مسئولان استان سمنان از تنظیم بازار مرغ، توزیع این محصول بین عوامل عرضه و آرامش بازار خبر می‌دهند در حالی که واقعیت این است که مرغ از مغازه‌ها و سفره‌های مردم قومس پر کشیده است.
کد خبر: ۹۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 29 November 2020

به گزارش تابناک سمنان محمد حسین عابدی: مقابل مرغ فروشی برخلاف روزهای دیگر خلوت است! درب اتوماتیک مغازه باز می‌شود. در مغازه مرغ فروشی همه چیز وجود دارد جز مرغ! یخچالی که مملو از فیله ماهی تیلاپیلای کیلویی ۶۷ هزار تومانی و میگو کیلویی ۲۵۰ هزار تومانی است اما مکان قرارگیری مرغ کامل در این مغازه خالی است.

ویترین فروش مرغ مغازه برق می‌زند انگار چند روزی می‌شود که شاگرد مغازه با کرباسی تمیز آن را برق می‌اندازد تا مرغ‌هایی که مسئولان وعده‌اش را داده‌اند سر برسند اما فعلاً مرغی در کار نیست در قفسه کناری اما بسته‌های فراوان سینه مرغ، ران مرغ حتی گردن مرغ و قطعات فیله شده ماهی فراوان است اما از کیلویی ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان نه ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومانی که مسئولان می‌گویند.

شرایط مشابه شهرهای استان سمنان

داستان مرغ در شهرهای استان سمنان تقریباً مشابه است گزارش خبرنگاران مهر از شهرستان‌های استان نشان از شرایط تقریباً مشابه می‌دهد، مرغ در سمنان کم است در دامغان کمی شرایط بهتر گزارش شده اما در شاهرود وضعیت اصلاً بسامان نیست.

بین ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومانی که مسئولان می‌گویند با ۴۵ هزار تومانی که مغازه داران گردن و سینه مرغ را می‌فروشند خیلی تفاوت است اما روایت ماجرا چیست؟ چرا علی رغم سخنان مسئولان همچنان در شهرهایی مانند شاهرود و سمنان شاهد کمبود مرغ هستیم؟

ابتدا به اظهارنظرهای مسئولان می‌پردازیم اظهار نظرهایی که در یک هفته اخیر به خصوص حواشی عجیب و غریبی را با خود به همراه داشت. عمده اظهارنظرهای مسئولان استان سمنان اما حول و حوش این چند موضوع است که نخست گرانی مرغ تقصیر مردم است زیرا برای خرید آن هجوم می‌آورند ثانیاً مرغ فروشان و مرغداران مقصر هستند که مرغ را بیشتر روانه بازار نمی‌کنند و ثالثاً با متخلفان گران فروشی در زمینه گوشت مرغ برخورد می‌کنیم! گویا مسئولان استان سمنان امروز چیزهایی را می‌بینند که مردم از تماشایشان محروم هستند شاید بهتر است مردم از مغازه‌های محله زندگی مسئولان استانداری خرید کنند.

مدیریت متمرکز عرضه مرغ در دستور کار

علیرضا شریفی نژاد معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه مقصر شرایط امروز مرغ افزایش تقاضای کاذب از سوی مردم و مراجعه برای خرید مرغ با قیمت ارزان‌تر از استان‌های همجوار است، گفت: مدیریت بازار باید از حالت متمرکز خارج شده است.

شریفی نژاد با بیان اینکه می‌بایست مدیریت متمرکز عرضه مرغ در دستور کار فرمانداران شهرستان‌های هشت گانه استان سمنان قرار گیرد، بیان کرد: تخصیص ۱۰۰ تن مرغ در هفته نخست آذرماه در دستور کار قرار گرفت از سوی دیگر مشکل در تأمین مرغ منجمد در استان وجود ندارد در بحث مرغ گرم نیز ظرفیت‌های درون استانی شناسایی و با همراهی مرغداران مشکل برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه مرغ توسط مرغداران در سطح استان سمنان نیز، افزود: سهمیه ۲۰ درصدی تحویل مرغ از سوی مرغداران وجاهت نداشته و نیاز است تا در این حوزه افزایش داشته باشیم از سوی دیگر نیروی انتظامی موظف است تا از خروج محموله‌های مرغ و تخم مرغ بدون هماهنگی و مجوز سازمان جهاد کشاورزی جلوگیری کند.

در حالی شریفی نژاد از تخصیص سهمیه مرغ یخ زده خبر می‌دهد که مشکل اصلاً تولید مرغ و تخصیص سهمیه نیست موضوع این است که مرغ نه به اندازه کافی و نه به قیمت مناسب به دست مردم استان نمی‌رسد و لذا قیمت این محصول بسیار افزایش می‌یابد.

جلسات برای مدیریت مرغ

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان اما از برگزاری جلسات مکرر برای رفع مشکل مرغ در سطح استان خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر عرضه مرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب در شهرستان‌های استان با مشکل مواجه و لذا طی جلسات مقرر شد تا تأمین تخم‌مرغ به قیمت مصوب توسط سازمان جهاد کشاورزی و بر اساس اعلام نیاز از سوی سازمان صمت انجام شود.

مهدی سلامتی با بیان اینکه در این نشست‌ها مقرر شد تا دپوی مرغ منجمد در شهرستان‌های استان به منظور تأمین نیاز مردم در دستورکار باشد، بیان کرد: نیاز است تا در این برهه شهرستان‌های استان به صورت پشتیبان در بحث تأمین مرغ مورد نیاز شهروندان اقدام‌کنند.

وی با بیان اینکه خروج تخم مرغ بدون مجوز از سوی سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و نیروی انتظامی باید از خروج مرغ بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی جلوگیری کنند، افزود: در صورت تخلف در این حوزه، برای افراد خاطی پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال و در کمتر از ۲۴ ساعت رأی صادر خواهد شد.

مرغ توزیع شد

در اظهار نظری مشابه نادر فخری معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود نیز با بیان اینکه مرغ گرم و منجمد وارد شهرستان شده و بین عوامل توزیع شده است، گفت: از یک ماه گذشته مقداری مرغ در سردخانه‌های شهرستان ذخیره شده که در صورت نیاز توزیع خواهد شد.

نادر فخری با بیان اینکه همه عوامل فروش باید بر اساس نرخ مصوب مرغ را توزیع کنند، تاکید کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مأمور شده تا عوامل توزیع در سطح شهرستان را گسترش داده تا ازدحام و تجمع خرید جلوگیری شود.

از سویی مسئولان استان سمنان از توزیع و نظارت مرغ خبر می‌دهند از سوی دیگر مرغی برای خریداری مردم به قیمت مصوب دولتی وجود ندارد اما داستان چیست؟ تحقیقات خبرنگار مهر نشان می‌دهد که صحبت‌های مسئولان درست است یعنی به واقع توزیع مرغ و نظارت بر آن صورت می‌گیرد اما سرنوشت مرغ‌های توزیعی به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

مافیای بسته بندی مرغ

یکی از مرغداران استان سمنان با بیان اینکه شرکت‌های پروتئینی که تعدادشان هم بسیار زیاد شده و کارشان این است که مرغ‌ها را در کارخانه بسته بندی و عرضه می‌کنند بازار را در دست دارند، گفت: این شرکت‌ها یا بهتر بگوییم فروشگاه‌های بزرگ مرغ را از مرغداری و یا سهمیه عرضه شده شأن را دریافت می‌کنند به کارخانه می‌برند پوست می‌گیرند، ران و سینه را جدا می‌کنند و یکباره مرغ ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومانی را کیلویی ۴۸ هزار تومان می‌فروشند.

احمد رضایی با بیان اینکه اگر توانستید در فروشگاه‌های عرضه پروتئینی که مرغ را قطعه و بسته بندی می‌کنند، مرغ سالم که ران و بالش به تنش چسبیده باشد پیدا کنید، شانس بزرگی آورده‌اید، می‌گوید: مغازه داران هم یاد گرفته‌اند مرغ را می‌گیرند ران‌هایش را جدا می‌فروشند و سینه‌اش را هم جدا امروز قیمت ران ۳۸ هزار تومان و قیمت سینه ۴۲ هزار تومان است در برخی فروشگاه‌ها تا ۴۸ هزار تومان هم فروخته می‌شد اما از روز شنبه اندکی قیمت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مرغ کامل امروز یا نیست و یا بسیار اندک و فقط برای دکور مغازه است که اگر بازرسان بیایند نتوانند ایرادی بگیرند، می‌افزاید: قیمت شقه کردن مرغ مگر چقدر می‌شود که مرغ تحویلی مرغداری که کیلویی ۲۰ هزار تومان است یکباره به کیلویی ۴۵ هزار تومان و حتی در جوجه کباب آماده ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود؟

مرغ ۲۰ هزار تومان سینه ۴۸ هزار تومان

تحقیقات میدانی خبرنگار مهر، نظر این مرغ فروش را تأیید می‌کند نه تنها مرغ کامل به قیمت ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومانی مصوب دولت در مغازه‌ها وجود ندارد بلکه مرغ کامل به قیمت ۳۷ هزار تومان هم دیگر در بازار نیست این مرغ‌ها توسط شرکت‌ها و مغازه‌ها تکه تکه شده و سینه آنها به صورت پوست کنده جدا، ران آنها جدا، گردن آنها نیز جدا فروخته می‌شود بال‌هایش را هم با کمی ادویه در ظروف زیبا در مقابل دیدگان مشتریان قرار می‌دهند و کیلویی ۵۵ هزار تومان می‌فروشند.

برای مقابله با این اقدام اما مسئولان یک هفته‌ای می‌شود که قطعه قطعه کردن مرغ را در مغازه‌ها ممنوع کرده‌اند اما ماجرا اینجا است که همه این فروشگاه‌های بزرگ عرضه پروتئین انبار و یا محل بسته بندی مرغ و ماهی جداگانه‌ای دارند و در آنجا فرآوری بر روی مرغ‌ها انجام می‌شود.

محمدی دیگر مرغ فروش با بیان اینکه خبری از مرغ ۲۰ هزار تومانی مصوب دولت نیست، می‌گوید: تا امروز ما سهمیه ندیده‌ایم اگر هم بیاورند معمولاً اندک و یخ زده است که کسی نمی‌خرد از طرف دیگر مرغ کشتار که ۲۰ هزار تومان نیست ما باید آن را ۳۰ هزار تومان بخریم که ۳۷ هزار تومان بفروشیم.

فرآوری با سود ۱۰۰ درصد

از این مالک فروشگاه درباره بسته بندی و فرآوری کردن مرغ می‌پرسم و می‌گوید: مرغ‌های تنظیم بازار را قطعه نمی‌کنیم یعنی اصلاً ندیده‌ایم که بخواهیم قطعه کنیم! ما مرغ را از مرغداری تهیه می‌کنیم آن را با کارگران و دستگاه‌های اتوماتیک و … برش زده و بسته بندی می‌کنیم و با بهترین کیفیت به دست مشتری می‌دهیم در نتیجه باید پول کارگر و حمل و نقل و استهلاک و انبار و… را محسوب کنیم یا خیر؟

در حالی این مالک فروشگاه پروتئینی از استهلاک و پول کارگر و.. صحبت می‌کند که تا همین چندی پیش که مشکل کمبود مرغ آن چنان وجود ندارد مرغ گرم از سوی این شرکت‌ها ۱۴ هزار تومان خریداری و با تمام فرآوری که روی آن انجام می‌شد ۲۱ هزار تومان به دست فروشنده می‌رسید یعنی سودی تقریباً ۵۰ درصدی؛ امروز که شاهد کمبود مرغ هستیم و مسئولان دم از مقابله با فساد و احتکار و… می‌زنند همین مالکان فروشگاه‌ها مرغ را ۲۰ هزار تومان می‌خرند و ۴۸ هزار تومان می‌فروشند یعنی ۱۳۰ درصد سود. در شرایطی که مردم برای تأمین نان هم نیازمند هستند این انسان‌ها پول روی پول می‌گذارند تا خودروی یک میلیارد تومانی شأن به سه میلیارد تومان تبدیل به احسن شود.

مشکلات تولید مرغ

حضور در یکی از مرغداری‌هایی که مرغ گرم را به فروشگاه‌های پروتئینی می‌دهند تا تکه تکه شده و از ۲۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان تبدیل قیمت دهند، ابعاد دیگری از این ماجرا را نیز روشن می‌سازد. موضوع اینجا است که بسیاری از مرغداران جوجه دریافت می‌کنند و به نسبت همان میزان جوجه یک روزه خوراک از جهاد کشاورزی می‌گیرند سپس جوجه‌ها را به چاه ریخته و خوراک آنها را در بازار می‌فروشند و این امر سبب می‌شود تا سود کنند.

یکی از این مرغداران با بیان اینکه چرا باید با این مشکلاتی که برای تولید کنندگان در استان سمنان به وجود آورده‌اند سرمایه و جان و مال و زندگی‌ام را به خطر بیندازم و جوجه‌ها را ۵۰ روز نگهدارم هزینه کنیم تا دست آخر کیلویی ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان آن را از من بخرند؟ به خبرنگار مهر، می‌گوید: ما چه گناهی کرده‌ایم که در تولید سرمایه گذاری کردیم و خواستیم خدمتی کنیم؟

این مرغدار که نامش را ذکر نمی‌کند می‌افزاید: من مجبورم جوجه را به چاه بریزم تا خوراکشان را بفروشم و بتوانم بقیه مرغ‌هایم را سیر کنم این اصلاً بحث سو استفاده و دلالی و.... نیست زیرا همان پولی که از خوراک طیور می‌گیرم را مستقیماً برای مرغ‌هایم هزینه می‌کنم پول سویا و دامپزشک و دارو و … می‌دهم که هیچ حمایتی در این باره از من نمی‌شود.

از وی درباره اعتراض مسئولان استان سمنان به سهمیه ۲۰ تا ۳۰ درصدی مرغداری‌ها می‌پرسم و می‌گوید: به من باشد یک جوجه ۱۵ روزه هم به دولت نمی‌فروشم اما مجبورمان کرده‌اند. دولت می‌گوید شما به ضرر به من مرغ بفروشید و من در ازای آن هیچ کاری برای شما نمی‌کنم. شما بگویید دولت برای من چه کار کرده که امروز من برای او مرغی که برای خودم کیلویی ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود را با قیمت ۱۶ هزار تومان بفروشم بدون سود و فقط با ضرر؟ مرغ را آزاد به پروتئینی و مردم می‌فروشم حداقل کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برایم تمام می‌شود راحت هم هستم.

جاده یک طرفه خواسته‌های دولت

رسولی پناه یکی از اعضای سابق اتحادیه مرغداران با بیان اینکه مطالبات دولت از مرغداران یک جاده یکطرفه است، گفت: در این جاده دولت فقط به مرغداران می‌گوید هرچه من گفتم و هر چه خواستم با هر قیمتی که خواستم از شما می‌خرم شما هم بگویید چشم! در صورتی که این موضوع نه در انصاف است نه در عدالت است و نه در اخلاق مگر مرغداران چه گناهی کرده‌اند که دست به تولید برده‌اند؟

داستان مرغ و کمبود آن در سطح استان سمنان دو ماجرا دارد نخست کاهش تولید از سوی مرغداران که انگیزه‌ای برای تولید مرغ ندارند زیرا قیمت نهاده‌ها بسیار بالا رفته و درآمدی ندارند از سوی دیگر دولت فقط از آنها همکاری می‌خواهد و در قبالش اقدامی صورت نمی‌دهد و در وهله دوم عرضه نادرست مرغ که توسط فروشگاه‌های پروتئینی صورت گرفته و مرغ ۲۰ هزار تومانی را ۴۸ هزار تومان می‌کند.

در این بین اما قیمت مرغ برای مردمی که این روزها تحت فشارهای اقتصادی فراوانی هستند همچنان بالا است مردمی که به امید خرید مرغ دولتی و کمی ارزان‌تر خطر کرونا را به جان می‌خرند اما روز به روز کمبود مرغ را بیشتر احساس می‌کنند. در این بین هستند دلالان و فروشندگانی که به همه چیز فکر می‌کنند جز وجدان و همنوعانشان؛

امروز متأسفانه هستند کسانی که مرغ را کیلویی ۲۰ هزار تومان تهیه می‌کنند و ران همان مرغ را جداگانه کیلویی ۳۸ هزار تومان، سینه آن را کیلویی ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان و گردن آن را کیلویی ۱۳ هزار تومان می‌فروشند و برخورد ناظران تنظیم بازار هم تنها با کسبه خرده پایی است که مغازه‌ای را برای ارتزاق زن و بچه‌هایشان دارند نه آن دانه درشت‌هایی که چرخه پروتئین استان سمنان در دستشان است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شأن در سطح استان سمنان مرغ و تخم مرغ می‌فروشد!

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار