تبدیل وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس از نارنجی به قرمز و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر تغییری در رفتار برخی کسبه این شهرستان ایجاد نکرده و آنان بدون توجه به هشدار و توصیه‌ها به برپایی غرفه در بازارهای هفتگی از جمله جمعه بازار این شهر اصرار دارند.
کد خبر: ۹۲۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 08 December 2020

حدود صد نفر از کسبه جمعه بازار گنبدکاووس دیروز همانند چند هفته قبل برای برپایی بساط و فروش اجناس به محل برپایی این بازار هفتگی آمدند که در ابتدا ماموران شهرداری و نیروی انتظامی مانع فعالیت آنان شدند اما با افزایش حضور مردم، غرفه‌داران بدون توجه به هشدارها و تذکرات، فروش کالا و اجناس خود را آغاز کردند.

اقدام قانون شکنانه برخی کسبه جمعه بازار گنبدکاووس که از حوالی ظهر آغاز شده بود تا ساعت ۱۹ و زمان پایان فعالیت این بازار ادامه داشت.

یکی از کسبه جمعه بازار گنبدکاووس درباره اقدام برخی کسبه به خبرنگار ایرنا گفت: اغلب فروشندگان این بازار شغل و درآمد دیگری ندارند و اگر در بازارهای هفتگی منطقه شرق گلستان فعالیت نکنند در تامین هزینه زندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

رحمان دهقان افزود: مسوولان باید به جای تعطیلی جمعه بازار، با راهکارهای مناسب به فکر مخارج زندگی کسبه این بازار بوده و یا شیوه نامه‌های بهداشتی مناسب برای چگونگی فعالیت آن تعیین کنند.

وی اضافه کرد: اولین تصمیم مسوولان گنبدکاووس پس از اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا در این شهر تعطیلی جمعه بازار بود در حالی که بقیه کسبه شهر به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رحمان سیدی یکی دیگر از کسبه این بازار هفتگی گفت: اگر شرایط کرونا قرمز است، مسوولان باید همه مغازه های شهر را تعطیل کنند نه اینکه فقط زورشان به جمعه بازار که اغلب کسبه آن فروشنده میوه و تره‌بار هستند برسد.

درهمین پیوند معاون شهردار گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: مطابق مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت جمعه بازار، ماموران شهرداری و نیروی انتظامی از ساعت ۶ صبح دیروز جمعه تا ساعت ۱۳ در این بازار هفتگی مستقر بودند.

هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: ماموران شهرداری و انتظامی تا حوالی ظهر مانع فعالیت کسبه شدند اما به تدریج با افزوده شدن بر تعداد کسبه و هنگامی که ماموران مشغول جمع کردن بساط چند نفر بودند، تعدادی از کسبه اقدام به فروش محصولات خود کردند و بقیه هم به آنان پیوستند.

از شنبه یکم آذر برای مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد، تعطیلی مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی و حضور حداکثر یک سوم کارکنان ادارات اعمال شد.

بر طبق مصوبه ستاد ملی کرونا از اول آذر در شهرهای قرمز خودروها با پلاک بومی حق خروج از شهر را ندارند و همچنین دیگر وسایل نقلیه حق ورود و عبور از شهرهای قرمز و نارنجی را نخواهد داشت که در صورت عدم رعایت قوانین عبور و مرور توسط خودروها جریمه ۱۰ میلیون ریالی اعمال خواهد شد.

همچنین در شهرهای قرمز اغلب مشاغل بجز کسب و کارهای ضروری و مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم و نیز دستگاه های خدمات رسان تعطیل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پیش از شروع دور جدید اعمال سراسری محدودیت‌های کرونا فقط چهار شهرستان گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار داشتند اما اکنون گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، مراوه‌تپه، بندرگز و گمیشان هم به جمع این شهرستان‌ها اضافه شدند.

عبدالرضا فاضل اضافه کرد: رامیان که هفته قبل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار داشت اما در نتیجه کم توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به جمع شهرستان‌های گالیکش، مینودشت، آزادشهر و کردکوی در وضعیت نارنجی پیوست.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان است و جمعه بازار این شهر از بزرگترین و شلوغ‌ترین بازارهای هفتگی استان به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار