معاون پیشگیری بهزیستی کرمانشاه گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته خانواده‌ها از طریق ارتباط مناسب با فرزندان، کنترل و نظارت صحیح بر آنها و ایجاد یک رابطه عاطفی مناسب، زمینه‌های گرایش فرزندان خود به رفتارهای پرخطر و درنتیجه ابتلا به اچ آی وی (ویروس نقص ایمن) را کاهش می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 02 December 2020

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «مسعود پایدار»، به اهمیت نقش خانواده در پیشگیری و کنترل ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) اشاره کرد و افزود: سهم تعیین کننده خانواده‌ها در پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر در استان کرمانشاه براساس تحقیقات صورت گرفته، به اثبات رسیده است.

وی اظهار داشت: براساس تحقیقات مختلف صورت گرفته آگاهی زنان نسبت به راه‌های پیشگیری و انتقال HIV بطور کلی متوسط و متوسط به پایین است و کمترین میزان آگاهی در زنان خانه دار است. بیشترین مبتلایان آسیب‌های اجتماعی زنان خانه‌داری است که آگاهی پایینی دارند.

وی همچنین در مورد افزایش سن ازدواج و خطرات ناشی از آن نیز گفت: افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر و کمتر شدن تمایل جوانان به ازدواج در سنین پایین‌تر سبب افزایش رفتارهای پرخطر شده است و از سویی ایران از لحاظ جغرافیایی در وضعیت بسیار پرخطری قرار دارد؛ زیرا در مسیر ترافیک موادمخدر واقع شده است.

وی در مورد دلایل گرایش به رفتارهای پرخطر در بین زنان کرمانشاهی نیز گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در بین زنان معتاد در استان کرمانشاه، اکثر این زنان از طریق شوهر خود به مواد مخدر و در نهایت تزریق مواد مبادرت کرده‌اند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه گفت: علل ابتلا به اچ آی وی در یک دهه گذشته عمدتا از طریق تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان تزریقی مواد «۲/۶۷ درصد»، رابطه جنسی «۹/۱۳ درصد»، فرآورده های خونی «۹/۰ درصد»، انتقال از مادر به کودک «۳/۱ درصد» و «۷/۱۶» درصد هم نامشخص بوده است.

پایدار افزود: اما طی یک دهه اخیر؛ تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان تزریقی مواد «۷/۴۵ درصد»، رابطه جنسی «۹/۳۷ درصد»، انتقال از مادر به کودک «سه درصد» و «۵/۱۳ درصد» هم نامشخص بوده است.
فعالیت‌های بهزیستی با محوریت خانواده جهت کاهش ایدز

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه به فعالیت‌های سازمان بهزیستی با محوریت خانواده برای کاهش رفتارهای پرخطر از جمله ایدز اشاره کرد و گفت: آگاه‌سازی عمومی یکی از این فعالیت ها است که در این راستا اجرای آموزش شناخت بیماری ایدز و روش‌های پیشگیری از آن تا حدود ۶۵ درصد باعث تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد همسران معتاد می‌شود. اطلاعاتی مبنی بر اینکه (به تاخیر انداختن تماس جنسی تا زمان ازدواج، داشتن فقط یک شریک جنسی (همسر) و استفاده از وسایل پیشگیری از انتقال عفونت جلوگیری می‌کند.

او به آموزش همسران معتاد نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه زنان به عنوان شریک زندگی همسران معتاد خود، در معرض ابتلای به بیماری ایدز قرار دارند و جز افراد در معرض خطر قرار دارند. جز دسته های دارای اولویت در آگاه‌سازی، نگرش و پیشگیری از ایدز قرار دارند.
او به آموزش آرایشگران زن نیز اشاره کرد و گفت: براساس بررسی های صورت گرفته اطلاعات زنان آرایشگر و مراجعه کنندگان به آرایشگاه‌های زنانه در زنانه متوسط و پایین تر از متوسط است. آموزش در این زمینه که تعویض تیغ و استفاده از قطعه جدید نخ بند به عنوان مهمترین روش پیشگیری از ایدز و هپاتیت (ب) در پیرایشگری موثر است.

وی به ارایه خدمت به زنان آسیب دیده و معتاد نیز اشاره کرد و توضیح داد: اداره کل بهزیستی کرمانشاه به زنان آسیب دیده اجتماعی و معتادینی که از مراکز بهزیستی خدمت می گیرند و یا نگهداری می شوند خدماتی از جمله آزمایش اولیه شناسایی HIV، ارایه خدمات و بسته کاهش آسیب و آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر را ارایه می کند.

آموزش راهکاری برای کاهش ایدز

آموزش خانواده های در معرض خطر در محلات حاشینه نشین نیز از دیگر فعالیت های بهزیستی است که پایدار به آن اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان داده است که خانواده در خطر ابتلا به HIV در فرزندان خود به چهار طریق اثر می‌گذارند.

وی گفت: خانواده ها از طریق نظارت و کنترل یعنی نظارت و کنترل بیش از حد و همچنین نظارت ناکافی و دادن اختیارات و آزادی های نامعقول سبب گرایش فرزندان به سمت رفتارهای پرخطر خارج از خانه و خانواده می‌شود.
وی دومین مورد را رفتار عاطفی والدین دانست و افزود: والدینی که رابطه عاطفی مناسب و حمایت گونه ای از فرزندان خود ندارند عامل خطری در جهت انحراف رفتاری فرزندان خود هستند.
او نگرش های والدین در مورد روابط خارج از عرف با جنس مخالف را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه خانواده ها می بایست آموزش های لازم را به فرزندان خود داد و چارچوب های اخلاقی را بصورت مداوم به آنها یادآوری کنند.
وی به ارتباط بین اعضای خانواده نیز تاکید کرد و تصریح کرد: خانواده های متشنج که نزاع و درگیری در آن فراوان است و خشونت و بداخلاقی والدین و ضرب و شتم فرزندان دیده می شود زمینه ساز رفتارهای پرخطر در فرزندان هستند. همچنین جدال والدین و طلاق نیز احتمال رفتارهای پرخطر را در بین اعضای خانواده بالا می برد.
به گفته او، اکثر بیماران HIV متعق به خانواده‌های گسسته و نابسامان هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار