معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: براساس آمار‌های موجود هم‌اکنون بیش از ۹۶ درصد از افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله استان باسواد هستند.
کد خبر: ۹۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵ 28 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،هرمز نوروزی‌فرد به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی ، اظهار کرد: بنابر ضرورتی که در باب ارتقای سطح سواد جامعه در اوایل انقلاب احساس شد، با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) هفتم دی ماه سال 1358 نهضت سوادآموزی تشکیل و اکنون در آستانه چهل و یکمین سالروز تأسیس این نهاد فرهنگی و آموزشی هستیم.

نوروزی فرد اضافه کرد: اوایل انقلاب میانگین سطح سواد جمعیت بالای شش سال کشور 47.5 درصد بود که بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ این میزان به 87.6 درصد رسیده و میانگین سطح سواد استان کرمانشاه نیز در این گروه سنی بر اساس همین سرشماری 84.5 درصد بوده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره تمرکز برنامه‌های سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، گفت: اوایل انقلاب 48.8 درصد از افراد 10 تا 49 ساله کشور باسواد بودند که در سال ۱۳۹۵ این عدد به 94.7 درصد و در استان کرمانشاه به 94.3 درصد رسید. اواخر سال ۱۳۹۸ نیز درصد باسوادی در این گروه سنی در استان به 96.77 درصد رسیده است.

نوروزی فرد ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام گرفته، میانگین درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 20 سال در کشور 98.2 درصد بوده که این شاخص در استان کرمانشاه 99.8درصد بوده که از میانگین کشور بالاتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری، درصد باسوادی در جمعیت شهری استان 87.6 درصد و در مناطق روستایی 75.4 درصد است، گفت: اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی 12.2 درصد بوده که یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.


وی سپس در مورد وضعیت سواد مردم شهرستانهای استان کرمانشاه، گفت: بر اساس اطلاعات مأخوذه از آخرین سرشماری با اینکه شهرستان کرمانشاه، پاوه و قصرشیرین باسوادترین شهرستان‌های استان می باشند، اما به دلیل تراکم جمعیت بیشترین تعداد بی‌سواد هم اکنون در شهرستان کرمانشاه متمرکز است.

نوروزی سپس با تشریح عملکرد حوزه سوادآموزی استان در سال گذشته و امسال، گفت: سال 1398 تعداد 13 هزار و 524 نفر از جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفته و در ارزیابی های صورت گرفته در سطح ملی، مجموعه سوادآموزی استان توانسته از نظر شاخص رسیدن به اهداف مورد نظر رتبه اول کشور را احراز کند.

وی ادامه داد: در ارزیابی صورت گرفته از مجموع 25 شاخص تعریف شده در سال 1398 مجموعه سواد آموزی استان در 14 شاخص شامل مسئولیت پذیری آموزش و پرورش، طرح شتاب بخشی به سوادآموزی، تأسیس و تقویت مراکز یادگیری محلی، طرح آموزش مقدماتی رایانه، هزینه کرد منابع، آموزش و توانمند سازی کارکنان و آموزش دهندگان، تشکیل جلسات بهبود کیفیت و نتایج مکتسبه، تبلیغ و ترویج، طرح خواندن با خانواده، طرح حلقه‌های کتابخوانی، تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی و ارتقای سطح سواد استان، طرح ویژه نماز (کلید بهشت)، برگزاری نشست های کتابخوانی و اجرای برنامه عملیاتی حائز رتبه اول کشور شده است.

نوروزی فرد گفت: امسال نیز 9900 نفر سهمیه سواد آموزی به استان ابلاغ شده که تاکنون 6869 نفر معادل 69.38درصد در دوره‌های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم تحت پوشش قرار گرفته و امیدواریم با هماهنگی‌های انجام پذیرفته تا آخر بهمن ماه 100درصد حجم ابلاغی تحت پوشش و در فرایند آموزش قرار بگیرند.

وی اشاره‌ای هم به تعداد آموزش‌دهندگان استان در حوزه سوادآموزی داشت و گفت: سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۰۰ نفر آموزش دهنده فعال در سطح استان داشتیم که ۵۲۱ نفر از آن‌ها به صورت حق التدریس جذب آموزش و پرورش شده‌اند و هم‌اکنون حدود ۹۰۰ نفر از آموزش‌دهنده‌ها با این حوزه مشارکت و در حال آموزش افراد بی‌سواد می‌باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار