مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از گرسنگی در دنیا باید با تقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی دورریزهای غذایی را باید به حداقل برسانیم.
کد خبر: ۹۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 21 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،شهریار مستوفی با اشاره به هفته جهانی غذا، اظهار داشت: ۱۶ اکتبر مقارن با ۲۵ مهرماه سالروز جهانی غذا است و این روز را در ایران به مدت یک‌هفته گرامی می‌داریم.

وی در خصوص شعار امسال روز جهانی غذا ، گفت: «رشد، تغذیه، پایداری رفتا ما آینده ما را می‌سازد» به عنوان محور جهانی و موضوع «آغاز پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر بیماری کرونا» به عنوان محور ملی در نظر گرفته شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بخش بزرگی از فعالیت‌های دنیا امروز صرف تولید فرآوری تهیه مواد غذایی می‌شود، در حقیقت یک موضوع راهبردی است که عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری، بین‌المللی و اکوسیستم بر غذا تاثیرگذار است.

وی تامین سلامت مواد غذایی را یک شرط لازم برای تامین سلامت جامعه و یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه دانست و گفت: امنیت غذای یعنی دسترسی همه مردم در تمام اوقات به یک غذای کافی، سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی سالم که هر کدام از این مولفه‌ها (کافی، سالم و مغذی) اگر تهدید شود یعنی امنیت غذایی ندایم و با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

مستوفی در تعریف گرسنگی، گفت: گرسنگی یعنی دریافت روزانه کمتر از یک‌هزار و ۹۶۰ کالری اگر ما دورریز مواد غذایی را نداشته باشیم و و مدیریت کنیم می توانیم این میزان کالری را ۲ هزار و ۷۶۰ کالری برسانیم یعنی اگر عدالت در توزیع غذا باشد عملا شاهد گرسنگی نیستیم این در حالی است که در دنیا حدود ۸۰۰ میلیون نفر سوء تغذیه شدید دارند و بیش از ۲ میلیارد نفرسوء تغذیه پنهان دارند.

وی در توضیح دورریز مواد غذایی، اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها از بین رفتن محصولات کشاورزی است یعن بعد از کاشت، داشت، برداشت در این پروسه به دلیل عدم نگهداری صحیح، حمل و نقل نامناسب و... از بین می‌رود، باید زیرساخت‌ها در حوزه کشاورزی در راستای داشتن مکانی مناسب با راعایت اصول بهداشتی محصولات، تقویت شود.

این مسئول گفت: مردم هم گاها مواد غذایی را بیش از مورد نیاز مصرف خریداری می‌کنند که بدلیل عدم نگهداری صحیح فاسد می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا به دلیل خوردن مواد غذایی آلوده مسموم می‌شوند که آمار بسیار بیشتر از این است چون بیشتر مسمومیت‌ها به دلیلی عدم مراجعه به بیمارستان‌ها گزارش نمی‌شود به طوری که ۴۲۰ هزار نفر هم در دنیا سالانه به دلیل مسمومیت های غذایی از بین می‌روند.

وی به فقدان یک الگوی تغذیه مناسب به عنوان یکی از چالش‌های که امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد اشاره کرد و ادامه داد: ۷۶ درصد بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، مزمن تنفسی، دیابت و سرطان است.

مستوفی عوامل موثر در بروز بیماری غیرواگیر را در قالب رفتارهای خطری و رفتار‌های فیزیولوژی توضیح داد و گفت: تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، کم تحرکی جزء رفتارهای خطری و چاقی اختلال چربی خون قندخون بالا و فشار خون بالا؛ عوال خطر فیزیولوژیکی است که به نحوی به تغذیه برمی‌گردد که فقدان یک الگوی صحیح در جامعه در ایجاد اثرات این عوامل موثر است

وی مصرف زیاد نمک، مصرف بالای چربی و قند و مصرف کم لبنیات و میوه را از عواملی دانست که سلامتی فرد را تهدید می‌کنند و گفت: با تغییر الگوی زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توان تا ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد بیماری دیابت، ۳۰ درصد سرطان‌ها در کشور کاسته می‌شود.

مستوفی به تدوین برنامه جامع در زمینه اصلاح الگوی مصرف در کشور از جمله تدوین سند جامع پیشگیری از بیماری غیرواگیر اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین اهدافی این سند، کاهش ۲۵ درصد مرگو میرهای غیرواگیر، کاهش۳۰ درصد نمک در محصولات غذایی، کاهش ۲۰ درصد از میزان تحرک ناکافی، کاهش ۳۰ درصد استعمال دخانیات و ۲۵ درصد فشار خون و به صفر رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوار است، که گام مهمی در امنیت غذایی است.

وی تقلبات مختلف در تولید مواد غذایی وقاچاق مواد خوارکی و آشامیدنی را در قالب دیگر تهدیدهای امنیت غذایی ذکر کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار