محبت جمالی نیا در گفتگو با تابناک:
فرماندار سرپل ذهاب گفت:زلزله ی مهیب سال ۹۶ را به فرصتی جهت تقویت زیرساخت های شهرستان تبدیل کردیم.
کد خبر: ۹۱۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 12 November 2020

محبت جمالی نیا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت:۲۱آبان یکی از روزهای تلخ و فراموش نشدنی است، زلزله مهیب سرپل ذهاب اتفاق افتاد و سبب  جانباختن تعدادی از هم استانی ها و تخریب های عظیمی شد.یاد وخاطره ی تمام جانباختگان این حادثه را گرامی میداریم و از خداوند منان برای تمام از دست رفتگان طلب آمرزش و مغفرت میکنیم و نیز از کمک ها و امدادرسانی های ملت شریف ایران و تمام مسئولین تقدیر و تشکر میکنیم.

وی ادامه داد:شهرستان سرپل ذهاب به وسعت ۱۲۱۱کیلومترمربع باوضعیت آب و هوایی گرم وخشک در زمان زلزله جمعیتی بالغ بر ۸۵هزار۶۱۶نفر در دوبخش مرکزی وقلعه شاهین و حدود۲۰۴روستا که این آمار حجم گستردگی خسارات وارده در زمان زلزله را روشن میسازد که طی این حادثه ۵۵۹جانباخته،۷۵۰۰مصدوم ،۳۵هزار واحد آسیب دیده و۳۱۵۰واحدصنفی خسارت دیده و تمام زیرساخت های بهداشتی،ورزشی،راه،صنعت،دام،طیور،آموزش و... دچار خسارت های شدیدی شد.

جمالی نیا بیان کرد:شهر سرپل ذهاب یکی از ۸شهرتاریخی است که دارای ۲۲۴اثرتاریخی است که عملا ۱۲۲اثر ثبت ملی شده ونیز یکی از شهرهای گردشگری و بوم گردی کشور و دارای آثار ویادمان های ارزشمند اززمان جنگ تحمیلی از جمله یادمان شهدای بازی دراز،شهدای شهیدشیرودی و ... و از همه مهمتر بارگاه ارزشمند احمدبن اسحاق است که شرایط این شهرستان را تبدیل به شرایطی خاص کرده است.

این مسئول گفت:در جریان زلزله بیش از۳۵هزار واحد دچار آسیب شد که طی این سه سال با مشارکت ویژه ی مردم و حمایت دولت عملیات بازسازی را انجام دادیم و درحال انجام است و امروز بیش از ۱۵هزارو۵۰۰ واحد احداث کرده ایم و بیش از۱۸هزار واحد تعمیارت شان به پایان رسیده و عملا روند بازسازی در شهرستان در حوزه تعمیر و تخریب به پایان رسیده،در حوزه شهر نیز تراکم ساختمانی از ۱/۲ طبقه به۳/۹ طبقه رسیده و به عبارتی در شهر قبل از زلزله براساس آمارهایی که شهرداری اعلام کرده برای کمتر از۷هزار واحد پروانه صادر شده بود اما امروز بیش از۱۴هزار پروانه صادر کرده ایم از سوی دیگر در بخش روستایی تاقبل از زلزله جمعا۱۰هزارو۸۰۹ واحد مسکونی داشتیم که با آسیب وارده از زلزله و بازسازی و احداث های جدید تعدادواحدها به بیش از۱۲هزار و۹۳۳ عدد رسید یعنی ۲هزارو۱۲۴واحد بیشتر از زمان زلزله تا کنون در بخش مرکزی و قلعه شاهین در حوزه روستایی احداث کرده ایم و۲۰درصد افزایش داشته ایم و همین موضوع سبب مهاجرت معکوس شده و این نشان دهنده ی تبدیل زلزله به یک فرصت است.

جمالی نیا تصریح کرد:در حوزه شهید شیرودی نیز ۲۴بلوک در زمان زلزله دچار خسران شد و امروز بیش از۲۱بلوک آپارتمانی که بالغ بر۵۰۴واحد است تحویل مالکان داده شده و روند مقاوم سازی آنهابه پایان رسیده و نیز ۳بلوکی که شامل ۷۲واحد آپارتمانی است، هم اکنون پیشرفتی نزدیک به۶۰درصد دارد و انتظار میرودبنیادمسکن و شهرسازی تاپایان دهه ی فجر این ۳بلوک را تکمیل نماید.

فرماندارسرپل ذهاب به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش و پرورش نیزاشاره کرد:در جریان زلزله ۳۲مدرسه تخریب شد که ۱۴مدرسه از این تعداد درشهرو۱۸مدرسه در روستا قرار داشتند و ما ۵۷مدرسه را به جای این۳۲مدرسه درشهر وروستا با۳۰۶کلاس و درزیربنایی بالغ بر۳۳هزارو۸۸۶مترمربع و ۲مجتمع فرهنگی-ورزشی درشهرستان را به کمک خیرین مخصوصا بانک شهر و کشاورزی احداث کردیم،شمار مدارس تعمیری نیز در شهر به۱۱۹ ودرروستابه ۱۲۰ عدد با ۳۱۶کلاس می رسد که عملا روند تعمیرات ومقاوم سازی آنها به پایان رسیده که مجموع همه ی این مدارس به ۱۷هزار دانش آموز سرپل ذهابی خدمات آموزشی و تربیتی ارائه می دهند.

جمالی نیا مقاومت ساختمان ها و زیرساخت های احداثی و تعمیری را که با رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ بوده است بسیار بالا دانست به گونه ای که طی زلزله ۶/۴ریشتری آذرماه سال۹۷ تمام این ساختمان ها سالم باقی ماندند و خسارتی به آنها وارد نشد و می توان از این نوع ساخت و ساز به عنوان الگو درکشور استفاده کرد و امروز میتوانیم بگوییم که ساختمان های ما ایمن هستند.

وی سپس به اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان پرداخت وگفت:بیش از ۴۹خانه بهداشت روستایی و بیش از۹مرکز بهداشت شهری، روستایی وبیش از۵پایگاه سلامت در حوزه شهرستان احداث شده و از همه مهمتر ساخت مرکز فوریت های پزشکی در شهرستان است،همچنین ایجاد وراه اندازی بخش های مختلف زنان زایمان،قلب وعروق و مخصوصا بخش کودکان در بیمارستان شهدا که قبل اززلزله،۷۹تخت و هم اکنون۹۶تخت دارد را داشته ایم،امروز یک بیمارستان جدید با۸۱تخت بامشارکت خیرین با نام بیمارستان بقیه الله در کنار بیمارستان شهدا باپیشرفت بیش از۸۰ درصد درحال احداث است.

این مسئول پتانسیل حوزه درمان درشهرستان سرپل ذهاب را یکی از پتانسیل های حائز اهمیت در شهرستان های همجوار وغربی استان دانست که با ۲۵پزشک متخصص درحوزه های مختلف و ۲۵پزشک عمومی و نیز۵۱۰کادر درمان خدمات درمانی را با تجهیزات خاص و مدرن به مردم ارائه می دهد.

جمالی نیا در پایان تاکید کرد:امروز در شهرستان سرپل ذهاب محل اسکان موقت نداریم و تمام ساختمان ها بازسازی شده اند و پارک ها و فضاهای سبز شهر به کمک شهرداری مرمت شده اند و هم اکنون سرپل ذهاب را شهری زنده وپویا همانند قبل از زلزله میدانیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار