مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه گفت: برای تبدیل اسناد منگوله‌دار به سند تک‌برگی (کاداستر)، شهر کرمانشاه را به 20 بلوک تقسیم‌بندی کرده‌ایم برای هر قسمت فراخوان داده می‌شود.
کد خبر: ۹۱۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 17 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،امیر بشیری یکی از تکالیف سازمان ثبت و به تبع آن اداره کل ثبت اسناد و املاک استان را تعویض اسناد دفترچه‌ای منگوله‌دار به تک‌برگی یا کاداستر دانست و اظهار داشت: کاداستر طبق تعریف ماده یک قانون حدنگاری مصوب ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ یعنی، «فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه‌های بزرگ مقیاس اضافه شده است».

وی زمین را به عنوان واحد ثبت اطلاعات در کاداستر عنوان کرد و افزود: یک زمین، اطلاعات هندسی مانند نقشه و اطلاعاتی توصیفی و حقوقی دارد که در کادسترا با هم ترکیب می‌شوند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در توضیح اطلاعات هندسی زمین، گفت: سیستم اطلاعات کاداستر مجموعه‌ای از اطلاعات و مختصات به شهر ذیل مالک قطعه زمین چه کسی است، نوع و کاربری قطعه زمین چیست، موقعیت مکانی و محل وقوع ملک مساحت، طول ابعاد زمین چقدر است، را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی سازمان ثبت است، ادامه داد: در سال ۱۳۳۴ سازمان ثبت اسناد و املاک بخشنامه‌ای در خصوص کاداستر صادر می‌کند که با توجه به امکانات آن زمان، انجام نمی‌شود تا اینکه در سال ۱۳۵۱ در قانون تصویب می‌شود ولی این‌ بار هم تقریبا ناتمام می‌ماند، ولی در نهایت این طرح در ایران در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس می‌رسد.

بشیری تصریح کرد: بدین منظور یک اداره به نام کاداستر در زیرمجموعه سازمان ثبت احداث می‌شود که وظیفه آن سیاست‌گذاری در خصوص وضعیت کاداستر کشور و نیز نظارت بر عملکرد کاداستر استان‌ها است.

وی گفت: تقریبا سه دهه است که بحث کاداستر استارت خورده، ولی در طی این هشت ماه سپری شده از سال جاری، به اندازه همین ۳۰ سال کاداستر در استان عملکرد داشته است.

بشیری با اشاره به انواع کاداستر (شهری، زراعی، منابع طبیعی، سیاسی و مالی)، اضافه کرد: در کل یک کاداستر جامع برای کشور نیاز داریم که بتوانیم برنامه‌ریزی در خصوص برنامه عمرانی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاداستر شهری فعلا موردنظر است، خاطرنشان کرد: در این رابطه فراخوان می‌دهیم تا اسناد دفترچه‌ای به کاداستر با هدف تعیین موقعیت، ثبت مستغلات و مختصات در معابر در محدوده شهرها با استفاده از روشی دقیق برای تعیین نقشه قطعات، تبدیل شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه گفت: سازمان ثبت در این خصوص و شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه ثبت مالکیت‌ها «شمیم» را با هدف تعیین سریع و دقیق مختصات جغرافیایی، نقاط و گوشه‌ها، که از دقت و سرعت بیشتری برخوردار است را راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: این تعویض اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگی سلیقه‌ای نیست براساس ماده سه جامع حدنگار قانون تکلیف کرده و سازمان ثبت مکلف است ظرف مدت پنج سال از تاریخ اجرا آن را اجرایی کند، اما از سال ۹۳ که قانون تصویب شد بنا بر دلایلی به نتیجه نرسیده که الان در حال انجام است و بزودی استارت آن برای تعویض به صورت فراخوان داده می‌شود البته اسناد جدید صادره به صورت کاداستر است.

وی در توضیح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تبدیل اسناد منگوله‌دار به سند تک‌برگی در شهر کرمانشاه، گفت: شهر کرمانشاه را به 20 بلوک تقسیم‌بندی کرده‌ایم برای هر قسمت فراخوان داده می‌شود که مردم آن بلوک موظف هستند برای کاداستر اقدام کنند چون دیگر به سند دفترچه‌ای خدماتی ارائه نمی‌شود، البته باطل هم نمی‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار