اول دسامبر به نام روز جهانی HIV نامگذاری شده و امسال سازمان جهانی بهداشت شعار این روز را بالا بردن تاب‌آوری مبتلایان به این بیماری عنوان کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 01 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،محمدرضا مقدسی کارشناس و مدیر خانه تاب آوری در کرمانشاه به مناسبت این روز با بیان اینکه امسال سازمان جهانی بهداشت تاکید ویژه ای بر بالا بردن تاب آوری بیماران مبتلا به HIV دارد، اظهار کرد: وقتی از نظر اجتماعی یک بیماری اپیدمی می شود و در سطح بین المللی فراگیر می شود این موضوع بر توزیع عادلانه خدمات بهداشتی بر بیماران خاص اثر سوء می گذارد و این روزها هم که مسئله کرونا سطح خدمات بهداشتی به مبتلایان HIV را تحت تاثیر قرار داده و تاب آوری آنها را کاهش داده، ضروری است برای بالا بردن تاب آوری این مبتلایان بیشتر برنامه ریزی و کار شود.

مقدسی اضافه کرد: شیوع کووید ۱۹ خدمات رسانی به مبتلایان به HIV و ایدز را در دنیا قطع و یا دچار اختلال کرده و ارائه خدمات بهداشتی را بر روی کنترل و مهار کرونا متمرکز کرده که هرچند این موضوع کاملا طبیعی است، اما می طلبد که روی تاب آوری مبتلایان به HIV در دنیا کار بیشتری بشود تا این افراد کمترین آسیب را در شرایط کنونی ببینند.

این کارشناس تاب آوری اضافه کرد: کودکان و مادران در سطح اول ابتلا به HIV و ایدز قرار دارند، لذا برنامه ریزی برای افزایش سطح تاب آوری برای این دو گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن به شدت تحت تاثیر وضعیت روحی افراد است، گفت: وقتی روحیه یاس و ناامیدی بر فرد غالب شود، سیستم ایمنی او هم ضعیف خواهد شد و تاب مقابله در برابر بیماری را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه افرادی که وضعیت روحی و روانی خوبی داشته باشند روند درمان بیماریهای جسمی آنها هم موفق تر است، تاکید کرد: وقتی روحیه مثبت نگری، خوشبینی، توسل و توکل در افراد تقویت شود، میزان تاب آوری افراد هم در برابر مشکلات و بیماریها بیشتر می شود.

مقدسی در ادامه اشاره ای هم به راهکارهای تقویت تاب آوری مبتلایان به HIV داشت و گفت: پایش، پردازش و جمع آوری اطلاعات در کنار حمایت و مراقبت از افراد در معرض خطر و آسیب پذیر از جمله راهکارهای موجود در جهت افزایش تاب آوری مبتلایان به HIV است که البته در این دو مورد عملکرد قابل قبولی در کشور داریم.

مقدسی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در مورد نحوه برخورد با مبتلایان به HIV، گفت: برای افزایش تاب آوری مبتلایان باید از برچسب زدن به مبتلایان صرف نظر کنیم.

وی در پایان یک پیشنهاد هم برای افزایش اقدامات تاب آورانه برای مبتلایان به HIV داشت و گفت: وزارت بهداشت می تواند برنامه مدونی برای افزایش شرکای اجتماعی خود برای اجرای برنامه های تاب آورانه طراحی کرده و از این طریق در جهت افزایش تاب آوری مبتلایان به HIV برنامه ریزی کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار