رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه با اعلام اینکه در انتخابات آتی ریاست این هیات شرکت نخواهد داشت، گفت: می خواهم به عنوان رئیس انجمن زوران کشور از این پس بیشتر تمرکزم را روی این ورزش قرار دهم.
کد خبر: ۹۲۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ 30 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهرام بهروش به فاصله دو هفته مانده تا پایان دوره ریاستش در هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه در گفت و گویی با ایسنا به تشریح عملکرد چهارساله اش در این هیات پرداخت و اظهار کرد: از حدود 15 سال پیش که فدراسیون ورزش های روستایی و بومی محلی شکل گرفت، به عنوان رئیس هیات بومی محلی شهرستان کنگاور در خدمت این ورزش بودم و علاقمندی زیادی که به بازی های بومی محلی داشتم باعث شد تا طی دوران فعالیتم در این شهرستان بازی زوران را به نام کنگاور ثبت ملی کنم. بعد از چندسال هم به سمت نایب رئیسی هیات استان منصوب شدم.

وی بااشاره به آغاز دوره ریاست چهارساله اش بر هیات بومی محلی کرمانشاه از آذر سال 1395، اظهار کرد: زمانی که هیات را تحویل گرفتم، ورزش روستایی و بومی محلی کرمانشاه جایگاه مناسبی در سطح کشور نداشت، برای همین ضمن ایجاد ساختاری منظم و فعال کردن شهرستان ها با کمک همکارانم برای ارتقاء این هیات در کشور تلاش کردیم که نتیجه آن را هم یکسال بعد با ارتقاء جایگاه هیات استان از رتبه 32 به اول کشوری دیدیم که اتفاقی قابل توجهی بود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه اضافه کرد: طی چهار سال گذشته نزدیک به 300 جشنواره بازی های بومی محلی را در سطح شهرستان های مختلف استان برگزار کردیم که همین جشنواره ها علاوه براینکه به حفظ سنت ها و آئین هایمان کمک می کرد، باعث علاقمندی جوانان روستایی به بازی های بومی محلی می شد، بگونه ای که رشد 330 درصدی ورزشکاران بیمه شده استان را بدنبال داشت.

به گفته این مسئول طبق نظر سنجی ها، بازی های بومی محلی بعد از کشتی و والیبال بین مردم کرمانشاه بالاترین محبوبیت دارد.

وی در ادامه به تلاش برای تدوین دایره‌المعارف بازی های بومی محلی کرمانشاه طی این سالها اشاره کرد که به الگویی برای فدراسیون و دیگر استان ها تبدیل شد و در این رابطه گفت: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی انجام گرفت و توانستیم بیش از 105 بازی بومی محلی را در سطح استان شناسایی و ثبت کنیم. هرچند می دانیم بیش از این تعداد هم بازی بومی محلی در استان وجود دارد که باید شناسایی و به این دایره‌المعارف اضافه شود.

بهروش به اجرای طرح ورزش یاران در روستاهای استان هم اشاره ای کرد و گفت: در این طرح در هر روستای استان یک ورزش یار خانم و یک وررش یار آقا را انتخاب کردیم تا امور مربوط به اجرای برنامه های هیات وررش‌های روستایی را در آن روستا اجرا کنند.

وی یادآور شد: براین اساس، در حال حاضر در حدود 2500 روستای استان حدود پنج هزار ورزش یار داریم که در کمترین زمان و به بهترین شکل برنامه های هیات به آنها ابلاغ و آن را اجرایی می کنند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه در ادامه با گلایه از اعتبارات کمی که اداره کل ورزش در اختیار هیات قرار می داد، عنوان کرد: حدود 80 درصد از اعتبارات هزینه ای هیات را از منابع مختلف، خیرین و کمک نماینده سابق شرق استان تامین می کردیم.

وی راه اندازی 228 خانه ورزش روستایی، برگزاری فینال مسابقات محلات با حضور 1200 وررشکار، برگزاری کلاس های داوری و مربیگری، توسعه بازی های بومی محلی در مدارس و دانشگاه ها و تعامل سازنده با رسانه های ورزشی استان به منظور معرفی فرهنگ غنی و ارزشمند بومی محلی را از دیگر برنامه های دوران ریاستش در هیات ورزش روستایی کرمانشاه اعلام کرد.

وی احیاء ورزش "زوران" را یکی از دستاوردهای مهم دوران ریاستش بر هیات بومی محلی کرمانشاه دانست و افزود: رونمایی از ورزش زوران با حضور روسا و نمایندگان هیات های ورزش روستایی شش استان غرب کشور که هرکدام مدعی زوران بودند در کرمانشاه اقدام مهمی بود تا دیگر همه زوران را به نام کرمانشاه بشناسند.

بهروش عنوان کرد: برای اینکه زوران را در کشور توسعه دهیم، انجمن زوران را زیرمجموعه فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی تشکیل دادیم و خودم هم با ابلاغ رئیس فدراسیون به عنوان رئیس انجمن زوران کشور منصوب شدم.

وی اعلام کرد: گام بعدی را به منظور معرفی جهانی زوران برداشتیم که برای این منظور از رئیس فدراسیون جهانی ورزش روستایی دعوت کردیم تا به کرمانشاه سفری داشته باشد و ورزش زوران را در قالب برنامه های مختلف به او معرفی کنیم که خوشبختانه خروجی کار خوب بود و زوران مورد توجه رئیس فدراسیون جهانی قرار گرفت.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه اضافه کرد: به اذعان کارشناسانی که به همراه رئیس فدراسیون جهانی ورزش روستایی به کرمانشاه آمده بودند، زوران قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد، اما باید زمینه های آن را فراهم کنیم.

وی تدوین قوانین دقیق، طراحی لباس و ایجاد زیرساخت ها را از جمله زمینه های مورد نیاز برای ثبت جهانی زوران اعلام کرد و گفت: در بحث زیرساخت ها نیاز به یک گود زوران بزرگ در استان داریم که البته دو سال پیش 2.5 میلیارد تومان بودجه به همراه سه هکتار زمین را برای این منظور در کنگاور گرفتیم، اما عدم همراهی مسئولین باعث برگشت بودجه شد و موانعی پیش پای کار بوجود آمد.

بهروش در ادامه با اعلام اینکه قصدی برای حضور مجدد در انتخابات ریاست هیات ورزش‌های روستایی و بومی محلی کرمانشاه ندارد، عنوان کرد: باتوجه به علاقه ای که به ورزش زوران دارم، می خواهم از این پس تمرکز بیشتری را روی این ورزش داشته باشم و برای جهانی شدن آن گام های بلندتری بردارم، براین اساس به‌نظر می رسد وقت زیادی را باید صرف این ورزش کنم، از این‌رو دیگر برنامه ای برای حضور در هیات ورزش‌های روستایی و بومی محلی ندارم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار