معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار نسبت به تاثیرات منفی کم‌تحرکی در سلامتی افراد، گفت: باتوجه به بررسی‌های انجام شده، فعالیت بدنی در سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر بسزایی دارد و پرداختن به این موضوع برای بهبود شیوه زندگی سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۹۱۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ 20 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی‌تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی نیز می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی شود.

او گفت: بی‌تحرکی و نشستن طولانی مدت سم مهلکی است که به اندازه استفاده از یک پاکت سیگار در روز می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیری به سلامتی وارد آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: اپیدمی کووید ۱۹ بیش از پیش نشان داد که فعالیت بدنی نه تنها در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بلکه در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌های عفونی نیز باید جدی گرفته شود.

او اضافه کرد: نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان‌های پستان و کولون، پیشگیری از فشار خون بالا، ارتقا سلامت روان، تأخیر در آغاز علائم دمانس و بهبود کیفیت زندگی برکسی پوشیده نیست.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه توضیح داد: نکته مهم نقش فعالیت بدنی با شدت متوسط در بالا بردن ایمنی و مقابله بدن ما با ویروس‌های تنفسی است. براساس مطالعات انجام شده، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش نرخ عفونت‌های تنفسی ویروسی در افرادی که فعالیت بدنی شدت متوسط دارند، مشاهده شده است.

به گفته او همچنین فعالیت بدنی از طریق تاثیر بر کاهش اضافه وزن و چاقی که به عنوان یکی از عوامل خطر کووید ۱۹ محسوب می‌شود و همچنین با افزایش توان قلبی تنفسی بر کنترل کووید ۱۹ موثر است.

شکیبا عنوان کرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط شامل فعالیت‌هایی است که حداقل ۱۰ دقیقه به طور مداوم طول بکشد و موجب افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب شود مانند حمل بارهای سبک، بالا رفتن مکرر از پله های کوتاه یا پیاده‌روی.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد مکان انجام فعالیت ورزشی در دوره اپیدمی کووید ۱۹ نیز گفت: با توجه به احتمال ابتلا به بیماری ۱۹ COVID- در مکان های عمومی و پر تردد انجام فعالیت بدنی در محیط‌های عمومی مانند باشگاه‌ها و پارک‌ها مگر با رعایت ضوابط خاص توصیه نمی‌شود و بهترین مکان برای انجام فعالیت بدنی در منزل ترجیحا در یک اتاق با تهویه مناسب است.

شکیبا همچنین در مورد فاصله اجتماعی در حین فعالیت ورزشی در دوره اپیدمی کووید ۱۹ نیز توضیح داد که فعالیت بدنی باید دور از جمعیت با اجتناب از تماس با سطوح وسایل ورزشی بوستان‌ها، صندلی پارک ها انجام شود.

او گفت: فاصله ایمن در هنگام پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹، یک تا دو متر بین افراد در وضعیت ثابت توصیه می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۳۰درصد زیر ۱۸ سال سن دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار