رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد که مبارزه با آفت موش مغان در مزارع کشت پاییزه استان آغاز شده است.
کد خبر: ۹۱۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ 21 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«نوربخش حاتمی» گفت: کار مبارزه با این جونده در مزارع یونجه، چغندرقندپاییزه، کلزا و گندم وجو که در معرض آفت موش مغان قرار دارند، انجام می‌شود.

وی مبارزه با این آفت را یک ضرورت دانست و افزود: با توجه به خسارت‌هایی که این موش مغان می‌تواند به محصولات کشاورزی وارد کند، مبارزه با آن برای افزایش بهره‌وری ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاوری استان کرمانشاه اعلام کرد: طعمه مسموم دولتی در سطح استان و شهرستان‌ها به اندازه کافی تامین شده و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد دانشگاهی از آن استفاده کنند.

حاتمی افزود: علاوه بر طعمه مسموم دولتی سایر سموم مورد نیاز برای مقابله با موش مقام در بازار به اندازه کافی وجود دارد و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه کنترل جوندگان مضر کشاورزی مبارزه تلفیقی یا همان استفاده همزمان روش‌های مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: در این فصل برای مبارزه با جوندگان می‌توان از سایر روش‌های مبارزه غیرشیمیایی به همراه مبارزه شیمیایی استفاده نمود.

حاتمی افزود: در اراضی در نظر گرفته شده برای کشت بهاره و آیش می‌توان از روش‌های غیرشیمیایی مانند شخم عمیق، کرتبندی و غرقاب استفاده کرد.

موش مُغان جونده کوچکی به رنگ قهوه‌ای، دم کوتاه و کاملاً پوشیده از مو ‌است؛ این جونده بومی ایران، چین، سوریه، ترکیه، قزاقستان و اوکراین محسوب می‌شود و بیشتر در زمین‌های سبز و چراگاه‌ها و کشتزارها زندگی می‌کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار