یک متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: بارداری‌های پرخطر طیف وسیعی از بارداری را شامل می‌شود در واقع هر شرایطی غیر از شرایط فیزیولوژیک و نرمال که در بارداری پیش می‌آید مادر را در این طیف قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 01 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«فریبا خانی پویانی» گفت: بارداری زمانی پرخطر محسوب می‌شود که پزشک احتمال وقوع عارضه‌ای را تشخیص دهد که می‌تواند مادر، کودک یا هر ۲ را تحت تأثیر قرار بدهد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در چنین مواقعی لازم است مادر و جنین زیرنظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا در صورت بروز هر مشکلی کاملاً تحت کنترل باشند.

خانی پویانی ادامه داد: در مادر باردار با شاخص تودۀ بدنی کمتر از ۱۸.۵ درصد یا بیشتر از ۳۵، ابتلا به دیابت، سرطان، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی، صرع، سن بیشتر از ۳۵ سال یا کمتر از ۱۷ سال، بارداری دو یا چندقلو، بیش از سه بار سقط جنین بارداری پرخطر محسوب می شود.

وی معتقد است، سابقه شخصی یا خانوادگی تولد نوزاد با نقص‌های مادرزادی، سابقه زایمان زودرس یا دیابت بارداری، بیماری‌های عفونی مانند ایدز یا هپاتیت سی و مواردی از این دست می‌تواند مادر و کودک را در معرض خطرهایی نظیر رشد آهستۀ کودک، زایمان زودرس، مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی و مشکلات مربوط به جفت قرار دهد.

او اضافه کرد، این بیماری های زمینه ای، بارداری را دستخوش تغییراتی قرار دهد و در طی بارداری بیماری زمینه ای ممکن است عارضه دار تر شده و یا تشدید شود.

به گفته این پزشک، مواردی نیز وجود دارد که مادر باردار هیچ گونه بیماری زمینه ای ندارد اما در طی بارداری شرایطی خاص برای مادر پیش می آید که می توان به فشار خون، دیابت حاملگی، کرونا و آنفلوانزا اشاره کرد که این مادران نیز در لیست بارداری پر خطر قرار می گیرند و نیازمند مراقبت های ویژه هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار