فرماندار سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اکنون زیر پوشش سامانه گرمسیری قرار گرفته و زیر کشت است، گفت: اجرای سامانه گرمسیری در بخش تولیدات کشاورزی این شهرستان رونق ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۰۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 12 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«محبت جمالی‌نیا» با اشاره به مزایای طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های ملی کشور برای آبادانی و رونق مناطق مرزی غرب کرمانشاه و به خصوص سرپل‌ذهاب، افزود: زمین‌هایی که تا پیش از اجرای طرح سامانه گرمسیری دیم بوده امروز با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تحت فشار و بارانی به آبی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: این زمین‌ها علاوه بر غلات اکنون زیر کشت چغندرقند و ذرت است و بخشی نیز به کشت محصولات صیفی شامل گوجه و خیار اختصاص یافته که برای کشاورزان شرایط تولید محصولات کشاورزی را از یک کشت به سه کشت در سال فراهم کرده است.

نماینده عالی دولت در سرپل‌ذهاب گفت: بیش از ۹ ایستگاه اصلی پمپاژ آب به طول ۴۵ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه فرعی تامین آب، خط انتقال ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را از این سامانه بهره‌مند می‌کند که ۱۷ هزار هکتار آن افتتاح شده است.

وی اضافه کرد: در سطح ۶ هزار و ۶۸۱ هکتار از اراضی نیز عملا تاسیسات سامانه اجرایی شده که با رفع نواقص جزیی به زودی این اراضی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اشتغال بزرگترین مزیت اجرای طرح

جمالی‌نیا در ادامه گفت: هر هکتار از این اراضی در بحث کشت محصولات به طور میانگین ۲۰ تن را مشغول به کار کرده و اشتغال بزرگترین تاثیر اجرای این طرح بزرگ بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ۳۵ هکتار از اراضی نیز به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که به طور میانگین هر هکتار از این اراضی زمینه اشتغال ۳۵ تن را فراهم کرده و این خود اهمیت این سامانه را برای اشتغال پایدار مرزنشینان نشان می‌دهد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: بازگشت مردم به روستاها و مهاجرت معکوس مردم از شهر به مناطق روستایی، ایجاد اشتغال، افزایش ارزش افزوده املاک کشاورزی بزرگترین مزایای اجرای سامانه گرمسیری در اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب است.

جمالی نیا ادامه داد: همچنین در خصوص هفت هزار و ۲۰۰هکتار از اراضی جا مانده از طرح سامانه گرمسیری در حوزه یک هزار و ۱۲ کیلومتر مربع شهرستان از طریق آب نیرو پیگیری‌های لازم انجام شده و با ارایه توجیهات فنی در صدد هستیم تا این اراضی نیز از این طرح برخوردار شود و سقف اراضی تحت پوشش به ۳۲ هزار هکتار برسد.

 

او گفت: اجرای سامانه گرمسیری با میلیاردها تومان اعتبار در شرایطی که کشور با تحریم و مشکلات اقتصادی مواجه است یک هدیه ارزشمند برای مرزنشینان است و به طور یقین برکات آن در سفره های مردم و معیشت آن‌ها نمود عینی دارد.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

کرمانشاه قطب کشاورزی کشور

استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با ۹۰ هزار تن جمعیت، ۸۸ هزار هکتار مرتع و جنگل و ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار