارد سوریه می‌شود بشار اسد آماده رفتن شده بود، اما با القای فکر مقاومت توسط حاج قاسم و ورود نیرو‌های ایرانی، بیش از ۷ سال از ماندن بشار اسد و شکل گیری جبهه مقاومت و دفاع از وطن در سوریه می‌گذرد.

دشمنان در فکر تضعیف و نابودی کشور‌های اسلامی بودند، اما با نقش مؤثر جمهوری اسلامی تشکل جهانی اسلام و ارتش‌های مقاومت در جهان شکل گرفت.

بسیاری از کشورها، حتی کشور‌های غیر اسلامی متأثر از راه و خون حاج قاسم علیه ظلم و استکبار به پا خواستند. نظر شما راجع به تأثیر خون حاج‌قاسم بر علیه استکبار جهانی چیست؟

آمریکا ادعای کدخدایی بر جهان را دارد و همه چیز را در اختیار خود می‌بیند، اما جمهوری اسلامی این معادله را بر هم ریخت و هنوز هم آمریکا این شکست را قبول نکرده است و تفکر یهود برگرفته از مکتب صهیونیست در دنیا رو به افول است. این استکبار جهانی با ایجاد ایران هراسی و به شهادت رساندن سردار سلیمانی قصد جلوگیری از تشکیل جبهه مقاومت در جهان داشتند، اما برای آن‌ها نتیجه عکس داد.

شهادت حاج قاسم باعث معرفی این سردار مجاهد و تشکل مقاومت و آشکار شدن جنایات آمریکا به دنیا شد.

وظیفه ماه‌ها به عنوان ادامه دهنده راه شهید سلیمانی چیست؟

طی چند روز اخیر دشمن با ایجاد عملیات روانی و ایجاد حواشی قصد تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم سالگرد حاج قاسم را داشتند. ما وظیفه داریم حاج قاسم و مکتب او را به عنوان یک الگو به نسل جدید معرفی کنیم. مکتب حاج قاسم یک مکتب گسترده است که بر اساس این مکتب همگان وظیفه روشنگری مسائل، گسترش و ترویج بصیرت اندیشی با محوریت، ولی فقیه در سطح جامعه را داریم.

یکسری شبهات در سطح جامعه وجود دارد که چرا و به چه دلیل ما باید در سوریه و عراق می‌رفتیم و می‌جنگیدیم و چرا باید هزینه می‌کردیم، نظر خودتان را در این مساله بفرمائید؟

بهترین و کوتاه‌ترین پاسخ فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: اگر مدافعین حرم ما نمی‌رفتند، بایستی در خیابان‌های کرمانشاه و همدان با داعشیان می‌جنگیدیم. داعشیان تنها، برنامه حضور در عراق و سوریه را نداشتند بلکه آمده بودند بر منطقه حکمرانی کنند و یکی از اهداف آن‌ها غلبه بر جمهوری اسلامی بود.

کافی بود ما در عراق و سوریه ورود پیدا نکنیم و داعش در چند شهرستان مرزی استان کرمانشاه با ما درگیر می‌شد در این صورت تمام کشور دچار بحران می‌شد و هزینه‌های هنگفتی برای بیرون راندن داعش از شهرستان‌های مرزی مان پرداخت می‌کردیم.

ما با کمترین هزینه و بنا بر وظیفه انسانی و دین مان و با هدف تأمین امنیت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به مقابله و بازدارندگی با داعش در سوریه و عراق پرداختیم.

خاطره‌ای از سردار سلیمانی را بیان بفرمائید؟

سردار سلیمانی بسیار علاقمند به کرمانشاه و مردم این خطه بود. چه در زمان دفاع مقدس و چه بعد از سقوط صدام به دلیل شرایط خاص اقلیم کردستان مرتب در کرمانشاه حضور داشت. ملیت و قومیت برای حاج قاسم معنا نداشت و همیشه به همرزمانش سفارش می‌کرد که با کُرد‌های اهل سنت اقلیم کردستان با محبت رفتار کنند و آن‌ها را در کنار خود ببینند.

 

ما شاهد بودیم که در جلسات نوع رفتار و گفتارش با آقای طالبانی به عنوان یک فرد کُرد و آقای حکیم به عنوان مسئول جریان اعلای شیعه در عراق یکسان بود. این نقطه برجسته اخلاقی باعث احترام و دوستی همگان نسبت به ایشان می‌شد و همین خصوصیت او را به سردار دل‌ها تبدیل کرده بود.

به نظر می‌رسد که حاج قاسم را تنها مختص به مبارزه در سوریه و عراق می‌دانند، در حالی که این یک ظلم در حق ایشان است چرا که صدای نیرو‌های حاج قاسم در جایی جای دنیا شنیده می‌شود، نظر شما چیست؟

نهضت جهانی و صدور انقلاب که جمهوری اسلامی در دنیا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی راه انداخت، از لحاظ جبهه‌ای و سرزمینی نیست، بلکه انقلاب اسلامی در دل مردم و آزادی‌خواهان جهان جای گرفته و جمهوری اسلامی معادلات استکبار جهانی را به هم ریخته است.

حاج قاسم به عنوان نماینده انقلاب اسلامی جریان گسترش و صدور آزادی خواهی را در دنیا دنبال کرد. طبیعی است که آزادی خواهان دنیا برای حرکت، تشکیل و ساماندهی جبهه مقاومت در برابر استکبار از حاج قاسم مشاوره‌های دریافت می‌کردند.

بعد از شهادت حاج قاسم یکی دیگر از ثمره‌های خون این شهید بزرگوار گرایش بیشتر آزادی‌خواهان جهان به سمت و سوی جبهه مقاومت بود. با وجود تمام تفرقه افکنی‌های دشمن، یک بیداری اسلامی در سراسر دنیا ایجاد شد و دشمن این را فهمید و در حال تلاش و تقلا برای جلوگیری از تشکیل و نفوذ جبهه مقاومت در دنیا است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار