در کنار تلاش ها برای رفع مشکل روغن مورد نیاز مردم، تعدادی از افراد و اصناف نیز اقدام به احتکار این کالای اساسی کردند که البته با تلاش دستگاه های نظارتی برخورد قانونی با آنان صورت گرفت و کالاهای احتکاری بین مردم توزیع شد.
کد خبر: ۹۱۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 27 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مردم این روزها برای تامین روغن خوراکی در به در تلاش می‌کنند تا بتوانند در حد رفع نیاز آن را خریداری کنند اما این تلاش ها فایده ای ندارد و به هر واحد صنفی یا فروشگاه های کوچک و بزرگ مراجعه می کنند خبری از روغن نیست.
البته برخی واحدهای صنفی نیز مقداری روغن می آورند اما از آنجا که بسیار محدود است پاسخگوی نیاز مردم نیست.
مسوولان متولی در استان فارس اعلام کرده اند تلاش های گسترده ای برای رفع کمبودها انجام داده اند اما کمبود روغن خوراکی در بازار یک مشکل کشوری بشمار می آید و محدود به استان فارس نیست.
بیش از ۹۰ درصد روغن خام وارداتی است که با توجه به مشکلات تحریمی و همچنین مسایل پیش آمده در ترخیص روغن خام در هفته های گذشته این مشکل بروز کرده است.
در مدتی که مشکلاتی در بحث واردات روغن وجود داشت کارخانه های روغن کشور روغن خام را فرآوری و راهی بازار کردند و مواد اولیه آنان پایان یافت و همین مساله باعث کمیاب شدن این محصول شد.
با ورود روغن خام به کشور، ۲۲ کارخانه روغن کشور شروع به تولید کردند اما ظرفیت تولید این کارخانه ها پاسخگوی نیاز کشور نیست و نمی توانند نیازهای روزانه را برطرف کنند.
در حال حاضر روغن خام در کشور به اندازه نیاز وجود دارد اما مشکل فرآوری این روغن است که ظرفیت کارخانه ها محدود است اما کارخانه ها فعالیت خود را به چند شیفته کرده اند تا این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.


روغن خام وارد شده و کارخانه ها در حال تصفیه آن هستند


وحیدرضا محمودزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در کشور ما کارخانه های روغن، کار تولید روغن را انجام نمی دهند و روغن خام وارد می شود و تنها کار تصفیه روغن و فرآوری آن توسط کارخانه ها صورت می گیرد.
وی افزود: مواد اولیه روغن خوراکی از محل واردات تامین می شود که در حال حاضر ترخیص روغن خام از گمرک ها صورت گرفته و روغن خام در روزهای گذشته در اختیار کارخانه های روغن کشور قرار داده شده است.
وی ادامه داد: کارخانه های روغن کشور در حال تصفیه ، بسته بندی، بارگیری و ارسال روغن ها به استان های مختلف هستند.
معاون سازمان صمت فارس گفت: از آنجا که کارخانه ها باید جوابگوی نیاز ۳۱ استان کشور باشند روند تصفیه، بسته بندی و بارگیری دچار وقفه شده است.

روند توزیع روغن در هفته های آینده بهتر می شود


محمودزاده افزود: استان فارس با توجه قابلیت ها، عاملان قوی و شبکه های توزیع خوبی که دارد، به سمت کارخانه های کارخانه های کشور در هفته گذشته رفتند و شروع به جذب روغن ها کردند که به تدریج در حال توزیع است.
وی ادامه داد: البته هنوز فراوانی به گونه ای نیست که روغن را به وفور در قفسه فروشگاه ها مشاهده کنیم.
معاون سازمان صمت فارس گفت: سهمیه های روزانه استان فارس متغییر است و در هفته های آینده روند توزیع روغن بهتر خواهد شد.
محمودزاده از مردم خواست خرید روغن را متناسب با نیاز خود انجام دهند چرا که در هفته های آینده فراوانی بیشتری در بحث روغن خواهیم داشت.
وی ادامه داد: هم روغن خام در اختیار کارخانه های روغن کشور قرار داده شده و هم به اندازه فراوان است که فرآیند ترخیص آن از گمرک در حال طی شدن است.

بهره گیری ظرفیت کارخانه روغن نرگس شیراز برای تامین نیاز مردم


معاون سازمان صمت استان فارس همچنین به فعالیت کارخانه روغن نرگس شیراز اشاره کرد و گفت: این کارخانه در گردونه تولید و توزیع روغن قرار دارد.
محمود زاده افزود: به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس و مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس پنجم آذرماه بازدیدی از کارخانه روغن نرگس شیراز داشتیم و از نزدیک در جریان روند تولید قرار گرفتیم.
وی ادامه داد: این کارخانه در حال تولید روغن و ارایه آن به بازار استان است، پیگیری شده که روغن خام نیز در حد نیاز در اختیار این کارخانه داده شود.
وی اضافه کرد: از ظرفیت کارخانه نرگس شیراز برای تامین نیاز مردم استفاده کردیم و اگر این کارخانه نبود قطعا مشکلات بیشتری داشتیم، از توان کارخانه استفاده می شود و مسوولان کارخانه قول دادند نهایت تلاش خود را بکار بگیرند و با اضافه کردن شیفت های کاری نیاز مردم استان را تامین کنند.

احتکار روغن چالش دیگر فراروی مردم


در کنار تلاش ها برای رفع مشکل روغن مورد نیاز مردم، تعدادی از افراد و اصناف نیز اقدام به احتکار این کالای اساسی کردند که البته با تلاش دستگاه های نظارتی برخورد قانونی با آنان صورت گرفت و کالاهای احتکاری بین مردم توزیع شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس در این زمینه  گفت: در هشت‌ماه نخست امسال، ۳۰۹ پرونده احتکار و اختفا توسط این اداره‌کل تشکیل شده است و متخلفان ۷۸ میلیارد ریال جریمه‌ شده‌اند.
غلامرضا سالاری افزود: کالاهای احتکار شده که در این طرح کشف شده‌اند، با دستور رییس شعبه تعزیرات و با نظارت سازمان صمت در فروشگاه‌های بزرگ توزیع شده است.


توزیع روزانه حدود ۴۰ تن روغن در شیراز


فرماندار شیراز نیز با اشاره به کمبود روغن خوراکی در شهر شیراز طی هفته‌های اخیر گفت: با پیگیری‌های انجام شده سهیمه‌ای برای شهرستان شیراز مشخص شده است.
محمدرضا امیری افزود : با رایزنی‌های انجام شده و به دستور استاندار فارس هماهنگی‌هایی با یک واحد تولیدی روغن نباتی در تهران انجام شده که سهمیه‌ای مازاد هزار تنی برای توزیع به شیراز اختصاص یابد که از یکم آذرماه به صورت روزانه حدود ۴۰ تن روغن هر روز در اختیار فروشگاه ها قرار گرفته که دیگر مردم دغدغه تامین روغن نداشته باشند.

کمبود روغن خوراکی معمولی در حالی است که روغن های زیتون، کنجد و ذرت در بازار هست اما به دلیل گرانی، مردم توانایی خرید این نوع روغن ها را ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار