مدیرکل آموزش و پرورش استان، توضیح داد: بخش بهداشت و سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه به خاطر توجه به جان و سلامت دانش‌آموزان، روش آموزش غیرحضوری شده است و طبق آخرین آمار وزارت‌خانه، ۸۸ درصد دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی از شبکه شاد استفاده می‌کنند و ۱۲ درصد نیز از طریق بسته‌های آموزشی و یارگرهای آموزشی بهره می‌گیرند.
کد خبر: ۹۱۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹ 28 October 2020

به گزارش تابناک تبریز، جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: ۸ آبان به مناسبت روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است به طوریکه مسوولان حراستی به‌عنوان مسوولان پدافند غیرعامل در هر مجموعه از کارگروه‌هاست.

وی با بیان اینکه مسوولیت تقسیم شده پدافند غیرعامل برای آموزش و پرورش در کارگروه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است، گفت: بیشترین نقش کارگروه ما، نقش هماهنگی است که دستگاه‌های زیادی زیرمجموعه این کارگروه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، افزود: هر کاری اگر بخواهد جا بیافتد و جایگاه جدیدی ایجاد کند، باید فرهنگ‌سازی شود، از این‌‌رو ما اگر به دانش‌آموزان و معلمان و خانواده‌ها تبیین کنیم که پدافند غیرعامل یک موضوع بسیار مهمی است و،می‌توان موفق عمل کرد که نمونه این فرهنگ‌سازی همان بستن کمربند ایمنی است.

وی با اشاره به زمینه‌سازی و توجیه این طرح، گفت: زمینه‌سازی پدافند غیرعامل جزو وظایف ماست که زمینه فرهنگ‌سازی و هماهنگی را افزایش می‌دهد.

پاشایی به عمومی کردن موضوع تاکید و تصریح کرد: بعد از دو شاخص فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی، موضوع عمومی ساختن موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: حساس کردن مسوولان، خانواده‌ها و آحاد مردم نیز از نکات بسیار مهمی است که باید در امر پدافند غیرعامل مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، متذکر شد: توجه به مسوولیت‌پذیری در جامعه بر عهده همه آحاد مردم است که باید هر کسی وظیفه خود را بداند و عمل کند تا ضریب تخریب و نارسایی در شرایط بحرانی کاهش یابد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در موقعیت‌های حساس، بیان داشت: وقتی از شدت اهمیت یک موضوع با خبر هستیم، باید یک برنامه‌ریزی بسیار خوب و سنجیده شده هم برای آن داشته باشیم.

پاشایی خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش مطرح شد با بررسی و تحقیق و مطالعه به یک چشم‌انداز و سند مشخص رسیدیم که در آن اهداف، وظایف، نقش مسوولان، نقاط قوت و ضعف درج شده است.

وی، موضوع اهداف پدافند غیرعامل را مورد اشاره قرار داد و گفت: انسجام بخشی و جلوگیری از پراکندگی وظایف، آموزش پدافند غیرعامل برای گروه‌های هدف، گفتمان‌سازی موضوع پدافند غیرعامل، ایجاد هماهنگی و آمادگی دفاعی غیرعامل برابر با تهدیدات، مستحکم‌سازی ساختمان‌ها و سایر مجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش از اقداماتی است که به تبع پدافند غیرعامل محقق شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، توضیح داد: بخش بهداشت و سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه به خاطر توجه به جان و سلامت دانش‌آموزان، روش آموزش غیرحضوری شده است و طبق آخرین آمار وزارت‌خانه، ۸۸ درصد دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی از شبکه شاد استفاده می‌کنند و ۱۲ درصد نیز از طریق بسته‌های آموزشی و یارگرهای آموزشی بهره می‌گیرند.

وی با اشاره بر اینکه ۷۲۶ هزار نفر نو آموز ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: ۳۹ منطقه و ناحیه و ۴۲ هزار پرسنل و ۸ هزار و ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی و غیر دولتی وجود دارد.

پاشایی متذکر شد: اصول حاکم بر استمرار یادگیری تضمین سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان است.

وی گفت: یک نفر از پرسنل آموزش و پرورش استان در اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه میزان ابتلا و فوتی‌ها در اثر کرونا بسیار افزایش یافته است و دقیقا این همان بحرانی است که در پدافند غیرعامل هم مطرح است، تصریح کرد: آموزش و پرورش تجربه‌ای از بحران به شدت کرونا نداشت و حتی در دوران دفاع مقدس نیز مدارس به صورت استانی و کشوری تعطیل نشده بود.

پاشایی ادامه داد: ولی اگر بخواهیم عملکرد آموزش و پرورش در کرونا را ارزیابی کرد، می‌توان اذعان داشت که با وجود محدودیت مالی دولت و تحریم‌های ظالمانه ورود آموزش و پرورش بد نبود به‌طوریکه سامانه‌ و برنامه‌ریزی‌های زیادی در این خصوص ساماندهی شد.

وی متذکر شد: اطلس میزان دسترسی دانش‌آموزان به خدمات تهیه شده است و روسای هر ناحیه و منطقه موظف هستند تا به هر طریقی وضعیت تک به تک دانش‌آموزان را تعیین کنند.

پاشایی یادآور شد: اینکه احتمال ماندن یک دانش‌آموز از سیستم‌های آموزشی وجود داشته باشد، هست ولی اینکه آگاهانه یکی از سیستم بماند، مطلقا وجود ندارد.

وی توضیح داد: طبق دستور وزارتخانه باید ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان به‌صورت تک به تک باید تعیین تکلیف شوند زیرا فارغ از مسوولیت اداری، وجدان هم داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش ابراز داشت: خیّران زیاد، موسسه نیکوکاری تربیت و کمیته امداد بیشتر نیات خیر خود را به سمت خرید گوشی و تبلت سوق داده‌اند، چراکه برای دانش‌آموزان عقب نماندن از همکلاسی خود بسیار اهمیت دارد.

وی متذکر شد: شبکه شاد یک شبکه امن است و آن چیزی که ایجاد نگرانی می‌کند، در دست داشتن تبلت و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان است که ما دسترسی به این موضوع نداریم و اینجا نقش خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد.

پاشایی تاکید کرد: خانواده‌ها باید مراقبت‌‌های لازم را با ظرافت کاری و روانشناسی از فرزندان خود داشته باشند.

وی افزود: ایجاد مصونیت بهتر از ترساندن از یک موضوع است زیرا اگر فرزندمان را مدام سرزنش کنیم و با دعوا و ترساندن سعی بر منع او شویم قطعا علاقه رفتن به آن سمت را در او بیشتر خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص مشکلات نوپدید در فضای مجازی با نام‌های مومو و نهنگ آبی و غیره، گفت: فضای مجازی یک بستر و ظرفیت است و نیاز به مراقبت و نظارت‌های لازم دارد به طوریکه عین یک چاقو است که یک کاربرد آن بریدن کیک و یک کاربرد آن گرفتن جان یکی است.

وی خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ستادی به عنوان پژوهش ایجاد کرده‌اند که در آن آمار کل اعتیاد دانش‌آموزان در استان تعیین شده بود که آذربایجان‌شرقی از بین ۳۱ استان، رتبه ۳۱ را داشت.

وی ادامه داد: به عقیده بنده، حتی یک نفر مبتلا دانش‌آموز به اعتیاد نیز زیاد است و از طریق روانشناسی پیش می‌رویم و با حمله و تهاجم با آن دانش‌آموزان برخورد نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار