شرکت مردم در آیین های تجمعی، ختم و گردهمایی های فامیلی عامل ابتلای گیلانغربی ها به ویروس کرونا است به گونه ای که این شهرستان اکنون در زمینه سرایت این بیماری ویروسی توسط وزارت بهداشت و درمان یکی از مناطق پرخطر اعلام شده است.
کد خبر: ۹۱۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 26 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،بیش از هفت ماه است که کشورمان با بحران کرونا مواجه شده و در طول این مدت عده زیادی به این بیماری مبتلا شده و تعداد زیادی نیز به کام مرگ فرو رفته اند و کادر درمان , پزشکان , پرستان و مدافعان سلامت که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند نیز روزهای سختی را می گذرانند.

با وجود هشدارهای متعدد مبنی بر رعایت اصول اولیه بهداشتی شامل استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست ها و ماندن در خانه و پرهیز از حضور در آیین های تجمعی و سفرهای غیرضرور متاسفانه عده ای با سهل انگاری سلامت خود و دیگران را به خطر انداخته و به عنوان ناقلان خاموش این بیماری عامل انتشار سریع این بیماری هستند.

در تازه ترین آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده گیلانغرب یکی از شهرهای پرخطر از نظر بیماری کرونا است و دلیل اصلی آن پایبندی مردم به باورهای غلطی همچون حضور در مراسم ختم و خاکسپاری به عبارتی دلجویی از خانواده متوفی است.

شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و پزشکان و مسوولان و اعضای ستاد کرونا هرقدر هشدار می دهند و اعلام خطر می کنند و از به صدا درآمدن ناقوس مرگ به دلیل شیوع کرونا خبر می دهند اما بازهم شاهد سهل انگاری و بی توجهی عده ای از مردم هستیم و این گونه آمار مبتلایان به بیماری ویروسی کرونا روند صعودی پیدا کرده است.

خانواده های بسیاری هستند که با وجود از دست دادن عزیزانشان به دلیل کرونا اما بازهم بی توجه به دستورالعمل های بهداشتی اقدام به برپایی آیین های ختم و خاکسپاری تجمعی کرده و این گونه سلامت دیگران را به خطر می اندازند.

درست است که عزیزانی که از دست داده ایم و دیگر در بین ما نیستند زنده نگه داشتن یاد و خاطره شان برای ما تسلای خاطر است اما در چنین شرایطی ما می توانیم با ماندن در خانه و با قرائت فاتحه ای از راه دور هم برای شادی روح از دست رفتگان و آرام شدن دل خودمان دعا کنیم.

یقین بدانیم برگزاری مراسم ختم در شرایط کنونی اصلا درست نیست و باید همه دست به دست هم دهیم و از برپایی مجالس شادی و عزا خودداری کنیم زیرا سلامتی بزرگترین نعمتی است که خدا به ما داده و ما با به خطر انداختن آن فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.

ما باید بپذیریم که اکنون کرونا پرقدرت در کمین ما است و باور کنیم که مرگ همیشه برای دیگران نیست ممکن است ویروس تاج دار کرونا در یکی از همین دورهمی ها نیز ما را گرفتار کرده و شاید یکی از افرادی باشیم که با همین ویروس از دنیا برویم و یا عامل برای انتقال آن و مرگ عزیزانمان شویم و این گونه هیچ گاه وجدانمان آسوده نخواهد بود و همیشه یک خطاکاریم.

بیشترین دلیل ابتلای گیلانغربی‌ها به کرونا شرکت در مراسم ختم است

فرماندار گیلانغرب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت این شهرستان از لحاظ ابتلا به کرونا خوب نیست و بیشترین دلیل ابتلای گیلانغربی‌ها به این بیماری ویروسی شرکت در مراسم ختم و خاکسپاری است و متاسفانه روزانه شاهد ابتلای شمار زیادی از مردم این شهرستان به بیماری کرونا هستیم و آمار مبتلایان نگران کننده است.

کوروش محمودیان افزود: باوجود هشدارهای فراوان و ممنوعیت آیین‌های تجمعی مردم به صورت گسترده بدون در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در ایین های ختم حضور یافته و این عاملی برای انتشار و سرایت بالای مردم شهرستان به بیماری ویروسی کرونا شده است.

محمودیان از مردم خواست که رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را جدی بگیرند و از ماسک استفاده کرده و برای مهار این بیماری ویروسی حتما در منازل خود بمانند و از برگزاری آیین‌های تجمعی مانند ختم و شادی و مجالس دورهمی فامیلی به طور جدی پرهیز کنند.

او گفت: اکنون بزرگترین مشکل گیلانغرب با وجود شمار بالای ابتلایان به کرونا نبود دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان الزهرا (س) به عنوان یکی از ابزارهای تشخیص این بیماری ویروسی کرونا است که این موضوع از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شده و امیدواریم با مشارکت خیران بتوانیم این نیاز را برطرف کنیم.

روزانه ۸ تا ۱۰ نفر در گیلانغرب به کرونا مبتلا می شوند

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: روزانه شاهد ابتلای هشت تا ۱۰نفر در این شهرستان به بیماری کرونا هستیم و این آمار با توجه به جمعیت شهرستان نگران کننده است و وضعیت خوبی از نظر ابتلا به بیماری نداریم.

دکتر شاپور جهانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در گیلانغرب تاکنون ۴۳۵ تن به کرونا مبتلا شده اند و ۲۴ تن از افراد مقیم این شهرستان جدای از گیلانغربی های مقیم سایر مناطق کشور بر اثر این بیماری فوت کرده اند.

وی اظهارداشت: هم اکنون تمامی آیین های تجمعی در شهرستان ممنوع است و حتی مجالس عروسی در منازل نیز ممنوعیت دارد و در صورت بدتر شدن شرایط قوانین سختگیرانه ای اعمال می شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: ۱۹ تن در بیمارستان بستری هستند و درصورت افزایش آمار تعداد بستری ها مجبوریم از سایر بخش های بیمارستان برای بستری مبتلایان به کرونا استفاده کنیم.

جهانی گفت: از مردم عاجزانه درخواست می کنیم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و اصول ساده بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستن دست ها و رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی را جدی بگیرند و حتما از حضور در مراسم ختم و شادی و دورهمی های فامیلی خودداری کنند.

وی اضافه کرد: بیمارستان الزهرا (س) نیاز به یک دستگاه سی تی اسکن دارد یکی از ابزارهای تشخیصی سریع بیماری است و افراد برای تشخیص بیماری و انجام سی تی اسکن به شهرستان های اسلام آبادغرب و یا سرپل ذهاب مراجعه می کنند.

۵۰ درصد گیلانغربی ها در مکان های عمومی از ماسک استفاده می کنند

فرماندار گیلانغرب گفت: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی این شهرستان ۵۰ درصد است و با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا نیاز است عموم مردم حتما استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

محمودیان ادامه داد: استفاده از ماسک و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان ۲ عامل کاهش ابتلا به کرونا، در ادارات این شهرستان به طور ۱۰۰ درصد رعایت می‌شود.

وی اظهارداشت: تیم‌های بازرسی و نظارتی کار بازرسی از سطح شهر و همچنین ادارات شهرستان را به طور کامل در دستور کار دارند و به طور مستمر و روزانه از اماکن عمومی، اصناف و همچنین ادارات شهرستان بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف موارد لازم را متذکر می‌شوند.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: از مردم خواهش می‌کنیم باتوجه به اینکه حال شهرستان به لحاظ ابتلا به کرونا خوب نیست رعایت موارد بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از سفرهای غیرضرور و ترددهای بی‌مورد را در نظر داشته باشند.

محمودیان اضافه کرد: ورودی مزارستان مسدود شده و از مردم می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

۷۷۸ بیمار کرونایی در کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اعلام اینکه

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار