بانوی پارالمپیکی قایقرانی ایران، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز رشته قایقرانی را پیست مناسب دانست و گفت: در حال حاضر یک پیست مناسب در استان کرمانشاه وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ 12 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، «معلولیت محدودیت نیست» این جمله را بیشتر و بهتر در عملکرد یک ورزشکار مدال‌آور پارالمپیک می‌توان درک کرد، او با اصالتی از جنس اورامانات و فرسنگ‌ها فاصله از شهرهای مهد قایقرانی، دروازه‌ای نو برای ورزش استان گشود، برای این ورزشکار پارا نیز همه چیز از دریاچه شهربازی شروع شد، آنجا که علاوه بر کارکرد تفریحی خود، مکانی برای فعالیت چند رشته ورزشی در سال‌های اخیر بوده است.

شهلا بهروزی‌راد متولد شهریور ماه ۱۳۶۴، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا تمام ناکامی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را به فراموشی بسپارد و در المپیک ۲۰۲۱ در توکیو افتخارآفرینی کند؛ در زیر مصاحبه با این بانوی پارالمپیکی رشته قایقرانی را می‌خوانید.

فارس: از دریاچه شهربازی شروع کردید؟به چه شکلی به این رشته وارد شدید؟

بهروزی‌راد: من قبل از ورود به رشته قایقرانی از سال ۱۳۸۵ در رشته‌های پرتابی نیز فعالیت داشتم و اتفاقا تا سطح ملی نیز پیش رفتم و در سال ۱۳۹۰ در یک دوره استعدادیابی در دریاچه شهربازی شرکت کردم و با توجه به فیزیک و قدرت بدنی علاقمند به این رشته ورزشی شدم وبه آن ادامه دادم.

فارس: چه نکته‌ای در قایقرانی شما را جذب کرد و باعث شد از رشته پرتابی به قایقرانی تغییر رشته بدهید؟

بهروزی‌راد: سوار در قایق و حضور در آب به انسان یک آرامش خاصی می‌دهد، من وقتی بر روی آب پارو می‌زنم تمام مسائل و حاشیه‌های ذهنی خودم را فراموش می‌کنم و با آرامش از بودن در سطح آب لذت می‌برم، از طرف دیگ رشته کایاک نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

فارس: یک تصور در جامعه وجود دارد که رشته قایقرانی را یک رشته پر هزینه می دانند؛ نظر شما چیست؟

بهروزی‌راد: قایقرانی به مانند برخی رشته‌های ورزشی به هزینه مستمر زیادی نیاز ندارد، شما به یک قایق احتیاج دارید که در صورت خرید و نگهداری صحیح و درست تا ۱۵ و حتی ۲۰ سال می‌توانید از آن استفاده کنید و یک پارو که ورزشکاران حرفه‌ای هر چند سال یک‌بار آن را عوض می‌کنند و نیاز به تعویض مستمر ندارد.

هر چند که با توجه به وضعیت بازار ارز و وارداتی بودن قایق و پارو این هزینه‌ها نسبت به قبل تفاوت بسیار زیادی را شاهد بوده است، نکته مهم به باور فرد بر می‌گردد، فردی که از این رشته ورزشی لذت می‌برد هرچند سال یک‌بار برای تامین وسایل خود هزینه می‌کند.

فارس: پس از موفقیت اخیر در مسابقات قهرمانی کشور، برنامه اصلی شما چیست؟

بهروزی‌راد: در مسابقات قهرمانی کشور که در تاریخ سه مهرماه در دریاچه آزادی تهران برگزار شد در ماده ۲۰۰ متر kl3 بانوان به مقام قهرمانی دست یافتم و حالا خودم را برای مسابقات مجارستان آماده می‌کنم، هرچند که زمان دقیقی از برگزاری این رقابت‌ها وجود ندارد اما احتمالا ابتدای سال بعد برگزار خواهد شد و پس از کسب موفقیت در مجارستان، همانند هر ورزشکار دیگری به کسب مدال پارالمپیک فکر می‌کنم و امیدوارم به آن دست پیدا کنم.

 

*وزارت ورزش در بحث جوایز و پاداش ورزشکاران عملکرد خوبی نداشته است

فارس: محدودیت‌های کرونایی روند تمرینات شما را با مشکل مواجه نکرده است؟

بهروزی‌راد: با توجه به شرایط رشته قایقرانی، محدویت های کرونایی در رشته ما به خوبی رعایت می‌شود به همین دلیل با همکاری مدیران کمیته پارالمیپک و دریاچه آزادی تهران، الان سه ماه است که اردوهای آمادگی را به صورت غیرمتمرکز در دریاچه آزادی تهران زیر نظر مربیان سپری می‌کنم و خدا را شکر از این بابت مشکلی نداشته‌ام.

فارس: تامین هزینه و حمایت مالی یک از مشکلات اصلی ورزشکاران است، هزینه شرکت در اردوها و مسابقات خود را چگونه تامین می‌کنید؟

بهروزی‌راد: من فعالیت خودم را تحت حمایت و اسپانسری یک شرکت ادامه می‌دهم و مدیرعامل این شرکت بدون هیچ چشم داشت و یا خواسته مادی تنها از من خواست به عنوان یک بانوی مبارز ایرانی در میادین جهانی حاضر باشم و از المپیک ریو تا کنون تحت حمایت این شرکت بوده و به فعالیت خود ادامه داده و صادقانه باید بگویم آنقدر که مردم و این اسپانسر از من در میادین جهانی و اردوهای تیم ملی حمایت کردند‌، شاهد حمایت مسئولین نبوده‌ام.

فارس: گویا از حمایت مسئولین گله دارید؟ لطفا بیشتر توضیح بدهید؟

بهروزی‌راد: در سال ۱۳۹۷ قرار بود پاداش ریاست جمهوری برای مسابقات جهانی برای هر امتیاز یک سکه باشد اما پس دو سال وقفه و با توجه به شرایط اقتصادی موجود که بسیاری از ورزشکاران واقعا به آن پاداش‌ها نیاز داشتند الان اعلام کرده‌اند پاداش های سال 97 به صورت رشته به رشته و در ازای هر امتیاز ۲ میلیون تومان پرداخت خواهد شد، واقعا این مساله چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ من برای تامین هزینه‌های تمریناتم مشکلی ندارم اما بسیاری از ورزشکاران ممکن است برای این پاداش‌ها برنامه‌ریزی کرده باشند.

فارس: اعتراضاتی نسبت به پاداش‌های سال ۹۷ و ۹۸ از طرف ورزشکاران در ماه‌های اخیر خبرساز شد، فکر می‌کنید اشکال کار از کجاست؟

بهروزی‌راد: در ورزش ایران، رشته فوتبال که از سایر رشته‌ها جداست و در صورت موفقیت یا عدم موفقیت از این رشته به هرشکلی حمایت می‌شود اما عموما به سایر رشته ورزشی توجه چندانی، به خصوص رشته‌های مدال‌آوری همچون قایقرانی و یا دو و میدانی، نمی‌شود و ورزشکاران این رشته‌های ورزشی علی‌رغم موفقیت در میادن جهانی و یا حتی المپیک باید این چنین منتظر پاداشی باشند که پس از دو سال به شکلی متفاوت از طرف وزارت ورزش و جوانان اهدا می‌شود.

*وجود دریاچه قایقرانی در داخل شهر باعث ایجاد زیبایی و جذب ورزشکار خواهد شد

فارس: شما اصالتا از منطقه اورامانات هستید، فکر می‌کنید ورزشکاران استان کرمانشاه می‌توانند در رشته قایقرانی موفق باشند

بهروزی‌راد: هر رشته ورزشی سختی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد اما با توجه به این نکته که فیزیک بدنی مردم غرب کشور و استان کرمانشاه مناسب این رشته ورزشی است و از آن جا که توان بدنی لازمه این رشته ورزشی است و عموما جوانان استان از این خصیصه برخوردار هستند فکر می‌کنم به خوبی بتوانیم در این رشته موفق باشیم به شرط اینکه مسئولین ورزش استان مزایای این رشته را درک کرده و برای موفقیت جوانان استان در این رشته ورزشی برنامه‌ریزی و حداقل‌ها را برای آن‌ها فراهم کنند.

فارس: توسعه این رشته در استان کرمانشاه نیازمند چه امکاناتی است؟

بهروزی‌راد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز رشته قایقرانی پیست و یا همان آب است، دریاچه شهربازی علی‌رغم مساحت کمی که داشت در این زمینه کمک بسیار زیادی به ما می‌کرد اما با توجه به مشکلاتی که برای این دریاچه به وجود آمده است هم‌اکنون یک پیست مناسب در استان وجود ندارد و ورزشکاران این رشته برای تمرین به دریاچه سراب نیلوفر مراجعه می‌کنند.

رئیس هیأت قایقرانی برای برگزاری اردوهای تیم ملی به دنبال آماده‌سازی سدهای استان است و در صورت موفقیت در این روند کمک بسیار زیادی به رشد این رشته خواهد کرد اما وجود دریاچه و پیست مناسب در داخل شهر، علاوه بر جاذبه‌های بصری و جذب مخاطب به رشته، باتوجه به بعد مسافت برای جذب همگانی رشد نیز بسیار موثر است.

فارس: برنامه شما در زندگی شخصی چیست؟

بهروزی‌راد: ورزش بخش زیادی از برنامه‌های من را به خود اختصاص داده است، حضور و موفقیت در المپیک توکیو به بزرگترین هدف من تبدیل شده است اما در بعد تحصیل موفق شده‌ام کارشناسی ارشد در رشته حسابداری را کسب کنم و قصد دارم در آینده در مقطع دکتری نیز ادامه تحصیل بدهم و در زمینه اشتغال نیز با توجه به حمایت‌های اسپانسر خدارو شکر مشکلی ندارم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار