رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مهاجری: برخی برای تخلیه روحی خود در پی فرافکنی هستند / انتقاد تند حزب اصلاح طلب از روحانی / لیدر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱ 06 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

استقبال معاون احمدی‌نژاد از ریاست جمهوری زنان

«لطف الله فروزنده»، چهره سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این که نگاه جریان اصولگرایی به زنان چگونه است و جایگاه زنان را در کشور چگونه ارزیابی می کنید، گفت: زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی، نقش‌های بسیار ویژه و مهمی در کشور ایفا کردند. در واقع نگاهی که انقلاب اسلامی به زنان داشت، متفاوت بود. در زمان طاغوت، زنان کاملا محروم بودند و یا ابزار دست شرکت‌های امپریالیستی و استعماری بودند؛ اما امام (ره) به زنان ما، شخصیت دادند و در حال حاضر زنان هم، پابه‌پای مردان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور داشته و در عین حال با حفظ حیا و عفت در عرصه‌های مختلف نیز، نقش ایفا می کنند.
 
او افزود: خوشبختانه زنان در عرصه‌های مختلف اعم از مجلس و وزارت نقش خوبی ایفا کرده و از این پس نیز می‌توانند، نقش‌های مهمی بر عهده بگیرند. امام (ره) فرمودند که «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»؛ از این روی، این نقش مهمی است که زنان ما بر عهده دارند. در واقع زنان ما هستند که نسل آینده را تربیت کرده و در عین حال به عنوان پشتیبان بزرگ مردان برای حضور در جایگاه‌های مختلف هستند؛ ضمن اینکه خودشان نیز در عرصه‌های مختلف حضور یافته و نقش ایفا می‌کنند. فروزنده با بیان اینکه لازم است مراقب باشیم که این فرهنگ اسلامی تحت الشعاع قرار نگیرد و فرهنگ غربی بر آن مسلط نشود، ادامه داد: آنچه استعمار به دنبال آن است این که زنان ما را بی‌هویت کند؛ اما انقلاب اسلامی ما به دنبال حفظ حیا و عفت زنان در حین توسعه مشارکت آنها در کشور است.

ولایتی: مناطق اشغالی آذربایجان باید تخلیه شود

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل: ما با هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان همسایه‌ایم. مصلحت ما اقتضا می‌کند که این همسایگانمان با یکدیگر جنگ نکنند. ارمنستان همسایه ماست و ما با جمهوری آذربایجان اشتراکات زیادی داریم؛ در دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ. کمتر دو کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هستند که این اشتراکات را داشته باشند و این‌قدر به هم نزدیک باشند. ما کاملاً نگران سرنوشت آذربایجان هستیم و معتقدیم تمامیت ارضی آن باید حفظ و مناطق اشغالی‌اش تخلیه شود. با ارمنستان نیز همسایه هستیم و تاریخ طولانی مشترک در همسایگی داریم و نمی‌خواهیم نه ارمنی‌ها تلفات بدهند و نه آذری‌ها؛ چه مسلمان چه مسیحی باید در امنیت کامل باشند. باید حقوق تضییع شده جمهوری آذربایجان تأمین شود و مناطق اشغالی‌اش به آن بازگردد و خونریزی پایان یابد. جمهوری اسلامی نیز از هیچ کمکی برای میانجی‌گری و صلح بین این دو کشور همسایه دریغ نخواهد کرد. فرانسه از آن طرف جهان دخالت می‌کند و در مورد این مسائل نظر می‌دهد. این مسائل چه ربطی به فرانسه دارد؟ اگر ما صحبتی در این مورد می‌کنیم همسایه این دو کشور و نگران سرنوشت مردم آن‌ها هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم که منطقه در ناامنی قرار بگیرد و کشور‌هایی از دیگر نقاط جهان بیایند و امنیت شمال ایران را در قفقاز جنوبی به خطر بیندازند، ما حتماً در مقابل این ناامنی‌ها که ایجاد می‌کنند می‌ایستیم. ما قویاً معتقدیم صلح در جهت تأمین منافع هر دو کشور، از جمله تخلیه مناطق اشغال شده، برقرار شود.

پاسخ دستیار قالیباف به معاون ارتباطات روحانی

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر در پاسخ به توئیت معاون ارتباطات ریاست جمهوری، با انتتشار فیلمی از سخنان شهید بهشتی با این مضمون که «فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمام‌دار شوی!» نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی را برای رئیس جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد. برگردید به آن دوران که رئیس جمهور در خط مقدم جبهه بود.»

موضع‌گیری وزیر دفاع درباره جنگ «قره‌باغ»

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به مناقشات اخیر کشورهای آذربایجان و ارمنستان، گفت: امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای مسلح مقتدر و شجاع کشور یک موضوع اصلی، حیاتی و بسیار مهم است. در این حادثه گاهی به خطا، گلوله‌هایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران اصابت کرد که تذکرات لازم به هر دو کشور داده شد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مناقشات را در منطقه به دقت رصد و دنبال می‌کند، تصریح کرد: جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی، موضوع مهم و حیاتی است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که به علت کم دقتی و بی‌توجهی گلوله به خاک کشورمان اصابت کند. وزیر دفاع تاکید کرد: چنانچه این موارد و این بی دقتی‌ها توسط کشورهای طرف مناقشه ادامه پیدا کند، قطعاً تمهیدات بیشتری اتخاذ خواهد شد.

همسر مولاوردی بازداشت و آزاد شد

حمید آیتی، همسر شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس جمهور در خارج از دادگاه انقلاب بازداشت شد. یک منبع آگاه در تشریح ماجرای بازداشت همسر مولاوردی به شرق گفت: ظهر دیروز دادگاه مولاوردی، معاون سابق امور زنان ریاست جمهوری در دادگاه انقلاب برگزار شد. همسر مولاوردی که امکان حضور در جلسه دادگاه را نیافته بود، در بیرون دادگاه انقلاب در انتظار همسرش بود که بناگاه بازداشت و به دادسرای اوین برده شد. به گفته این منبع آگاه دلیل بازداشت، فیلمبرداری از ساختمان دادگاه انقلاب در خیابان ذکر شده است. پس از انتشار خبر بازداشت همسر شهیندخت مولاوردی، او توضیحاتی به شرق ارائه کرد. مولاوردی گفت: دیروز همسرم که در بیرون دادگاه حضور داشت، موقع خروج اقدام به عکس گرفتن (و نه فیلمبرداری!) از من و وکیلم می‌کند که بنا به سوءتفاهمی که برای یگان حفاظت دادگاه پیش آمد، با ارائه توضیحات و بعد از ساعاتی به منزل بازگشتند.
 
دیاباته با استقلال فسخ کرد!

وکیل دیاباته فسخ قرارداد این بازیکن را تایید کرد. شیخ دیاباته رسما قراردادش را با استقلال فسخ کرد و دیگر بازیکن این باشگاه به حساب نمی‌آید. دیاباته ماه گذشته نامه‌ای به باشگاه داد و تهدید کرد، در صورت عدم پرداخت دستمزدش، یکطرفه فسخ خواهد کرد.

پیشگوی معروف عاقبت ترامپ را پیش بینی کرد

در تازه‌ترین نظرسنجی پس از گذشت پنج روز از اعلام ابتلای ترامپ به بیماری کووید ـ ۱۹، بازگشت وی به کاخ سفید و برداشتن ماسک، تنها ۶۹ درصد آمریکایی‌ها گفته اند که به مواضع کاخ سفید درباره سلامت وی باور دارند. روزنامه گاردین نیز در مطلبی می‌نویسد که به طور میانگین بایدن در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است. این روزنامه نوشت که ایالت‌های چرخشی آریزونا و کارولینای شمالی، نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات دارند. آلن لیکتمن مورخ و پروفسور آمریکایی نیز که از سال ۱۹۸۴ نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به درستی پیش بینی کرده، این بار شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است.

ماسک زدن از شنبه در تهران اجباری می‌شود

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر، اکثر استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد. در بیمارستان‌ها، ۴۷۹۳ بیمار کرونایی بستری داریم که ۹۴۸ بیمار در بخش‌های ICU تحت مراقبت هستند. اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه اجرایی خواهد شد. اصل جریمه نیز تصویب شده است. در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. /مهر

ابتلای بعضی اعضای شورای شهر تهران به کرونا

حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره انجام تست اخیر کرونایش گفت: دچار علائمی از سرماخوردگی شده‌ام و به دلیل اینکه برخی از اعضا مبتلا شده‌اند و احتمال ابتلا در من نیز وجود داشت، تست کرونا داده‌ام و منتظر نتیجه آن هستم. /فارس

شورای نگهبان: اگر برای ما وظیفه تعیین کنید، رد می‌کنیم

در طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها ترکیب هیأت نظارت بر انتخابات که در انحصار مجلس بوده تغییر می‌کند و قرار است نمایندگانی از شورای نگهبان و قوه قضائیه هم به جمع نمایندگان مجلس اضافه شوند. عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: «ما پیغام دادیم که شورای نگهبان وظیفه‎ای در این جهت ندارد و اگر بخواهند وظیفه‎ای بر ما تحمیل کنند، قطعاً آن را رد خواهیم کرد. اشکالات انتخاباتی شورا‌ها را قانون عادی می‎تواند حل کند.» /روزنامه ایران

علاقه برخی به کاندیداتوری رضا خاتمی در ۱۴۰۰
 
روزنامه اعتماد نوشت: شنیده‌ها و رصد تحرکات انتخاباتی و زمزمه‌های شطرنج انتخاباتی نشان می‌دهد که میان احزاب اصلاح‌طلب، تاکنون کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت مصادیقی در نظر گرفته‌اند. آن‌طور که شنیده می‌شود، صفایی‌فراهانی و مصطفی معین، تمایلی به حضور در کارزار انتخابات ندارند. آخوندی برای کاندیداتوری آماده است، اما طیف همراه او در اقلیت هستند. با نگاهی به گزینه‌های موجود می‌توان گفت که رضا خاتمی مهم‌ترین گزینه اتحادی‌هاست که اکثریت با حضور او موافق هستند. یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار که نایب‌رییس مجلس ششم و دبیرکلی جبهه مشارکت را در کارنامه دارد و البته شاید در اذهان یادآور حضور سیدمحمد خاتمی هم مسند ریاست‌جمهوری باشد.

پول صندوق ذخیره فرهنگیان در جیب برخی سلبریتی ها!

نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به پرونده «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و از متهمان پرونده بانک سرمایه: افرادی کارتن خواب و بی بضاعت به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها انتخاب شده‌اند، پول‌ها در سینما برای پرداخت به سلبریتی‌ها و خرید املاک در لواسان صرف و پول‌ها از طریق صرافی‌ها به خارج از کشور منتقل شده‌اند و مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلند مدت و به اقوام محمد امامی از جمله خواهر و مادرش پرداخت شده است. متهم ردیف اول سید محمد امامی تهیه کننده فیلم و سریال، از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مذبور و پرداخت رشوه موفق شده مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه از نهاده‌های مذبور برای شبکه منسوب به خود خارج کند. نفوذ امامی به اندازه‌ای بوده که از مدیران ارشد نقش موثری داشته است و مجموعه بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و نهاد‌های وابسته به او در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبکه وی بوده به اندازه چارت سازمانی بانک سرمایه توسط او تعیین شده است./باشگاه خبرنگاران
 
حمایت متفاوت محمدرضا زائری از ظریف
 
محمدرضا زائری در مطلبی نوشت: بالاخره روزی که "ز پرده‌ها به درافتند، راز‌های نهانی" اسرار فاش می‌شود و آیندگان خواهند دانست چه عواملی موجب تحریم‌های کمرشکن بوده و زندگی مردم را به تلخی کشانده است! حجت الاسلام محمدرضا زائری از روحانیون معروف و از مدرسان دانشگاه در صفحه ایسنتاگرامش، عکسی از خود به همراه محمدجواد ظریف منتشر کرد و نوشت: «بعضی کشته و مرده احمدی نژاد بودند و حالا فحشش می‌دهند، بعضی انقلابی بودند و حالا پشیمانند؛ بعضی عشق خاتمی بودند و بعد رهایش کردند! گذشت زمان دیدگاه و فهم آدم‌ها را عوض می‌کند!» او در ادامه نوشت: «امروز خیلی حرف‌های نامربوط درباره محمد جواد ظریف هست، اما صد سال، دویست سال بعد که گرد و غبار بدبینی‌ها و کج فهمی‌های امروز فرو بنشیند، تاریخ درباره مجاهدت مردی سخن خواهد گفت که با تجربه و تخصص ارزشمند و هوشمندی و توانایی کم نظیر خود میدان‌های تازه‌ای برای ایران اسلامی گشود.

پی نوشت یکم؛ ایشان اصلا و قطعا و به هیچ وجه در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد، بعضی نگران نباشند!
پی نوشت دوم؛ بالاخره روزی که "ز پرده‌ها به درافتند، راز‌های نهانی" اسرار فاش می‌شود و آیندگان خواهند دانست که چه عواملی موجب تحریم‌های کمرشکن بوده و زندگی مردم را به تلخی کشانده است!»
 
لیدر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است در شرایط کنونی باید اصلاح طلبان گرد محور سید محمد خاتمی فعالیت جدی انتخاباتی خود را برای سال ۱۴۰۰ آغاز کنند. محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که کدام شخصیت و یا حتی نهاد سیاسی درون اصلاح طلبان باید به عنوان محور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار بگیرد، اظهار کرد: تلاش‌های اخیر آیت الله موسوی خوئینی‌ها بسیار قابل ستایش است، در واقع تلاش‌های ایشان برای جریان اصلاحات و انقلاب اسلامی انکارناشدنی است.
 
وی افزود: بنده معتقدم تنها فردی که در جریان اصلاحات در شرایط کنونی قدرت ایجاد اجماع را دارد، شخص آقای سید محمد خاتمی است. البته تصور بنده این است که اطلاعیه اخیر آیت الله موسوی خوئینی‌ها طی هماهنگی با آقای خاتمی نگارش شده باشد. خباز تأکید کرد: اعضای مجمع روحانیون مبارز می‌توانند با محوریت قرار دادن آقای خاتمی بخشی از جریان اصلاحات را جهت ایجاد انسجام در این جریان، گرد هم بیاورند. نباید فراموش کنیم آقای خاتمی علاوه بر اصلاح طلبان در میان مردم نیز دارای محبوبیت زیادی است، زیرا عملکرد مثبت دولت ایشان در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی و رفتار شخصی آقای خاتمی هنوز به عنوان یک نمونه یادآوری می‌شود.
 
پیشنهاد استفاده از دستگاه دروغ‌سنج برای تایید صلاحیت‌ها در انتخابات!

محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: آقای روحانی طوری عمل کرده که هم منافع ملی را هدر داده و هم مردم را دلسرد کرده است. به همین دلیل بهتر است مجلس یازدهم با رأی به استیضاح رئیس‌جمهوری، یک ‌سال زودتر جلوی ضرر را بگیرد. در واقع همه وعده‌های روحانی و اسحاق جهانگیری خلاف از آب درآمد. آنها در سال ۹۶ گفته بودند اگر رئیسی رئیس‌جمهوری شود،‌ قیمت ارز به پنج هزار تومان می‌رسد و حالا مردم با دلار بالای ۲۰ هزار تومانی روبه‌رو هستند. این دیپلمات پیشین در ادامه سخنانش گفت: اساساً از همان اول باید به نوعی از حضور حسن روحانی جلوگیری می‌شد چراکه امام خمینی بارها تاکید کرده بودند، به افراد مرفه مسئولیت ندهید. آقای روحانی در خاطراتش از ناتوانی در اجاره ۲ اتاق کوچک نوشته است. ایشان که در ۴۱ سال اخیر کاری به جز مسئولیت در نظام نداشته،‌ چطور خانه‌ مجلل ۱۰۰ میلیارد تومانی خریده است؟
 
قدیری ابیانه همچنین توضیح داد: به نظر من حضور روحانی در رأس دولت همه‌اش ضرر است و به همین خاطر حتماً باید مثل بنی‌صدر عزل شود تا بیشتر از این به کشور و نظام خسارت نزند.او ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم شورای نگهبان از خارج دستگاه دروغ‌سنج وارد کند و هر کسی که خواستار حضور در انتخابات شد، پیش دستگاه حرف بزند تا بلکه دروغ‌هایش آشکار شود. اگر این کار انجام شود، کسی مانند حسن روحانی‌ نمی‌تواند به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری خودش را در معرض رأی مردم قرار دهد.
 
لاریجانی و ظریف برای ۱۴۰۰ ائتلاف می‌کنند؟

عباس سلیمی نمین درباره گزینه احتمالی مورد حمایت محمدجواد ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ به نامه نیوز گفت: آقای ظریف یک شخصیت حزبی و جناحی نیست؛ بنابراین، نمی توان او را در یک طیف خاص سیاسی محدود کرد. امروز از هر سلیقه در جریان اصلاح طلبی و اصولگرا نام یک نفر مطرح است که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.وی با اشاره به تنوع شخصیت های مستعد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزود: از آقای علی لاریجانی تا عناصر بسیار افراطی اصولگرا تمایل دارند نام شان برای حضور در رقابت سیاسی سال ۱۴۰۰ مطرح شود. این تنوع به ما پیام می دهد که واقعا انتخابات پیش رو پدیده خواهد بود.این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه قطعا در خیلی از زمینه ها می توان قرابت فکری آقای ظریف به آقای لاریجانی را دید، درباره ائتلاف انتخاباتی ظریف و لاریجانی تأکید کرد: این محتمل است و امکان رخ دادنش وجود دارد اما نباید یک نکته ای را فراموش کرد و آن اینکه آیا آقای لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود؟ وی افزود: بعید به نظر می رسد آقای لاریجانی در جریان اصولگرا برای خودش دنبال پایگاه نباشد. آقای لاریجانی زمانی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ورود می کند که از حمایت یک پایگاه قابل اتکایی در بین جریان اصولگرا برخوردار شود؛ بنابراین، صرفا با حمایت آقای ظریف، او نامزد انتخابات پیش روی نخواهد شد.
 
نظر یک اصولگرا درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ۱۴۰۰
 
یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: به غیر از شورای نگهبان، هیچ کس صلاحیت این را ندارد که آیا خانم‌ها می‌توانند مصداق رجل سیاسی برای ریاست جمهور باشند یا خیر. «لطف الله فروزنده»، چهره سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این که نگاه جریان اصولگرایی به زنان چگونه است و جایگاه زنان را در کشور چگونه ارزیابی می‎کنید، به برنا گفت: زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی، نقش‌های بسیار ویژه و مهمی در کشور ایفا کردند. در واقع نگاهی که انقلاب اسلامی به زنان داشت، متفاوت بود. زمان طاغوت، زنان کاملا محروم بودند و یا ابزار دست شرکت‌های امپریالیستی و استعماری بودند؛ اما امام (ره) به زنان ما، شخصیت دادند و در حال حاضر زنان هم، پابه‌پای مردان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور داشته و در عین حال با حفظ حیاء و عفت در عرصه‌های مختلف نیز، نقش ایفا کردند. او افزود: خوشبختانه زنان در عرصه‌های مختلف اعم از مجلس و وزارت نقش خوبی ایفا کرده و از این پس نیز می‌توانند، نقش‌های مهمی بر عهده بگیرند. امام (ره) فرمودند، «مرد از دامن زن به معراج می‌رود.» از این روی، این نقش مهمی است که زنان ما بر عهده دارند. در واقع زنان ما هستند که نسل آینده را تربیت کرده و در عین حال به عنوان پشتیبان بزرگ مردان برای حضور در جایگاه‌های مختلف هستند؛ ضمن اینکه خودشان نیز در عرصه‌های مختلف حضور یافته و نقش ایفا می‌کنند.
 
پیش‌بینی زیباکلام از بازگشت احمدی‌نژاد به پاستور
 
صادق زیباکلام گفت‌: اگر بتوانند مجوز حضور احمدی‌نژاد را از شورای نگهبان بگیرند، او به پاستور برمی‌گردد. در غیر این صورت از بین آقای زاکانی و آقای جلیلی با حداکثر ۳۰ درصد آرا یکی به عنوان رئیس‌جمهوری از طرف همان اقلیت انتخاب خواهد شد.
 
محاکمه شهیندخت مولاوردی در دادگاه انقلاب
 
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «شهیندخت مولاوردی» روز گذشته (دوشنبه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. در این جلسه که با حضور وکیل مدافع متهم، نماینده حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نماینده دادستان برگزار شد، دو اتهامِ «در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولین نظام با هدف بر هم زدن امنیت کشور از طریق انعقاد قرارداد با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مولاوردی تفهیم شد. پس از تفهیم اتهام، متهم و وکیل مدافع وی دفاعیات خود را ارائه دادند و آخرین دفاع نیز توسط دادگاه از متهم اخذ شد. دادگاه در موعد قانونی رای پرونده مزبور را صادر خواهد کرد.
 
عضو ستاد ملی کرونا: لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده، هر گونه تجمعی باید لغو شد، لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بود و مجلس و بقیه ادارات هم باید یا تعطیل یا بسیار خلوت شوند. مینو محرز روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در صورتی که در جلسه سران قوا تجمعی بین افراد بوده، لغو آن در شرایط بحرانی کنونی کرونا تصمیم درستی بوده، کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و باید همه تجمعات و جلسات اداری و غیر اداری تا جای ممکن مجازی و از راه دور برگزار شود. هر گونه تجمع در محیط‌های بسته در شرایط کنونی خطرناک است. وی ادامه داد: جلسات در فضا‌های بسته به خصوص اگر زمان جلسه طولانی باشد، حتما در انتقال بیماری موثر است، مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد، چون نمایندگان مجلس در کنار هم با فاصله اندک هستند و اگر نمی‌توانند حداقل باید فاصله صندلی‌ها را زیاد کنند و اگر نمی‌توانند فاصله گذاری را رعایت کنند، برگزاری حضوری جلسات مجلس نیز خطرناک است، در ادارات نیز باید از برگزاری جلسات و تجمعات و حضور جمعی کارکنان در کنار هم جلوگیری شود.

ناگفته‌های عضو کارگزاران درباره روحانی
 
یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان این که شنیدم که خبر رد صلاحیت آیت الله هاشمی را روحانی به وی داده است، گفت: من حتی احتمال می‌دهم که از ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داشته و برای همین کاندیدا شده بود. علی محمد نمازی در گفت‌وگو با ایسنا و در واکنش به اظهارات دبیر کل موتلفه مبنی بر لزوم عذرخواهی اصلاح طلبان از مردم بابت مشکلات اقتصادی اظهار کرد: وضعیت نامطلوب کشور ریشه در دشمنی اسرائیل و آمریکا و نفاق بعضی کشورها، سیاست خارجی و تحریم‌های شدید علیه کشور دارد و نمی‌توانیم بگوییم در ایجاد این مشکلات فقط قوه مجریه مقصر بوده است. من بار‌ها هم گفته ام اگر موفقیتی به دست می‌آید، همه مقامات، مسئولین، قوای سه گانه، دستگا‌های اجرایی و نظامی و انتظامی به نسبت مسئولیت و اختیارات خود سهم دارند و در ناکامی‌ها هم سهیم هستند. وی ادامه داد: کارنامه اصلاح طلبان مربوط به مجلس ششم و دو دولت خاتمی است که دستاورد‌های خوب اقتصادی در آن دوره به دست آمد. با این که نفت ٨ دلار بود، اما وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم بهتر و مردم به خوبی از آن دوره یاد می‌کنند. مجلس ششم به عنوان یک مجلس سیاسی معروف شد؛ اما بیشترین مصوبات اقتصادی را داشت.
 
نسخه صوفی برای حل مشکلات درونی اصلاحات

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان توضیحاتی را ارائه کرد. علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات پیشین خودش مبنی بر احتمال حضور موسوی خوئینی‌ها بر کرسی ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: در حقیقت تغییری در شورای عالی سیاستگذاری با استعفای عارف و موسوی لاری اتفاق افتاده است. او با بیان اینکه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در سال ۹۴ برای انتخابات مجلس شکل گرفت و توانست تا سال ۹۸ ایفای نقش کند، ادامه داد: وجود یک نهاد انسجام بخش و اجماع ساز مثل شورای عالی سیاستگذاری ـ که حرکت جبهه اصلاحات را نمایندگی کند ـ برای انتخابات پیش رو مورد نیاز است که این نهاد اختلافات درونی اصلاح طلبان را رفع کرده و جایی باشد که حرف و تصمیم آن مورد قبول همه باشد.
 
صوفی افزود: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان حتی اگر برای انتخابات پیش روی ترکیبش تغییر کند، هرگز از بین نخواهد رفت؛ بنابراین، باید فرد دیگری جایگزین محمدرضا عارف در این مجموعه باشد. دبیرکل حزب پیش روی، اصلاحات درباره اظهارات پیشین خود مبنی بر احتمال حضور موسوی خوئینی‌ها در این شورا، بیان کرد: البته من در این زمینه خبر موثقی ندارم، اما تحلیلم این بود که با توجه به ورود جدی آقای موسوی خوئینی‌ها به عرصه سیاست، تاکیدی که بر مشارکت اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ داشت و کناره گیری از انتخابات، این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که شاید او بهترین گزینه باشد و بتواند در راس شورای عالی قرار بگیرد تا هم به توصیه‌های خود عمل و هم شورای عالی سیاستگذاری انسجام پیدا کند.
 
انتقاد تند حزب اصلاح طلب از روحانی

حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: تنگنا‌های شدید معیشتی، گرانی‌های افسارگسیخته، ناکارآمدی دولتمردان نشان از بی‌توجهی کارگزاران کشور به وضعیت معیشت و اقتصاد جامعه دارد و در چنین شرایطی، رئیس دولت به جای پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت قصور‌ها و تقصیر‌ها علّت‌العلل تمام مشکلات را تحریم‌های آمریکا و ناهمراهی کشور‌های خارجی می‌داند.
 
مهاجری: برخی برای تخلیه روحی خود در پی فرافکنی هستند

فعال رسانه‌ای در واکنش به انتقادات برخی نمایندگان مجلس درباره لغو نشست روز سه شنبه سران قوا، با بیان اینکه برخی برای تخلیه روحی خود در پی فرافکنی هستند، گفت: وقتی نماینده‌ای که تعداد آرای او به ۲۰ هزار هم نمی‌رسد، به دولت توهین می‌کند، نشان دهنده بی‌اعتباری آن فرد است. «محمد مهاجری» درباره لغو نشست سران قوا و واکنش برخی از نمایندگان به این موضوع، گفت: توهین بعضی نمایندگان مجلس به مقامات اجرایی صرف نظر از اینکه به لحاظ اخلاقی کار زشتی است، ولی کاملا قابل فهم است. مجلسی که الان در فضای مجازی با هشتگ‌هایی مثل دناپلاس و لاکچری مورد انتقاد مردم است برای رهایی خود از زیر بار فشار روانی جامعه و مردم، عصبی شده است و برای تخلیه روحی خود اقداماتی انجام می‌دهد که فرافکنی کند، اما متاسفانه یا خوشبختانه تاثیری نخواهد داشت. این فعال رسانه‌ای اصولگرا ادامه داد: حفظ جان مسئولان عالیرتبه کشور حتما مهم و لازم است. اگر اهمیت نداشت، مقامات امنیتی کشور برای حفاظت فیزیکی آن‌ها تمهیدات جدی نمی‌اندیشیدند. حالا اگر مقام بلندپایه‌ای با رفتار‌های بی محابا، به فکر جان خود نباشد، حتما دارد کار پوپولیستی می‌کند. اگر فلان مسئول می‌خواهد، واقعا به اثبات برساند حفظ جانش اهمیت ندارد، محافظان نسبتا پرشمار خودش را مرخص کند. چرا این کار را نمی‌کند؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار