یک تولیدکننده لبنیات با بیان اینکه صنایع لبنی نقشی در افزایش قیمت‌ محصولات لبنی ندارند و با مشکلات متعددی مواجهند، خواستار خروج محصولات لبنی از قیمت‌گذاری دستوری شد.
کد خبر: ۹۱۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 31 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،امیرحسین ، با اشاره به مشکلات زیادی که امروز صنایع لبنی با آن مواجهند، افزود: منشا عمده این مشکلات به قیمت گذاری دستوری محصولات لبنی برمی گردد.

وی با بیان اینکه هم اکنون شیر خام و نزدیک به 80 درصد محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری هستند، یادآور شد: این در حالی است که در بسیاری از مواقع ضمانت اجرایی برای اعمال دقیق قیمت‌های مصوب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شیر و لبنیات مانیزان خواستار آزادسازی قیمت لبنیات در تمام چرخه تولید شد و ادامه داد: باید اجازه داده شود که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. در چنین شرایطی ممکن است قیمت برای مقطع کوتاهی بالا برود، اما با افزایش تولید و وفور محصولات لبنی در بازار، قیمت‌ها خود به خود تعدیل خواهد شد.

صفری از پیامدهای این شیوه قیمت گذاری دستوری یاد کرد که رقابت بین صنایع لبنی و بازاریابی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیر خام فقط از تیرماه تاکنون 35 درصد گران شده

این تولیدکننده از قیمت‌گذاری هر کیلو شیرخام با نرخ 2700 تا سه هزار تومان بسته به کیفیت شیر خام در تیرماه امسال خبر داد و تاکید کرد: از آن زمان تا کنون نزدیک به 35 تا 40 درصد قیمت شیر خام بالا رفته و تقریبا از اوایل آبان ماه شیر خام با قیمت کیلویی حدود 4200 تومان به دست کارخانجات می‌رسد.

وی دلیل اصلی بالا رفتن قیمت شیر خام را نیز عدم تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و عنوان کرد: در گذشته واردات کره به کشور انجام می‌شد، اما اکنون برای تهیه کره از چربی شیر خام استفاده می‌شود که این امر تقاضا برای شیر خام را بالا برده است.

مدیرعامل شرکت مانیزان بالا رفتن نرخ ارز و جذاب شدن صادرات محصولات لبنی را نیز عامل دیگری برای افزایش تقاضای شیر خام دانست.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها فقط مربوط به شیر خام نیست، خاطرنشان کرد: قیمت انواع مواد بسته‌بندی مورد نیاز لبنیات مانند بطری، پاکت، نایلون و ... نیز که عمدتا متاثر از نرخ محصولات پتروشیمی است، با نوسانات ارز بالا می‌رود که سهم زیادی در افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی دارد.

صفری اضافه کرد: افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جانبی نیز به بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات لبنی دامن می‌زند.

چماق دستگاه‌های نظارتی بر سر صنایع لبنی

وی با بیان اینکه در کنار همه این افزایش هزینه‌ها اجازه بالا بردن قیمت به صنایع لبنی داده نمی‌شود، افزود: از تیرماه اجازه دادند صنایع لبنی نزدیک به 20 درصد قیمت‌ها را بالا ببرند که در برابر افزایش حدود 35 درصدی قیمت شیر خام عملا بی تاثیر شده است.

به گفته مدیرعامل مانیزان، این افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که حاشیه سود صنایع لبنی گاهی حدود پنج درصد است و دیگر با چنین قیمت‌هایی نه تنها سود نمی‌کنند، بلکه در زیان هستند.

صفری با بیان اینکه امکان افزایش خودسرانه قیمت‌ها نیز چندان برای صنایع لبنی فراهم نیست، گفت: چماق دستگاه‌های نظارتی و تشکیل پرونده تعزیراتی همواره بر سر صنایع لبنی است.

مدیرعامل شرکت مانیزان با اشاره به درخواست و پیگیری‌هایی که از شهریور ماه از سوی انجمن صنایع لبنی کشور برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود داشته، یادآور شد: از آن زمان تاکنون هنوز موافقتی با افزایش قیمت لبنیات صورت نگرفته که یکی از دلایل آن نیز پاسکاری سیاست‌گذاری محصولات لبنی بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: نگرانی دیگر ما این است که حتی اگر با افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی موافقت شود، باز هم به دلیل بی‌ثباتی که در اقتصاد و قیمت ارز داریم، دوباره نرخ شیر خام و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنایع لبنی بالا برود.

وی تنها راهکار برای مدیریت وضعیت صنعت لبنیات را لغو قیمت‌گذاری دستوری و آزاد کردن قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار دانست و افزود: به علاوه باید حمایت‌های ویژه ای نیز از دامداران صورت بگیرد.

فکر می‌کنند سود می‌کنیم که کارخانجات را باز نگه می‌داریم

صفری ادامه این وضعیت را موجب زیان شدید و رکود صنایع لبنی دانست و عنوان کرد: همین حالا نیز از نزدیک به 400 تا 500 کارخانه لبنیاتی که در کشور داشتیم فقط 50 تا 60 مورد آنها فعال هستند و مابقی نیز زیر ظرفیت کار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مانیزان ادامه داد: از سوی دیگر واحدهای تولیدی محصولات لبنی به دلیل شرایط ویژه محصولات لبنی امکان تعطیل کردن کارخانه خود برای مدتی را ندارند و این موضوع باعث شده همه فکر کنند که حتما تولید برای آنها صرفه اقتصادی دارد که ادامه می‌دهند!

صفری افزود: صنایع لبنی مانند صنایع ماکارونی یا موزاییک نیستند که بتواند تولیدات خود را برای مدتی انبار کند، محصولات ما تاریخ مصرف مشخصی دارد و اگر به بازار عرضه نشود فاسد خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر صنایع لبنی تلاش زیادی برای بازاریابی کرده اند و اگر برای مدتی محصول وارد مغازه‌ها نکنند، بازار خود را از دست می‌دهند.

وضع صادرات هم خیلی خوب نیست

این تولیدکننده به وضعیت صادرات محصولات لبنی هم اشاره داشت و با بیان اینکه فقط برخی از صنایع صادرات را انجام می‌دهند، گفت: صادرات لبنیات نیز با مشکلات متعددی مواجه است و نمی‌توان گفت واحدهایی که لبنیات صادر می‌کنند وضعیت خیلی خوبی دارند.

صفری عراق را بازار هدف اصلی صادرات لبنیات دانست و اضافه کرد: عراق به دلیل راه‌اندازی کارخانجات خود واردات محصولات لبنی را محدود کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر بازگشت ارز صادراتی از کشور عراق که سیستم بانکی مناسبی ندارد بسیار دشوار است و فعالین این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار