افشین آزادی:
رئیس حوزه هنری کرمانشاه گفت: کتاب "عرفان هنری انسان" به عنوان یک منبع خوب و غنی می تواند جایگزین مناسبی برای سند راهبردی جامعه هنری باشد.
کد خبر: ۹۱۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 17 November 2020

به گزارش خبرنگار  تابناک کرمانشاه ، افشین آزادی در نشست بررسی کتاب "عرفان هنری انسان" همزمان با یازدهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت ایت الله سید مرتضی نجومی(ره) اظهار داشت: به دنبال یک سند راهبردی در جامعه هنری استان بودیم تا بتوانیم فعالیت ها و عملیات اجرایی را از یک منبع خوب و غنی دریافت کنیم. کتاب "عرفان هنری انسان" می تواند جایگزین مناسبی برای این سند باشد و نیاز های هنرمندان در مسائل فکری را پاسخ دهد.

وی در ادامه با اشاره به شعار حاکم بر فضای هنری جهان تحت عنوان "هنر برای هنر" خاطر نشان کرد: این شعار خواسته یا ناخواسته در مقابل هنر متعالی قرار گرفته و اگر چه مفهوم این شعار را با این جمله تعبیر می کنند که هنر باید مستقل باشد و در خدمت هیچ مسئله دیگری قرار نگیرد اما ظاهرِ شعار این است! در خوشبینانه ترین حالت، هنر در خدمت اقتصاد و مادی گرایی غرب و در حالت بدبینانه و واقع گرایانه در خدمت استعمار، جرم و خیانت قرار می گیرد.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه ادامه داد: در حالت های بسیار عادیِ آن نیز در کشور شاهد برهنه کردن پدری توسط فرزندش و برپایی نمایشگاه عکس از آن تحت عنوان "هنر برای هنر" بودیم. این اقدام ممکن است ما را در یک منجلاب فرو ببرد! به واقع فشارهای روانی بر هنرمندان متعهد زیاد است و آن ها را در یک مارپیچ سکوت گرفتار می کند و گاها هنرمند با نگاه متعالی و انسانی جرئت نمی کند هنر و عقاید خود را آشکار کند.

این مسئول یادآور شد: مرحوم آیت الله نجومی در همین کتاب به خوبی مسئله هنر را تعریف کرده اند. بر اساس بیانات ایشان، برخی افراد برای فرار از تعریف هنر به سراغ تعریف زیبایی می روند گرچه زیبایی به تنهایی تعریفی بسیار مفصل و گسترده دارد اما تعریف جالبی از ایشان در این کتاب وجود دارد که از همه اندیشمندان دعوت می کنم در آن تامل و تعمق کنند تا منجر به ایجاد موارد راهبردی و برنامه های اجرایی شده و بسیاری از برنامه ها و اقدامات، در این مسیر، نوسان و حرکت داشته باشند.


وی تصریح کرد: در واقع به دنبال این هستیم که مفاخر و بزرگان استان کرمانشاه را از منظر فکری و اندیشه بررسی کنیم، در کنار آن پیوست های هنری و رسانه ای را ببینیم و نسبت به تقویت الگوهای هویت بخش در استان و کشور فعالیت کنیم.


آزادی تاکید کرد: بسیاری از بزرگان، علما و مفاخر ایران زمین از گذشته در کرمانشاه می زیستند، قدمت این شهر به اندازه قدمت بشر است، آثاری که در روستای گاکیه و بیستون کشف شده تقریبا به اندازه قدمت بشر است. کرمانشاه در ادوار مختلف تاریخ، منشا تفاخر ایران زمین بوده، در تلاشیم این مفاخر بازتعریف و به مردم باز معرفی شوند تا گام های نیکی در این مسیر برداریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار