معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دارو بیماران کرونایی بستری به طور کامل در بیمارستان‌ها فراهم است، گفت: پزشکان برای بیماران سرپایی دارو بیماران بستری را تجویز نکنند چون در داروخانه‌ها توزیعی از این قبیل داروها نداریم.
کد خبر: ۹۲۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 29 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،، نزدیک به 10 ماه است که دنیا و به تبع آن کشور ایران و استان کرمانشاه درگیری مبارزه با ویروس کرونا هستند.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، قرنطینه شدن، کاهش رفت و آمد جزء لاینفک زندگی روزانه مردم برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه شده که در کنار رعایت موازین بهداشتی هر چند وقت یک‌بار هم با اوج گرفتن بیماری محدودیت‌ها و تعطیل‌های از سوی سران کشوری و استانی اعمال می‌شود.

با وجود این مراقبت‌ها، هستند افرادی که به بیماری مبتلا و روانه بیمارستان‌ها می‌شوند و با وجود تمام مشکلات ریز و درشت از کسب‌وکار خوابیده گرفته تا گرانی‌ها، با نسخه تجویز شده از سوی پزشکان هم مواجه می‌شوند که سرگردان از این داروخانه به آن داروخانه با کلمه «نداریم!» مواجه می‌شوند که متاسفانه در آخر برای تهیه دارو و نجات جان عزیزانشان مجبور می‌شوند به بازار آزاد پناه ببرند و با قیمت‌های گزاف داروی آنتی ویروس را خریداری کنند.

این روزها از این صحنه‌ها در داروخانه‌های کرمانشاه زیاد مشاهده می‌شود که به عنوان عاملی برای شیوع ویروس کرونا سلامتی دیگر شهروندان را نیز تهدید می‌کند، برای اطلاع از چاره‌اندیشی مسئولان بهداشت و درمان استان برای نجات بیماران از این سرگردانی به سراغ قباد محمدی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفتیم.

محمدی اولویت را در تهیه دارو برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: داروهای کرونایی را طبق دستوالعمل وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم و توزیعی در داروخانه‌های سطح استان نداریم.

وی ادامه داد: بیمارانی که اکسیژن خون آن‌ها زیر ۹۰ است باید بستری شوند و به هیچ وجه نباید در منزل قرنطینه شوند و بیمارانی که اکسیژن بالای ۹۰ دارند، نیازی به بستری و استفاده از داروهای اختصاصی کرونا ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: گاها برای تجویز دارو بر حسب شرایط حال حاضر از سوی وزارت بهداشت و یا حتی به صورت منطقه‌ای تصمیماتی گرفته می‌شود به عنوان مثال داروی «سووداک»، به عنوان داروی موثر بر درمان هپاتیت سی شناخته شده و در پروتکل درمانی هیچ کشوری برای درمان کرونا تجویز نشده که ما هم تجویز آن را برای بیماران کرونایی ممنوع کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: از مورخه ۱۵ آبان‌ماه نیز توزیعی از داروی رمدسیویر در معاونت غذا و دارو دانشگاه نداشته‌ایم و آن را مستقیما در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم.

محمدی ادامه داد: از نظر علمی در تمام دنیا بیماران سرپایی کرونایی نیازی به درمان‌های اختصاصی ندارند و این دسته از بیماران با داروهای جدا از داروهای بیماران بستری باید تحت درمان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در تأمین داروهای بستری برای بیماران کرونایی مشکلی نداریم، گفت: دنبال داروهای کرونایی در داروخانه نگردید، این دسته از داروها برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها موجود است و نباید نسخه را به همراهان بیماران برای تهیه بدهند.

محمدی تصریح کرد: تجویز داروهای کرونایی چون که بیماری نوپدید است با مقداری بی‌نظمی همراه است که طی جلسه‌ای با امضا رئیس دانشگاه قرار شده به تمام پزشکان پروتکل‌های درمان استاندارد که داروهای آن موجود است ارسال شود و معاونت غذا و دارو هم موظف به تهیه داروها است تا قدری از این سرگردانی و بی‌نظمی در تجویز داروها کاسته شود.

وی در خصوص کمبود برخی از اقلام داروها جدا از داروهای کرونایی در داروخانه‌ها نیز، گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قلم دارو در دسته‌بندی‌های مختلف در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود که روزانه لیست کمبودها را از داروخانه‌های جمع‌آوری می‌کنیم که تقریبا حدود یک درصد تا نیم‌درصد کمبود دارو داریم.

محمدی دلایل مختلفی را برای بیان این کمبودهای دارویی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال اگر در مقاله‌ای علمی تاثیر داروی برای کرونا بیان شود مصرف داروی مذکور بالا می‌رود و در مقطعی با کمبودهای مواجه می‌شویم.

وی در پایان، متذکر شد: تمامی داروهای بازار آزاد از سوی معاونت غذا و دارو نیست و قاچاق و تقلبی محسوب می‌شود، غیر از داروخانه‌های و بیمارستان‌های داروی مورد اعتمادی وجود ندارد و تایید نمی‌شود، لذا از مردم خواهش می‌کنیم غیر از مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت از جایی دیگر دارو تهیه نکنند.

علی‌رضا جانبخش، متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه نیز از مردم خواست از مصرف خودسرانه دارو همچون کورتون‌ها و استروئیدها جدا خودداری کنند و اظهار داشت: مصرف خودسرانه داروهای تخصصی بیماری کرونا، در تشخیص بیماری و عارضه بیماری پزشک را گمراه می‌کند که خطر و عوارض را از جمله بروز دیابت به همراه دارد.

وی ادامه داد: استفاده خودسرانه برخی از داروها سبب شده برخی که دیابت نهفته دارند، آشکار شود و یا اگر دیابت کنترل شده‌ای داشته از کنترل خارج شود.

جانبخش تصریح کرد: اخیرا استفاده خودسرانه از استروئیدها سبب بالا رفتن قند و بروز عفونت قارچی خطرناک که درگیری چشم و سینوس‌ها را به همراه دارد، شده که حتی در مواردی تا تخلیه چشم هم پیش رفته است؛ از این قبیل عفونت قارچی خطرناک قبلا سالی شاید یک مورد داشتیم اما اخیرا هفت مورد از این عارضه گزارش شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار