معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شروع توزیع واکسن آنفلوآنزا طبق اعلام وزارت بهداشت از اول مهرماه خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 20 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،دکتر قباد محمدی در جلسه امروز (۳۰ شهریور) ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان کرمانشاه، با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا در هیچ استان و هیچ شهری توزیع نشده، گفت: در حال حاضر ۱۰ برابر سال گذشته واردات واکسن داشته ایم، اما تاکنون توزیعی در کشور صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، توزیع واکسن آنفلوآنزا از اول مهرماه صورت خواهد گرفت و دراستان هم به همین منوال خواهد بود.

محمدی خاطر نشان کرد: همه اکنون ۱۰ هزار دُز واکسن در اختیار شرکت های توزیع داروی استان قرار گرفته، اما تاکنون اجازه توزیع نداده ایم.

وی با اشاره به اختصاص سهمیه حدود 250 هزار دُز واکسن به استان گفت: با شروع توزیع واکسن، به تدریج این تعداد دُز واکسن در سطح استان توزیع می‌شود.

وی افزود: دو نوع توزیع برای واکسن آنفلوآنزا وجود دارد که اولین آن توزیع از طریق معاونت بهداشت است که واکسن بصورت رایگان اختیار گروه های در معرض خطر از جمله مادران باردار، بیماران خاص و زمینه‌ای و کادر بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: برای این نوع توزیع، دو میلیون دُز واکسن تحویل معاونت بهداشت وزارت بهداشت شده که سهم استان از این تعداد ۴۰ تا ۵۰ هزار دُز است.

محمدی تصریح کرد: طریق دیگر توزیع واکسن آنفلوآنزا از طریق داروخانه هاست که سهمیه استان از این طریق ۲۰۰ هزار دُز واکسن است و قرار است این نوع توزیع از اول مهر انجام شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: واکسن های توزیع شده در سطح داروخانه ها هم با اولویت سالمندان بالای ۶۵ سال و با ارائه کارت ملی توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمار ۲۱۸ هزار نفر جمعیت بالای ۶۵ سال در استان داریم که قطعا همه آنها متقاضی واکسن نخواهند بود.

محمدی تاکید کرد: فعلا واکسن آنفلوآنزایی در بازار وجود ندارد و واکسن های موجود در بازار آزاد یا تقلبی و یا قاچاق است که استفاده از آن خطرات جدی به دنبال دارد.

این مسئول در خصوص قیمت واکسن آنفلوآنزا هم گفت: واکسن هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارده شده اند، ۴۵ هزار تومان قیمت گذاری شده، اما اگر از طریق ارز نیمایی خریداری شده باشند، قیمت آن پنج تا شش برابر خواهد شد.

ذخیره 3 ماهه داروهای "کرونا" در استان/ کمبود تخت ICU و دستگاه اکسیژن ساز داریم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به احتمال سختی و شدت گرفتن کرونا در پاییز و زمستان گفت: در بحث تامین دارو ویژه درمان این بیماران هم اکنون ذخیره سه ماهه در استان داریم. در خصوص داروهای جدید این بیماری هم مانند "رندسیویر" هم اکنون ذخیره 20 روزه را داریم.

محمدی خاطرنشان کرد: در بحث تجهیزات درمانی مورد نیاز این بیماران، در بحث دستگاه های اکسیژن ساز و تخت های ICU دچار کمبود هستیم، بطوری که اگر تعداد بیماران بستری به 600 نفر برسد واقعا در خصوص تامین دستگاه اکسیژن ساز دچار بحران می شویم.

وی افزود: قیمت هریک از این دستگاه ها با ظرفیت 500 لیتر حدود یک میلیارد تومان است که از خیرین و نیز مسئولان استان می خواهیم در زمینه تامین اعتبار خرید این تجهیزات دانشگاه را یاری کنند.

محمدی افزود: در زمینه تخت های ICU هم جهت پیشگیری از بروز مشکل، حداقل به 70 تخت دیگر نیاز داریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هزینه تامین دارو و تجهیزات درمانی بیماران کرونایی در استان را روزانه 100 میلیون تومان اعلام کرد.

در 80 قلم دارو، کمبود داریم

وی در ادامه در خصوص کمبودهای دارویی دیگر در استان گفت: در حال حاضر هر دارویی که مشابه داخلی داشته باشد، واردات آن انجام نمی شود و برای همین مردم چون نمونه خارجی دارو وجود ندارد، احساس کمبود دارو می کنند.

وی افزود: در بحث داروهایی که نمونه داخلی ندارند، در حال حاضر در 80 قلم کمبود دارو داریم و پیوسته از طریق وزارت بهداشت پیگیر تامین این اقلام دارویی هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار