مرز رسمی پرویزخان به عنوان شاهراه اقتصادی کشور که بیشترین صادرات غیرنفتی کشورمان از این گذرگاه بین‌المللی به عراق صادر می‌شود با وجود ۲۳ سال قدمت، هنوز از لحاط زیرساخت‌ها و امکانات لازم متناسب با حجم فعالیت‌ها و کارکردی که دارد برخوردار نیست.
کد خبر: ۹۱۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 21 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا، مرز پرویزخان در غربی ترین نقطه ایران اسلامی واقع در شهرستان قصرشیرین از اواخر سال ۷۶ به صورت رسمی با وسعت سه هکتار راه اندازی شد که با توسعه این مرز و اقدام های انجام شده به ۳۷۵ هکتار رسیده است.

پرویزخان از قدیم یکی از مرزهای راهبردی کشورمان بوده و در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و اکنون بازار مناسبی برای کالاهای ایران و سرمایه گذاری کشورمان است که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

مرز پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد که عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

استان های کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل هم زبان بودن و اشتراکاتی که باهم دارند به رونق اقتصادی و تجاری مرز رسمی پرویزخان کمک کرده اند.

اهمیت مرز پرویزخان و نقش آن در رونق کشور به صورتی است که اکنون روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا از این مرز به طور میانگین به عراق صادر می شود و در ایامی که به دلیل بحران کرونا تمامی مرزهای کشورمان با کشورهای همسایه تعطیل شده و فعالیتشان با محدودیت و ممنوعیت مواجه شد پرویزخان همچنان به فعالیت های خود ادامه داد.

کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی

مرز پرویزخان باوجود فعالیت چند ساله و حجم بالای مبادلات تجاری هنوز هم امکانات رفاهی و اولیه و زیرساخت‌های مناسب برای صادرات کالا را ندارد و باوجود تلاش هایی که صورت گرفته اما بازهم تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

در طول سال های اخیر محوطه‌سازی و تسطیح این مرز انجام شده اما با واگذاری مرز رسمی طبق قانون به گمرک، پیمانکار گمرک در حال ساخت و ساز در این مرز است.

نبود استراحتگاه مناسب برای کارگران و رانندگان فعال و همچنین نبود سرویس‌های بهداشتی متناسب با جمعیت و همچنین نمازخانه و اغذیه فروشی و پارکینگ برای استقرار خودروها، کمبود آبخوری و آبسردکن در محوطه، اختصاص فضای بسیار محدود برای تخلیه و بارگیری با وجود وسعت بسیار این مرز، آسفالت نبودن بخشی از محوطه و سامان دهی نشدن خیابان ها و ایجاد ترافیک از مهمترین مشکلات مرز خسروی است.
تاجران پس از سال ها فعالیت در این مرز دفاتری ندارند و چندین اغذیه فروشی نیز به شکل بسیار ابتدایی و سنتی به رانندگان و فعالان در این مرز رسمی ارایه خدمات می دهند.

این مرز رسمی هنوز سردخانه و انبار ندارد که برخی از کالاهای فاسد شدنی که گاهی اوقات به علت خواب کامیون ها و یا حجم بالای کالاهای صادراتی در این مکان ها نگهداری شوند تا محصول به علت گرما و یا سرما خراب نشود و سرمایه های تجار و تولیدات کشور از بین نرود.

طرح جامع ساماندهی پرویزخان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی طرح جامع گمرک پرویزخان که با حضور رییس کل گمرک، استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان در اسفندماه سال ۹۷ آغاز شد اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مرادعلی تاتار افزود: این طرح بزرگترین طرح گمرک ایران از نظر ارزش ریالی است و در مرحله اول ۷۴ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته که اجرای آن می تواند امکاناتی درخور شان و این مرز رسمی در آن ایجاد کند.

وی اظهار داشت: اجرای کامل طرح جامع پرویزخان به گفته مسوولان سه سال طول می کشد که در این طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت نیز جانمایی و پیش بینی شده است.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین عنوان کرد: در طرح جامع گمرک پرویزخان تمام زیرساخت‌ها و نیازهای بلندمدت این گمرک از جمله محوطه‌سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.

منطقه ویژه آماده سرمایه گذاری

فرماندار قصرشیرین گفت: ۲۴۰ میلیارد ریال از سوی بخش دولتی و بخش خصوصی برای اجرای زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هزینه شده و اکنون این آمادگی را برای حضور سرمایه گذاران برای ایجاد سردخانه، انبار و صنایع تبدیلی داریم.

تاتار افزود: ابلاغ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ است که در مرحله نخست آن یک هزار و ۳۳۵ هکتار زمین به این امر اختصاص یافت و هم اکنون از این مقدار، ۳۰۰ هکتار آن طراحی و زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، فاضلاب و سایت شهری برای ۱۲۲ هکتار از مجموع این ۳۰۰ هکتار عملیاتی شده است.
فرماندار قصرشیرین گفت: در ۱۲۲ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، عملیات تسطیح، محوطه سازی، راهسازی، احداث توقفگاه خودرو، آب، برق و فاضلاب، سایت مخازن سوختی، معابر و مجتمع اداری انجام شده است.
او ادامه داد: بخشی از سرمایه گذاری در منطقه ویژه از سوی بخش خصوصی برای ایجاد سایت مخازن سوختی انجام شده که مرحله دوم آن نیز در دست اقدام است.

هنوز ابتدایی ترین امکانات را در مرز نداریم

نماینده تجار در امر صادرات میوه و تره بار که سال هاست در مرز رسمی پرویزخان صادرات میوه و تره و بار به عراق انجام می دهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه ما مشکلات عدیده ای داریم و هنوز هم ابتدایی ترین امکانات مانند دستشویی، استراحتگاه و اتاق کار نداریم و امکانات در شان تجار و فعالان در مرز جمهوری اسلامی ایران نیست.

ساسان فرهادی افزود: مرز ما ۲۳ سال است که فعالیت می کند ولی هنوز هم محوطه تخلیه و بارگیری آن بسیار محدود است و نابسامانی هایی در این مرز وجود دارد که ما صادرکنندگان را دلسرد می کند.

وی اظهار داشت: با توجه اینکه قرنطینه نباتی عراق در بسیاری از موارد دیدگاه مسوولان ایران را قبول ندارد باعث می شود ما محصولی را که قرنطینه نباتی خودمان تایید کرده به عراق صادر می کنیم و کلی هزینه دارد قرنطینه عراق آن را تایید نکند و این کالا برگردانده شود.

این صادرکننده گفت: اگر نمایندگان قرنطینه ۲ کشور در مرز پرویزخان حضور داشته باشند و نظرشان را همان جا در خصوص تایید محصولات قبل از خروج محموله از کشور بدهند شاهد خروج محموله هایی که مرجوع می شوند نخواهیم بود و آن محصول را یا به کارخانجات و یا بازار داخل منتقل می کنیم و این‌گونه ما متضرر نمی شویم و قضیه ای که به تازگی در خصوص گوجه فرنگی پیش آمد.

وی افزود: ما تجارت را به شکل سنتی انجام می دهیم و عراق نیز به همین شکل از ما تجارت را می پذیرد و اگر ما در رابطه با بسته بندی هزینه های بالایی متحمل شویم عراق به سمت محصولات ترکیه و یا دیگر کشورها می رود در حالیکه اکنون بازار عراق در اختیار ماست و آن هم به دلیل قیمت پایین کالاها است.

وی ادامه داد: تجارت در پرویزخان با ریال انجام می شود مشکلی که ما داریم این است که باید در قبال آن دلار وارد کنیم از مسوولان می خواهیم این مشکلی را که از سال ۹۷ تاکنون برای ما پیش آمده حل کنند ما چطور با ریال تجارت کنیم ولی دلار وارد کنیم و حال آن که دلار را با قیمت ارز دولتی از ما بخرند و این اقدام صادرکننده را بی رغبت به امر تجارت می کند.

صادق عسگری یکی از تاجران فعال در امر صادرات میوه و تره بار نیز از نبود امکانات رفاهی و اولیه همچون دستشویی، آب خوری، استراحتگاه و اتاق تخصصی برای معاملات کاری و رایزنی با تجار عراقی گلایه کرد و گفت: نبود سردخانه و انبار برای نگهداری کالاها و کافی نبودن محل تخلیه و بارگیری و نبود نماینده قرنطینه عراقی در مرز پرویزخان ایران برای ارایه نظر قبل از خروج محموله ها در خصوص تایید یا عدم تایید کیفیت محصول از دیگر مشکلات است.

مدیریت کلان گمرک در مورد پرویزخان ظالمانه است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی پرویزخان زیرساخت های متعددی دارد که باید درست از آن استفاده شود و این گذرگاه یک مرز رسمی است که آن طور باید از آن بهره برداری نمی شود.

شهریار حیدری افزود: در شرایطی که منطقه ویژه در همجواری مرز پرویزخان است و بهترین فرصت برای کمک به معیشت مردم و هموار کردن راه تجارت، صادرات و واردات است متاسفانه بی مدیریتی گمرک باعث شده از کمترین ظرفیت این مرز استفاده کند و به عبارتی تنها هنر گمرک محدودسازی است و مشکلاتی برای کارگران و رانندگان ایجاد شده و خواب چند روزه کامیون ها خیانت به تجارت و صادرات و زیرساخت های حمل و نقل است.

وی اظهار داشت: مرز رسمی پرویزخان در ابتدای راه اندازی سه هکتار با صادرات روزانه ۱۵۰ کامیون بود که در همان سال های ابتدایی با مشارکت تجار و نقشی که بازرگانان بومی داشتند، این سه هکتار به ۳۳ هکتار افزایش و توسعه یافت.

وی با این اینکه این شهرستان با وجود ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان و اهمیتی که این مرزها دارند، به تنهایی نیازمند یک اتاق بازرگانی ویژه است. گفت: در سال های گذشته نیز مرز پرویزخان توسعه پیدا کرده و می توان امروز هم از مشارکت تجار برای سامان دهی مرز بهره برد و از نقش کلیدی آن ها استفاده کرد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه تجارت با این همه بی نظمی که در مسیر آن هست امکان پذیر نیست و ما در تمام جلسات خودمان و عراق بر روان سازی صادرات تاکید می کنیم ولی این امر محقق نشده است.

حیدری گفت: قانون تعیین کرده که مبادلات تجاری بر عهده گمرک است از این رو باید این نهاد در گمرک مرزی بی نظمی های مرز را اصلاح کند.

شناخت بازار عراق

فرماندار قصرشیرین گفت: تجار و صادرکنندگان با شناخت بازار عراق و با برنامه و بر اساس نیاز بازاراین کشور محموله های صادراتی به خصوص میوه و تره بار و کالاهای فاسد شدنی به منظور صادرات وارد مرز رسمی پرویزخان این شهرستان کنند.

تاتار افزود: متاسفانه برخی از تجار و صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی از جمله در قضیه اخیر گوجه فرنگی می‌کنند که این اقدام باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.
وی اظهار داشت: آوردن بی‌رویه محموله‌های گوجه‌فرنگی به مرز پرویزخان موجب ترافیک کامیون‌ها در مرز، خراب شدن محصولات به دلیل هوای گرم، خالی شدن بازار داخلی و تورم، متضررشدن کشاورزان و تجار و کاهش شدید قیمت صادرات این محصول می‌شود.

تجار براساس استانداردهای جهانی صادرات کنند

نماینده عالی دولت در قصرشیرین همچنین بر بسته‌بندی مناسب و باکیفیت محصول تاکید کرد و گفت: تجار ما باید خود را با استانداردهای جهانی تجارت آشنا کنند و شیوه سنتی را رها کرده و علمی و سنجیده تجارت کنند.

تاتار از تجار خواست خودشان مستقیم به بحث تجارت ورود کرده و واسطه ها را حذف کنند تا شاهد ضرر و زیان نباشند چون گاهی برخی از واسطه‌های تجار به فکر جیب خود هستند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزارتن جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

استان کرمانشاه با داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۶ مرز رسمی فعال و بازارچه مرزی با عراق است که دروازه بزرگ تجاری کشورمان برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق و سوریه است.

پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صالح، شوشمی، تیله کوه و سازان مرزهای استان کرمانشاه با عراق هستند که از میان این مرزها مرز رسمی خسروی و بازارچه مرزی سومار با بخش عربی و مابقی مرزها با حوزه کردی هم مرزند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار