استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قوانین حجاب به مجلس می‌آید، حالا آیا به این نیاز نداریم که در مجلس یک فراکسیون زنان قوی داشته باشیم که موقعی که قرار است مباحثی که بیشتر مربوط به خانم‌هاست کار شود آنها نظر دهند.
کد خبر: ۹۰۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 20 September 2020

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس علی غلامی استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه بدون توقف که ۲۹ شهریورماه از شبکه سه سیما پخش شد، در خصوص نحوه پاسخگویی به مسائل فقهی مربوط به زنان از طرف مقام معظم رهبری یادآور شد: در موضوعاتی که مربوط به حوزه مسائل فقهی بانوان است رهبری یک شورای فقهی بانوان دارند که آنها موضوعات را بر اساس منشای فقهی و اصولی ایشان بررسی کرده و پاسخ می‌دهند.

غلامی با اشاره به اینکه به دلیل درست انجام نشدن قوانین در این ۴۲ سال به نقطه مطلوب پوشش نرسیدیم، تصریح کرد: قبل از قانون نیز ۱۰۰ کار دیگر باید می‌کردیم که یا آنها را رها کردیم یا حال اجرا نداریم، یا نهاد نداریم یا تدبیر و سلیقه نداریم اما می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، این را قبول دارم که اجرای بد قانون هم یکی از عوامل مؤثر بر بدپوششی بوده، اما اینکه بدپوششی به دلیل قانون است را قبول ندارم چون دهه ۶۰ قانون بود ولی بدپوششی نبود. اما قانون در هر حال لازم است چون کسی باید مواظب مرزها باشد و نمی‌توان قوانین حجاب را به عرف واگذار کرد چون شرع اجازه آن را نداده و همچنین در این صورت حد آن مشخص نیست، راهکار این است که با شناخت شروع کنیم، گرایش ایجاد کنیم و به رفتار برسانیم.

وی در پاسخ به این سؤال که «ما دیندارانی داریم که اخلاق ندارند و برعکس» عنوان کرد: هیچ حکم دینی نیست مگر اینکه اخلاقی باشد و هر امر اخلاقی، دینی است، می‌گوئید طرف دین دارد اخلاق ندارد، اشتباه می‌کنید دین ندارد، او دین‌بازی می‌کند، یا اینکه فردی خیلی متخلق است اما دین ندارد، اگر با اخلاق عمل می‌کند یعنی اینکه میل به خلود و جاودانگی دارد حالا یا دین به درستی به او عرضه نشده و یا با دین آشنا نیست، و یا اینکه با دین آشناست و می‌گوید من دین را قبول ندارم، او هم اخلاق‌بازی می‌کند چون اگر اخلاق داشت در مقابل دین مقاومت نشان نمی‌داد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «قوانین مربوط به زنان را چه کسانی و چطور وضع کرده و حد آن را مشخص می‌کنند، چون عمده این قوانین از نگاه مردان است و زنان جایگاهی ندارند» گفت: چرا هیچ پیامبری زن نبوده، با اینکه سرعت عبودیت و به کمال رسیدن زن‌ها از مردان بیشتر است، نبوت یک ابزاری می‌خواهد و یک اقتضائاتی دارد، پیامبر باید راه بیفتد برای تبلیغ و حتی کار اجرایی و جنگ را هم برعهده بگیرد شما نمی‌توانید یک دفعه‌ای همه ویژگی‌های یک زن را کنار بگذارید، به یک مرد در نبوت کلی توهین شده و افترا زده می‌شود مثل اینکه ساحر است، جادوگر است، مجنون است، به یک زن چه می‌گویند اولین تهمتی که می‌زنند اخلاقی است، لذا آسیب‌پذیری و حساسیت زن او را آماده پذیرش نبوت نمی‌کند، لذا اقتضائات حکومت‌داری برای زنان مناسب نیست.

این پژوهشگر اندیشه اسلامی در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنید در قانون‌گذاری ولی‌فقیه می‌نشیند و می‌گوید این بشود یا نشود؟ آیا واقعا این طور است، الان خانم‌هایی از مقام معظم رهبری استفتاء می‌کنند، در موضوعاتی که از مسائل فقهی بانوان است ایشان یک شورای فقهی بانوان دارند که آنها موضوعات را بر اساس منشای فقهی و اصولی ایشان بررسی کرده و پاسخ می‌دهند. اما قوانین حجاب کجا بحث می‌شود؟ قوانین حجاب به مجلس می‌آید، قوانین برخی انسانی‌اند یعنی برای همه است و برخی جنسیتی، حالا آیا به این نیاز نداریم که در مجلس یک فراکسیون زنان قوی داشته باشیم که موقعی که قرار است مباحثی که بیشتر مربوط به خانم‌هاست کار شود آنها نظر دهند، من سخت با این موافقم.

غلامی همچنین عنوان کرد: لذا این را می‌گویم که اگر خانم‌ها به این توجه کنند که در انتخابات مجلس چند تا زن نخبه را به مجلس بفرستند، ما فراکسیون زنان قوی خواهیم داشت، اما در مورد نگاه مردانه باید بگویم یک شورای فقهی هست بعد از ظهرهای چهارشنبه اعم از مقام معظم رهبری، فقهای شورای نگهبان و یک سری فقهای درجه یک، زمانی در آنجا آیت‌الله شاهرودی بحثی مطرح کردند درباره ارث زنان از اموال غیرمنقول چون بر اساس فقه، زن از زمین ارث نمی‌برد، آنجا در بحث‌هایی که شد نهایتا رهبری حکم کردند که اگر زمینی مانده و زن از زمین ارث نمی‌برد از پولش می‌برد، خوب این از کجا درآمد، از جمع زنان، نه، از جمع مردان، اما در خصوص مجلس قبول دارم ما در مجلسی که فراکسیونی قوی داشته باشد که موضوعات زنان را پخت‌وپز کند قطعاً گرفتاری‌ داریم.

وی در پایان در خصوص راه‌اندازی ‌ازدواج‌های آسان در کشور نیز یادآور شد: اگر بحث ازدواج آسان راه بیفتد نه تنها پوشش، بلکه خیلی بحث‌های اقتصادی، امنیتی، روانی، فرهنگی و اجتماعی ما خودکار حل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار