یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران مبتدی به هیچ عنوان نیازی به مصرف مکمل های ورزشی ندارند، گفت: ورزشکاران حرفه‌ای نیز تنها با دستور پزشک متخصص و رعایت کردن اصولی مجاز به مصرف مکمل‌ها هستند.
کد خبر: ۹۱۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 28 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،روح الله فریادی ، مکمل ها را بهبود دهنده کارایی و عملکرد ورزشکاران خواند و اظهار کرد: گاها برخی ورزشکاران حرفه ای به واسطه فعالیت های شدید بدنی که دارند از مکمل های ورزشی برای تکمیل برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر ورزشکاری نتواند از طریق وعده های غذایی نیاز بدن خود را تامین کند می تواند از مکمل های ورزشی تائید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی عموما به دو نوع غذایی و استروئیدی تقسیم می شوند، گفت: مکمل های استروئیدی مکمل هایی مضر برای بدن ورزشکاران هستند و حتی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هم مصرف این نوع از مکمل ها را برای ورزشکاران ممنوع کرده و اگر ورزشکاری در مسابقات بین المللی و جهانی استروئید مصرف کرده باشد، تست دوپینگش مثبت می شود و برایش محرومیت در نظر می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در مقابل ورزشکاران حرفه ای می توانند با شرایطی از مکمل های غذایی استفاده کنند، هرچند که مکمل های غذایی هم انواع مختلفی دارند که ورزشکاران بسته به اینکه در چه رشته ورزشی کار می کنند، بدن آنها به چه مکمل هایی نیاز دارد و در چه سطحی از ورزش حرفه ای هستند، باید از آن استفاده می‌کنند.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران با تاکید براینکه مصرف مکمل های ورزشی به هیچ عنوان برای ورزشکاران مبتدی توصیه نمی شود، اعلام کرد: این افراد می توانند با استفاده از برنامه غذایی مناسب نیاز بدنشان را رفع کنند و به مکمل ها روی نیاورند، چراکه اگر بدن ورزشکار به مکمل ها نیازی نداشته باشد، مصرف آنها نه تنها کمکی به بهبود عملکردش نخواهد کرد، بلکه باعث آسیب رسانی به بدنش نیز می شود.

وی تاکید کرد: برای ورزشکاران حرفه ای هم مصرف مکمل های ورزشی باید زیرنظر پزشک متخصص و یا مربی بدنساز دارای سطح آگاهی بالا باشد، درغیر اینصورت در این ورزشکاران هم مصرف خودسرانه مکمل های ورزشی عوارض منفی زیادی در بدن آنها برجای خواهد گذاشت.

فریادی اضافه کرد: البته در برخی از باشگاه های بدنسازی هم تعدادی از مربیان برای اینکه شاگردان بیشتری را جذب کنند، برای ورزشکاران تازه کار خود مکمل های ورزشی را تجویز می کنند تا سریعتر عضلاتشان به فرم برسد که هرچند ممکن است عوارض مصرف آن خیلی سریع خود رانشان ندهد، اما در چندسال آینده به مرور این عوارض خودنمایی می کنند.

وی یادآورشد: همچنین مصرف مکمل ها باید با دقت و طبق اصولی خاص انجام گیرد، مثلا برخی از مکمل ها را باید قبل و برخی را باید بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف کرد، حال اگر ورزشکاری این اصول را رعایت نکند، ممکن است مصرف مکمل ها نه تنها کارایی‌اش را بالاتر نبرد، بلکه باعث افت سطح عملکردش هم شود.

فریادی ایران در ادامه به ورزشکاران درخصوص مصرف مکمل های تقلبی موجود در بازار هم هشدار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر مکمل های تقلبی زیادی در بازار موجود است که مصرف آنها می تواند عوارضی همچون بیماریها و ناراحتی های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد، دیابت و ... را به همراه داشته باشد.

وی درخصوص چگونی تشخیص مکمل های اصلی از تقلبی هم گفت: تشخیص مکمل اصلی از تقلبی کاری سخت و تخصصی است، هرچند مربیانی که سالها کار کرده اند و پزشکان متخصص می توانند از روی رنگ، بو، طعم، نوع بسته بندی، هولوگرام و ... آنها را از هم تشخیص دهند، اما این کار برای ورزشکاران تاحدودی دشوار است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی تاکید کرد: متاسفانه گران بودن مکمل های ورزشی باعث شده که بسیاری از ورزشکاران مکمل ها را از مراکز غیرمجاز تهیه کنند که اکثر آنها هم تقلبی هستند، برای همین توصیه می کنیم حتما مکمل ها را از داروخانه ها تهیه کنند.

وی در ادامه این گفت و گو وضعیت مصرف مکمل های ورزشی بین ورزشکاران را وحشتناک توصیف کرد و گفت: بسیاری از جوانانی که مدت بسیار کوتاهی از آمدن آنها به باشگاه ها می گذرد، برای اینکه ره چندساله را یک شبه طی کنند به مصرف مکمل ها و بویژه استروئیدها روی می آورند و همین باعث شده تا مصرف استروئیدها بین ورزشکارانمان بیداد کند.

فریادی بزرگ شدن کبد، عقیم شدن و ریزش مو را از عوارض مهم مصرف استروئیدها دانست و گفت: از همه خانواده ها می خواهیم قبل از فرستادن فرزندانشان به باشگاه های بدنسازی تحقیقات کاملی درمورد باشگاه و مربیان آنها انجام دهند تا در آینده گرفتار مشکلات نشوند.

وی در پایان گفت: به همه ورزشکاران حرفه ای توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است از مصرف مکمل ها پرهیز کنند و یا مصرف آن را ادامه دار نکنند، چراکه بدن آنها به مرور به مکمل ها وابسته می شود و می تواند بعدها برایشان مشکلاتی به همراه داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار