معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تعداد هنرمندان صنعتگر فعال در کرمانشاه را نزدیک به یازده هزار نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۹۱۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 19 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،حسین ویسی از تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع دستی استان خبرداد و اظهارکرد: طبق اطلاعاتی که در این سامانه ثبت کرده‌ایم، در استان حدود 20 هزار هنرمند صنعتگر دارای مجوز داریم که از این تعداد حدود 10 هزار و 800 نفر فعال هستند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که براساس این آمار تنها نیمی از هنرمندان صنعتگر دارای مجوز استان فعال هستند، لذا تلاش می‌کنیم در مجوز مابقی افراد بازنگری داشته و یا آن را باطل کنیم و یا اگر بخواهند در این حوزه کار کنند، به آنها کمک کنیم تا کارگاه‌هایی برای خود راه اندازی کنند.

معاون صنایع دستی استان در ادامه با بیان اینکه با تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع دستی استان رشته‌هایی که بیشترین دربرگیری را دارند شناسایی و آمار هنرمندان صنایع دستی هر شهرستان به تفکیک مشخص می‌شود، عنوان کرد: اطلاعات این سامانه به ما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی‌ها و برنامه‌های حمایتی همچون پرداخت تسهیلات، بیمه، حضور در نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار فروش برای هنرمندان صنایع دستی استان را با دانش و آگاهی بیشتری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین براساس اطلاعات بدست آمده تعداد رشته‌هایی که در معرض خطر نابودی و منسوخ شدن هستند را شناسایی کرده‌ایم تا با برنامه ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ایجاد نوآوری و خلاقیت برای احیاء آنها گام برداریم.

ویسی در ادامه گیوه و گلیم را از پر مخاطب ترین رشته‌های صنایع دستی در کرمانشاه خواند و گفت: در استان کرمانشاه حدود شش هزار هنرمند رشته گلیم داریم که بخش زیادی از آنها در شهرستان هرسین به عنوان شهر ملی گلیم ایران فعالیت می‌کنند. در این راستا با توجه به وجود این تعداد بالای هنرمندان صنعتگر در رشته گلیم نیازمند این هستیم که با ایجاد بازارهای فروش و نوآوری و خلاقیت بتوانیم این رشته را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: همچنین در منطقه اورامانات هم هنرمندان زیادی در رشته گیوه مشغول به فعالیت هستند و حتی نودشه در شهرستان پاوه هم به عنوان شهر ملی گیوه شناخته می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین در دالاهو ساخت ابزارآلات سنتی و فلزی و تنبور، در فش کنگاور سازهای سنتی، در سنقر و کلیایی گلیم بافی و در کرمانشاه هم در سنوات اخیر سفال و چرم سازی بیشتر مورد توجه است.

ویسی در ادامه به تشریح آخرین جزییات بیمه هنرمندان صنایع دستی استان هم پرداخت و گفت: جمعا 1208 نفر از هنرمندان صنایع دستی استان طی سنوات گذشته تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند، اما از چندسال پیش به دلیل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان روند برقراری بیمه برای این افراد را قطع کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا، از سال گذشته با کمک وزارت میراث فرهنگی تفاهم نامه ای با بیمه روستایی و عشایری صورت گرفت تا هنرمندان صنایع دستی با یارانه دولتی تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه یادآورشد: مجموعا تاکنون 600 نفر از هنرمندان صنعتگر استان را به وزارتخانه معرفی کرده‌ایم تا آنهارا تحت پوشش این بیمه قرار دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار