سهم استان جذاب و پرظرفیت کرمانشاه از انبوه سرمایه‌های خارجی وارده شده به کشور، طی چهار دهه کمتر از ۱۵ میلیون دلار بوده است؛ از سه سال پیش اما مسیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی به استان تا حدودی هموار شده و آمارها از ۲۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب حکایت می‌کند.
کد خبر: ۹۲۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 30 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که برای حرکت در مسیر پیشرفت اقتصادی، نیازمند سرمایه خارجی نباشد زیرا پس انداز مالی بویژه در بیشتر کشورهای در حال توسعه به اندازه ای نیست که امکانات داخلی برای تامین سـرمایه اهداف توسعه ای و احداث طرح های زیربنایی و بزرگ را فراهم کند؛ اینجاست گرایش بـه سمت جذب منابع مالی خارجی ایجاد می شود.

البته جذب سرمایه خارجی هم هرگز کار راحتی نیست و تـأمین مالی پروژه های کلان از مهمترین چالش های پیش روی کشورهای در حال توسعه است اما جذابیت های اقتصادی، وجود ساختار اقتصـادی توانمند بـا بازار مالی فعال، مؤثرترین زمینه برای کشاندن سرمایه گذاران خارجی به کشور است.

در یک سطح پایین تر، همین موضوع درباره استان های کشور هم حاکم است به طوری که هر استانی بتواند ظرفیت های سرمایه گذاری خود را بهتر و رساتر به گوش سرمایه گذاران خارجی برساند و «یک مسیر راحت، سریع و امن» را برای آمدن سرمایه آنها ایجاد کند، بیشترین بهره را از سرمایه های خارجی نصیب مردم خود خواهد کرد.

استان کرمانشاه با وجود داشتن پتانسیل ها و ظرفیت های متعدد و جذاب اقتصادی، طی چند دهه گذشته نتوانسته است سهمی از انبوه سرمایه های خارجی وارد شده به کشور داشته باشد به طوری که از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۹۵ فقط ۱۴ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کرمانشاه شده است.

جدا از نگاه بسته برخی از مدیران استانی در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی، فضای نامطلوب کسب و کار هم از مهمترین موانع آمدن سرمایه گذاران خارجی به کرمانشاه بوده است.

بنابر اعلام اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه، رتبه کسب و کار استان در سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۲۶ و ۲۷ و ۱۸ کشور بوده است؛ آن هم در شرایطی که فضای کسب و کار ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا در سال ۲۰۲۰، ۱۲۷ بوده است.

باز شدن درهای «بهشت سرمایه‌گذاری»

با این حال طی چند سال اخیر اما اقداماتی برای باز کردن پای سرمایه گذاران خارجی به استان سودآور کرمانشاه صورت گرفته و مدیران ارشد استان را به جذب دست کم ۳۰۰ میلیون دلار ارز در یکی ۲ سال آینده امیدوار کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه بهشت سرمایه گذاری است، گفت: مزیت‌هایی که در این استان وجود دارد در کمتر استانی دیده می‌شود.

هدایت حاتمی در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه در ۲ سال گذشته شتاب گرفته و سرمایه‌گذاران پس از شناخت پتانسیل‌ها و قابلیت‌های کرمانشاه برای سرمایه گذاری در این استان تمایل نشان می‌دهند که حضور سرمایه‌گذاران چینی، عراقی و روسی در این استان نمونه‌هایی از آن است.

او گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، کرمانشاه در سال ۹۸ رتبه سوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را به دست آورده است.

مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه هم تاکید کرد که تلاش های مدیران استان برای جذب سرمایه خارجی در سال های اخیر شدت زیادی پیدا کرده به طوری که طی سه سال اخیر هیات های خارجی سرمایه گذاری زیادی از کشورهای مکزیک، چین، روسیه، عراق، کویت و لبنان برای بازدید از فرصت های سرمایه گذاری به استان دعوت شده اند.

مجتبی قبادی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اگر مشکل شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه نبود، اکنون شرایط به مراتب بهتری در این زمینه داشتیم، گفت: برای امسال نیز چهار همایش سرمایه گذاری تخصصی در حوزه های گردشگری، آب و کشاوزی، صنعت و معدن و نیز مدیریت شهری برنامه ریزی شده بود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا تاکنون این همایش ها برگزار نشده است.

جذابیت های اقتصادی کرمانشاه

آب و خاک مناسب و کافی، همسایگی با اقلیم کردستان و بخش عربی عراق، تراکم جمعیتی با ترکیب مناسب جمعیت جوان و تحصیلکرده، وجود زیرساخت های مناسب از جمله سه کارخانه پتروشیمی تغذیه کننده، فرودگاه بین المللی و ریل قطار، ظرفیت بالای بخش دامداری و کشاورزی برای صنایع تبدیلی، ظرفیت های بهداشتی و درمانی توسعه توریسم سلامت، وجود چهار هزار اثر تاریخی و قابلیت های بالای گردشگری، وجود گمرک های فعال، مناطق ویژه اقتصادی، و استقبال مدیریت ارشد استان از هر نوع سرمایه گذاری از مهمترین امتیازات استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه برای جذب سرمایه گذاران بویژه خارجی است.

موقعیت جغرافیایی استان به گونه ای است که یک جمعیت ۱۸ میلیونی را به فاصله ۲ تا سه ساعت تحت الشعاع خود دارد و حدود ۵۰ درصد از صادرات ایران به عراق از این استان انجام می شود که فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق است.

تصویب ۲۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد این استان در جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در سال ۹۹ گفت: اجرای سه طرح بزرگ با حجم سرمایه گذاری ۲۰۲ میلیون یورو در استان به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آنها در حال پیگیری است.

امیر حمزه حیدریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره جزییات این طرح ها عنوان کرد: یک هیات سرمایه گذاری چینی در طرحی به عنوان زاگرس ستون آسیا قصد دارد «کارخانه تولید انواع کاشی و سرامیک ساختمانی» را با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورو در استان کرمانشاه احداث کند.

به گفته او، تاکنون ۱۰ میلیون دلار از این مبلغ جذب شده و اجرای پروژه هم ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تکمیل شدن می تواند برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کند.

حیدریان گفت: البته موانعی مانند شیوع جهانی ویروس کرونا و بازگشت عوامل اجرایی پروژه به کشور چین و نیز تامین انرژی برق مورد نیاز به عنوان موانع پیش روی اجرای این طرح است اما تلاش مدیریت ارشد استان برای رفع این موانع ادامه دارد.

دیگر طرحی که حیدریان به آن اشاره کرد، فروآلیاژ متحد شرق آسیا با هدف ساخت «کارخانه تولید سیلیکون و منگنز» توسط یک سرمایه گذار چینی است که می خواهد ۱۰ میلیون یورو در استان کرمانشاه سرمایه گذاری کند و تاکنون بیش از ۶۰ درصد از این مبلغ هم جذب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه، طولانی بودن پروسه تامین انرژی برق موردنیاز برای این پروژه را یکی از مشکلات پیش روی آن برشمرد اما گفت: این طرح تاکنون ۶۲ درصد پیشرفت دارد و در صورت اتمام می‌تواند برای ۲۱۰ نفر شغل ایجاد کند.

او اظهار داشت: یک شرکت آلمانی هم به دنبال اجرای «کارخانه تولید پنل های خورشیدی» در استان با حجم سرمایه گذاری ۹۲ میلیون دلار است که البته در صورت اخذ مجوز سرمایه‌گذاری دیگر واحدهای تولیدی مرتبط با این طرح، حجم کل سرمایه گذاری به ۳۵۰ میلیون یورو خواهد رسید.

آنچنان که حیدری آن بیان کرد، تاکنون به دلیل تحریم‌های خارجی امکان ورود و جذب سرمایه این شرکت آلمانی فراهم نشده اما تلاش ها برای ایجاد مسیرهای قانونی و آغاز عملیات اجرایی پروژه همچنان ادامه دارد.

چهار طرح، در دست اقدام

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه همچنین از پیگیری برای جذب سرمایه گذاری خارجی در قالب چهار پروژه دیگر هم خبر داد و گفت: پیش بینی می شود برای این چهار طرح ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری در استان صورت گیرد که در صورت بهره برداری از این پروژه ها برای ۴۵۰ نفر شغل ایجاد می شود.

او با بیان اینکه اقدامات لازم برای جذب و ورود این سرمایه‌گذاران به استان کرمانشاه در دست اقدام است، افزود: طرح «فرآوری سنگ آهن و کنستانتره(تولید گلوله های فولادی)» توسط یک شرکت چینی، «کشت انواع صیفی جات» از سوی یک سرمایه گذار هلندی، «پروژه فرآوری و سورتینگ روده و احشا انواع دام» توسط یک سرمایه گذار آلمانی و «پرواربندی، گاوداری شیری و شیلات» از سوی یک سرمایه گذار اقلیم کردستان عراق این چهار پروژه در دست اقدام هستند که امیدواریم مسیر ورود این سرمایه ها هموار و موانع و مشکلات پیش روی اجرای آنها رفع شود.

آنچنان که مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه بیان کرد، برنامه های مختلفی هم برای هموار کردن مسیر آمدن سرمایه های خارجی به استان در دست اقدام است از جمله برگزاری یک «وبینار» با حضور سفیر و رایزنان ایران در عراق با شرکت های عراقی با هدف ارایه فرصت های سرمایه گذاری ایران به عراقی ها در آینده نزدیک و نیز پروژه «اطلس سرمایه گذاری کرمانشاه» با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان.

موانع بزرگ

طرح های دیگری هم برای جذب سرمایه خارجی توسط مدیریت ارشد استان در دست اقدام بود اما برخی از آنها مانند احداث بیمارستان ۷۱۴ تختخوابی «ویانا» به در بسته خورده است.

به گفته مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه، طرح احداث بیمارستان «ویانا» توسط یک هیات ایرانی آمریکایی تصویب شده بود که با وجود انجام کارهای مقدماتی، استعلام ها و تامین زمین آن، به دلیل تحریم ها تاکنون اجرای آن به جایی نرسیده است.

قبادی افزود: این بیمارستان قرار بود با آخرین استانداردهای کشورهای اروپایی با هدف توریست درمانی ساخته شود.

شهرک های صنعتی، میزبان مناسب

۲ مورد از سه سرمایه گذاری تصویب شده در استان قرار است در شهرک های صنعتی کرمانشاه اجرایی شود، جایی که شرایط و زمینه های خوبی برای جاگیر شدن سرمایه های خارجی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در این باره گفت: پروژه تولید سالانه ۲۰ هزار تن آلیاژ منگنز و سیلیکون در سال با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورو در شهرک صنعتی مرصاد شهرستان اسلام آبادغرب ایجاد می شود.

بیژن کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارخانه ساخت کاشی و سرامیک نیز با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورو در شهرک صنعتی زاگرس شهرستان کرمانشاه احداث می شود.

کردستانی با بیان اینکه قرار است ۸۰ درصد محصولات این کارخانه به خارج از ایران صادر شود، افزود: این سرمایه گذار چینی صد نفر از کارکنان متخصص خود را از چین به ایران می آورد و برای هزار و ۴۰۰ کرمانشاهی هم اشتغالزایی می کند.

معافیت مالیاتی ۱۳ ساله، قیمت ارزان زمین و پرداخت اقساطی آن، عدم نیاز به دریافت مجوزهای جداگانه از ادارات مختلف، مستثنی بودن از قانون شهرداری ها و صدور رایگان و سریع مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان کرمانشاه است.

فرش قرمز استاندار

یکی از مهمترین و شاید اصلی ترین عامل در پای کار آمدن شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در کرمانشاه، پیگیری و مواجهه مناسب مدیریت ارشد استان با آنها بوده به طوری که آنان از بین چندین استان مستعد، کرمانشاه را مکانی امن و راحت برای هزینه سرمایه خود یافته اند.

«هونان یاتا» سرمایه گذار پروژه تولید کاشی و سرامیک، سال ۹۸ در جریان تصویب طرح خود در کارگروه سرمایه گذاری استان کرمانشاه گفت: بخش های مختلفی از ایران را برای اجرای پروژه خود در نظر گرفتیم اما حمایت و استقبال خوب مدیران کرمانشاه ما را به این استان جذب کرد؛ امیدواریم بتوانیم با ساخت این کارخانه هم به کرمانشاه کمک کنیم و هم برای شرکت خود سودآوری داشته باشیم.

اشاره او به سخنان اطمینان بخش استاندار کرمانشاه بود که گفت: ما از دارایی و سرمایه های شما مثل سرمایه خود حفاظت می کنیم و نگران ریسک سرمایه گذاری در کرمانشاه نباشید.

ضرورت استقبال و حمایت از سرمایه گذاران همواره از شعارهای تیم اقتصادی استان بوده است.

در آخرین نمونه استاندار کرمانشاه دی ماه ۹۹ در کارگروه اقتصادی استان با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران و تسریع در انجام درخواست های سرمایه گذاری گفت: نباید پاسخ به درخواست سرمایه‌گذاران و کارآفرینان چند ماه طول بکشد.

هوشنگ بازوند، فرمانداران را موظف به رسیدگی به موانع پیش روی طرح‌های سرمایه‌گذاری کرد و گفت: لازم است هر چه سریعتر درخواست های سرمایه گذاری تعیین تکلیف شوند؛ به طوری که اگر سرمایه‌گذار به صورت جدی به دنبال سرمایه‌گذاری است، از او حمایت شود و در غیر این صورت تسهیلات ارائه شده، لغو و به سایر سرمایه‌گذاران ارایه شود.

بی شک اگر نگاه حمایتگرانه مدیران ارشد استانی به سرمایه های خارجی تداوم داشته باشد و مسیر توافق اولیه تا آغاز عملیات اجرایی درگیر هفت خوان صدور مجوز و بروکراسی اداری و بی تفاوتی مدیران خُرد نشود، طی چند سال آینده تردد سرمایه گذاران خارجی در مسیر کرمانشاه چشمگیر و اقتصاد استان شکوفا خواهد شد.

استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار