کد خبر: ۹۰۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ 23 September 2020

 

استاد پوررضا صدای مخملی گیلان است

ایسنا/گیلان مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان،، استاد پوررضا را یکی از محققین نمونه موسیقی فولکلور ایران و گیلان دانست و گفت: استاد پوررضا صدای مخملی استان گیلان است.

فیروز فاضلی در آیین رونمایی از سردیس استاد فریدون پورضا که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، از استاد پوررضا به عنوان صدای مخملی استان گیلان یاد کرد و گفت: این عنوان برای همیشه تاریخ گیلان به استاد پوررضا تعلق دارد.

وی با اشاره به تفاوت صدای استاد پوررضا با دیگر خوانندگان، افزود: این صدای مخملی نصیب استاد پوررضا شد، زیرا ایشان در محضر اساتید بزرگی حضور یافت و جوانان باید از این ویژگی الگو بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، معروف شدن در فضای مجازی را همراه با هیاهو دانست که ماندگاری ندارد و تصریح کرد: استاد بنان به صدای نرم و مخملی در جهان مشهور است و استاد پوررضا در محضر ایشان بود و اکنون صدای این بزرگواران با هم همراهی می کند.

فاضلی، با بیان اینکه صدای استاد پوررضا «آن» داشت، اضافه کرد: این آن به آواز استاد ملاحت و دلنشینی خاصی می بخشید. در واقع زیبا نواختن و زیبا خواندن باید با آن جمع شود تا ماندگار شود.

وی تحقیق مبتنی بر مردم شناسی را لازمه دستیابی به آن دانست و خاطرنشان کرد: موسیقی زبان مردم است و مردم داشته های فرهنگی خودشان را با موسیقی عجین و فرهنگشان را در قالب تعزیه و سرود ملی و... حفظ کرده اند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، استاد پوررضا را یکی از محققین نمونه موسیقی فولکلور ایران و گیلان دانست و یادآور شد: تحقیق زمانی ارزشمند است که برای محقق درونی شده باشد و لذا تحقیق های میدانی استاد پوررضا برای او درونی شده بود و وقتی آواز می خواند، صدای او همراه او بود.

فاضلی، با بیان اینکه کتابخوان زیاد داریم، اما کتابخوانی که اندیشه کند و بسازد کم است، گفت: موسیقی دان هم زیاد داریم، اما یک موسیقی دان باید بیاندیشد و با موسیقی خودش زندگی کند و جامعه را بسازد.

وی با اشاره به توانایی استاد پوررضا در تحریر و تصنیف، اضافه کرد: کم هستند افرادی که هم تصنیفشان خوب باشد و هم تحریرشان و خارج نخوانند، اما استاد در تحریر و تصنیف خوب بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه سردیس استاد پوررضا ۱۰ سال گذشته ساخته شد و مورد تایید ایشان قرار گرفت، متذکر شد: این سردیس در تالار مرکزی رشت نصب شده و این مکان از فردا فعالیت خود را آغاز می کند.

وی ضمن قدردانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جهت تامین اعتبار نگهداری از تالار مرکزی رشت، اظهار کرد: از شورای شهر و شهرداری رشت نیز می خواهیم به این مکان فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار