داستان زنده فروشی مرغ در کرمانشاه به امسال و پارسال مربوط نمی‌شود و سالهاست این داستان تکراری ادامه دارد. تلاش‌های دامپزشکی هم اگرچه توانسته زنده فروشی مرغ را در برخی از مناطق از بین ببرد، اما هنوز هم در سطح استان نقاطی برای عرضه مرغ زنده وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 05 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حالا چند وقتی هست که مسئولین دامپزشکی استان در حال اجرای طرحی هستند که شاید با اجرای کامل آن بتوان به جمع شدن بساط زنده فروشی مرغ در استان امیدوار بود، اما باید منتظر بمانیم که این طرح می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد؟

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح جزییات این طرح اظهار کرد: در این طرح که اجرای آن شروع شده نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری با نرخ مصوب فقط در اختیار مرغداری‌هایی قرار می ‌گیرد که با کشتارگاه‌ها قرارداد داشته باشند و مرغ تولیدی خود را برای کشتار فقط تحویل کشتارگاه‌ها بدهند.

وی اضافه کرد: قرار است شبکه‌ای با حضور اتحادیه مرغداران گوشتی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، کشتارگاه‌ها و... برای نظارت بر فرآیند انعقاد قرارداد بین مرغداران و کشتارگاه‌ها در ابتدای فصل جوجه ریزی واحدهای تولیدی تشکیل شود تا با نظارت این شبکه همه واحدهای مرغداری در فصل جوجه‌ریزی با واحدهای کشتارگاهی قرارداد ببندند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: به نظر می‌رسد این طرح به عنوان یک ابزار بازدارنده بتواند در تعطیلی مراکز عرضه مرغ زنده در سطح استان نقش موثری داشته باشد و به صورت تدریجی زنده فروشی مرغ را در سطح استان از بین ببرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات دستوری خیلی نمی‌تواند در از بین بردن واحدهای عرضه مرغ زنده اثرگذار باشد، گفت: آنچه بیش از هر چیز منجر به توسعه مراکز عرضه مرغ زنده شده ناآگاهی شهروندان از پیامدها و مخاطرات خرید مرغ زنده برای سلامت آنان است.

وی بیشتر کردن اطلاع رسانی برای افزایش سطح آگاهی شهروندان و در نتیجه عدم رغبت آنان به خرید مرغ زنده را راهکار مهم از بین بردن واحدهای عرضه مرغ زنده دانست و تاکید کرد: باید شهروندان را از پیامدهای خرید مرغ زنده آگاه کرد و از این طریق واحدهای عرضه مرغ را به سمت بهداشتی شدن پیش برد.

یارویسی گفت: هم اکنون در برخی از محلات شهر کرمانشاه مثل دولت آباد، آبادانی و مسکن، پردیس، جعفرآباد و چندین نقطه دیگر در سطح شهر و استان زنده فروشی مرغ را داریم.

وی در ادامه اشاره ای هم به اقدامات نظارتی مجموعه دامپزشکی بر زنده فروشی مرغ داشت و گفت: از ابتدای سال 284 مورد بازدید از مراکز عرضه مرغ زنده در سطح استان از سوی کارشناسان دامپزشکی و 152مورد بازدید هم با همراهی سایر ادارات انجام شده که در نهایت در این بازدید ها 1338 کیلوگرم مرغ ضبط شده است.

یارویسی اضافه کرد: در جریان این بازدید ها 80 واحد عرضه مرغ زنده در استان پلمب شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار