نماینده شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد؛
نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به اثر منفی استحصال بوکسیت شاهوار بر آب شاهرود، گفت: برداشت بوکسیت از نقاط دیگر می‌توانست بدون آسیب محیط زیستی، انجام شود.
کد خبر: ۹۱۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶ 18 November 2020

 

اثر منفی استحصال بوکسیت شاهوار بر آب شاهرود/ مردم اذیت شده‌اند

به گزارش تابناک سمنان علی اصغر خانی در نشستی با موضوع اشتغال‌زایی شهرستان‌های شاهرود و میامی که ظهر چهارشنبه در سمنان برگزار شد، بیان کرد: علی رغم ظرفیت‌های بسیار عظیم شاهرود و میامی از جمله قرارگیری در مسیر کریدور تهران- مشهد، گردشگری، کشاورزی، دامپروری، صنعت، معدن و … بزرگترین مشکلی که متأسفانه در شاهرود و میامی وجود دارد، موضوع اشتغال است.

وی افزود: در سطح استان سمنان بیشترین بیکاری شامل ۳۵ درصد مختص به این دو شهرستان است و این در حالی است که زمانی در این منطقه بیکاری وجود نداشت و از دیگر نقاط کشور برای کار به این ناحیه مهاجرت‌هایی صورت می‌گرفت.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه ظرفیت‌های نهفته در شاهرود و میامی وجود دارد اما جمعیت بیکار این شهرستان‌ها فراوان هستند، ابراز کرد: یکی از مسائل که زاده و مولود این بیکاری است، مهاجرت و خروجی از شاهرود و میامی است که برای مثال تعداد زیادی از جوانان این شهرستان‌ها در سمنان، تهران و گرگان مشغول به کار هستند.

خانی ادامه داد: از یک هزار و ۹۰۰ پروانه بهره برداری کمتر از ۳۰۰ پروانه در شاهرود و میامی صادر شده است این در حالی است که ۵۶ درصد کشاورزی و بیشترین شیر استان سمنان متعلق به این شهرستان‌ها است از طرف دیگر اما بیکاری بسیار بالا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در دهه‌های اخیر، کمترین کارخانه در شاهرود ایجاد شده است، گفت: وقتی کارخانه‌ای برای شهرستانی می‌رود، بیش از دو هزار اشتغال را با خود به آن منطقه می‌آورد و خیلی از مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها مانند آلومینای جاجرم از شاهرود و قله شاهوار تأمین می‌شود یا برخی معادنی که در شاهرود هستند، به اردکان و یزد خام فروشی می‌شود و لذا متأسفانه نتوانسته‌ایم از محصولات و داشته‌هایمان بهره برداری کنیم.

عضو خانه ملت با بیان اینکه داشته‌های معادن شاهرود برای اشتغال‌زایی در دیگر شهرها برده می‌شود و از سوی دیگر بستر سازی برای اشتغال را نتوانسته‌ایم انجام دهیم، گفت: باید جوانان بر اساس تخصص خودشان و فنی که دارند به‌کارگیری شوند و اشتغال در این حوزه وظیفه دولت است و می‌بایست زمینه آن فراهم شود.

خانی با بیان اینکه نرخ بیکاری در سمنان سه و در گرگان هشت درصد است، تاکید کرد: بیشترین بیکاری در شاهرود و میامی وجود دارد حال آنکه در گذشته اصلاً چنین رویه‌ای نبود در نتیجه هم دولت مقصر است که توجهی به شاهرود به عنوان بزرگترین شهرستان استان سمنان نداشته و هم در جاهایی که سرمایه گذاری صورت گرفته، سرمایه‌های شاهرود به جاهای دیگری برده شده است.

وی افزود: معدن بوکسیت شاهوار بهترین مواد اولیه را تأمین می‌کند و این امر مشکلاتی را برای شاهوار فراهم کرده و مردم نیز از این بابت اذیت می‌شوند و چندین سال این کار انجام می‌شود. ما در جاهای دیگری هم بوکسیت داریم و لذا بوکسیت را از شاهوار استحصال نمی‌کردیم امروز همان نوع بوکسیت که از شاهوار برداشت می‌شود بدون اینکه آسیب محیط زیستی بزند و بدون اینکه اثر منفی روی آب شرب مردم بگذارد و مردم را اذیت کند، می‌توانستیم از جای دیگر شاهرود و میامی تهیه کنیم که مشکل آلودگی هم نداشت.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس گفت: وقتی بوکسیت از کویر و ارتفاعات دور دست شهرستان شاهرود برداشت شود و کارخانه‌ای نیز در آنجا احداث شود مشکلی نیست، اما امروز هم معدن ما می‌رود، هم هزینه زیست محیطی می‌دهیم هم اشتغال‌زایی آن در جاجرم انجام می‌شود و هم مردم ما اذیت می‌شوند.

خانی افزود: با وزارت صنعت معدن به صورت جدی در این باره صحبت‌هایی شده و باید تکلیف معدن بوکسیت روشن شود البته بر روی موارد دیگر نیز این مباحث وجود دارد اشتغال‌زایی برای مثال در مقوله گردشگری در شهرستان شاهرود و میامی، بهترین زمینه‌ها را دارد که از جمله آن جنگل جهانی ابر است اما باید از آن به خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های فراوانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در شاهرود وجود دارد، بیان کرد: باید این ظرفیت‌ها معرفی شوند زیرا گردشگری شاهرود و میامی اگر تعریف و تبلیغ شوند، قطعاً یکی از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی را تقویت کرده‌ایم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار