میثم مرادی بیناباج:
معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور از لزوم بهره گیری از الگوی ترویجی در تولید آثار هنری خبر داد و گفت: بحث طراحی و تدوین سند راهبردی استان که در آن مسیر راهبرد‌های مشخصی در حوزه هایِ ذیل ماموریت‌های حوزه هنری مورد توجه است، می‌تواند نقشه راه مناسبی باشد.
کد خبر: ۹۱۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 13 November 2020

سند راهبردی استان نقشه راهی برای تولید آثار هنری است/ الگوی تولید آثار هنری باید الگوی ترویجی باشد

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه نشست دیدار با فعالین فرهنگی هنری استان کرمانشاه با حضور میثم مرادی معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور و مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس، حسن احمدی راوی کتاب دوشکاچی، علی زیستی هنرمند فعال تئاتر استان، کیوان ماه ور فعال فرهنگی، کاکایی فعال حوزه پایداری، اکبر نژاد مستندساز و انیماتور و کارگردان موشن گرافی‌های تولید شده حوزه هنری و فائزه غلامی مذهب و نقاش برگزار شد. در این نشست پیش از سخنان معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، فعالین فرهنگی و هنری مشکلات و مسائل در زمینه‌های مختلف را به سمع و نظر این مقام مسئول رساندند. هدف از این دیدار ارائه تصویر واضحی از شرایط فکری، فرهنگی و اجتماعی استان بود.

میثم مرادی در آغاز سخنان خود موضوع دایره المعارف سوژه‌ها و کتاب‌های دفاع مقدس را موضوعِ مفید و ارزشمندی عنوان کرد که در سال‌های اخیر توسط برخی افراد و مراجع مورد توجه قرار گرفته و اکنون قابلیت پیگیری و عملیاتی شدن یافته است و با اشاره به این موضوع که اندیشکده مطالعات پایداری در شرف اطلاع رسانی عمومی است و یکی از کار‌های احتمالی آن طراحی و تاسیس "ویکی پایداری" است، خاطر نشان کرد: بر این اساس سوژه‌ها و اطلاعات مربوط به دفاع مقدس و همچنین تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس درون این مجموعه یا پلت فرم قرار می‌گیرد و قابل دسترسی عمومی خواهد بود.


تهیه و تدوین سند راهبردی استان نقشه‌ی راهی برای تولید آثار هنری است


وی ظرفیت و فرصت‌های موجود در استان کرمانشاه را در حوزه‌های مختلف بسیار بالا خواند و افزود: تهدید‌هایی بالقوه ای وجود دارد، اما هنر این است که از دل بحران‌ها و تهدیدها، فرصت بیافرینیم و برای آن سرمایه گذاری کنیم. حضور جوانان هنرمند علاقه‌مند به حوزه‌های اندیشه‌ای برای حوزه هنری استان کرمانشاه یک نعمت است و باید در تحولی که برای حوزه هنری در گام دوم انقلاب پیش بینی شده، زمینه ساز شناسایی و پرورش استعداد‌های هنری جوان و تولیدات آثار هنری بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی باشیم. گفتمان انقلاب اسلامی صرفا به وقایع و تاریخ آن محدود نمی‌شود بلکه مسائل اقتصادی و اجتماعی امروز را هم در بر می‌گیرد. بر همین اساس بازخوانی ظرفیت‌های استان کرمانشاه و طراحی برای تولید آثار هنری کار مهمی است و بحث طراحی و تدوین سند راهبردی استان که در آن مسیر راهبرد‌های مشخصی در حوزه هایِ ذیل ماموریت‌های حوزه هنری مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌تواند نقشه راه مناسبی باشد.


پیرو بیانات امام خمینی (ره): نشان دادن معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، اصول بدیهی کار هنرمندان است


معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور افرادی مثل فرنگیس حیدر پور را گنجینه‌های هنری با ارزشی قلمداد کرد که دیده نشدن و عدم انعکاس آن‌ها در فضای هنر و رسانه ظلم بزرگی در حق این سرمایه هاست و در ادامه بیان داشت: باید ادوات حلقه‌های اندیشه ورزی در استان ذیل موضوعات مختلف شکل گرفته دغدغه‌ها بررسی و به هدف عملیات مشترک برسیم. مثلا مسائل اجتماعی مثل بیماری یا خودکشی به عنوان دغدغه‌های مهم مورد توجه قرار گیرد، پیرو بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) که بر چند گزاره‌ی تقابل تاریخی بین فقر و غنا و تقابل بین جبهه مستضعفین و جبهه استکبار، نشان دادن نقاط کور و معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که جز اصول بدیهی کار هنرمند است تاکید کردند، لازم است دغدغه‌های مهم اجتماعی مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف کار فکری لازم است همچنین باید
زوایا و زمینه‌های مختلفی را برای ورود به این مسائل مشخص کرد و با یک برنامه ریزی میان مدت مجموعه جریانات انقلاب را برای کمک به حل مساله فعال کنیم.


باید اثر را با شیوه های مختلف تبلیغات رسانه ای به مخاطب نشان دهید


این مقام مسئول با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ٩٠ که نقش و سهم هنر در این زمینه را یادآوری کردند، ابراز داشت: بیانات ارزشمند رهبری باید مرور و تبلیغ شود و بومیِ کرمانشاه گردد، مثلا به عنوان ۴ محور مشخص حوزه ماموریتی در استان کرمانشاه تلقی شده و در کنار آن، بحث تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس و استفاده از این ظرفیت برای تولیدات هنری در مدیوم‌های دیگر که نمایش یکی از آن‌ها است، مورد توجه قرار گیرد. ترکیب مدیوم‌های مختلف هنر و تحویل آن به مردم گام بعدی است، به این معنی که آثار مختلف هنری در مدیوم‌های مختلف از نمایشنامه، رادیو حتی تا سینما باید به درب منازل مردم برسد.


وی یکی از نقاط ضعف در بحث ترویج محصولات و آثار انقلاب اسلامی را عدم تولیدِ کافی دانست و گفت: متاسفانه آثار محدود و خوبی هم که تولید شده به دست مردم نمی‌رسد که بخشی از آن به جهت سیاست های غلط در ترویج آثار و بخش دیگر به عدم طراحی دقیق از سوی ما بر می‌گردد. باید بنا بر شرایط فعلی، علاوه بر اینکه ایجاد شبکه منسجمی به منظور ترویج آثار هنری انقلاب لازم است باید بر اساس ظرفیت‌های بومی، برای محصولات تولیدی "فکر" کنیم.


یک اثر هنری موفق بر دل و جان و زندگی مخاطب اثر می‌گذارد


میثم مرادی انتشار اثر را اولین مرحله‌ی تولید دانست و تصریح کرد: وقتی اثر هنری تاثیرش را بر دل و جان مخاطب می‌گذارد و آثار واقعی آن در جامعه پدیدار می‌شود آن موقع کار صحیح انجام شده، باید اثر را با شیوه‌های مختلف تبلیغات رسانه‌ای به مخاطب نشان دهید تا کمتر دوشکاچی را نخوانده باشد. در جهان غرب روشنفکران به حدی مورد توجه و تبلیغ رسانه‌ای هستند که یک واکنش یا مساله‌ی کوچک برایشان موجی از توجه می‌سازد، فارغ از صحیح با ناصحیح بودن این امر، ما نتوانسته ایم سرمایه هایمان را زندگی کنیم پس باید آن را در فضای عمومی تقویت کرده و بدانیم کمترین کار برای دستیابی به این امر شناسایی ظرفیت‌های موجود است.


الگوی ما در خط تولید آثار هنری باید الگوی ترویجی باشد


مرادی خاطر نشان کرد: الگوی ما در خط تولید آثار هنری تا ترویج و رسانه ای کردن آن باید الگوی ترویجی باشد. وقتی هدف را ترویج ببینیم تولید، آموزش، چاپ، نشر و توزیع هم ذیل آن آمده، گفتمان هنر انقلاب اسلامی باید به این شکل ترویج شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار