سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به ورود بیش از ۴۷۵ هزار کرمانشاهی به بازار سرمایه از ابتدای امسال تاکنون، گفت: در این مدت حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم استان وارد بورس شده است.
کد خبر: ۹۰۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 17 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر محمد بهمن با حضور در دفتر ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به وضعیت فعالیت بازار سرمایه در استان کرمانشاه افزود: از حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در پنج ماهه امسال وارد بورس شده سهم کرمانشاه نزدیک به هزار میلیارد تومان معادل 2.5 درصد کشور است.

وی ارزش معاملات صورت گرفته در بورس منطقه‌ای کرمانشاه در پنج ماهه امسال را حدود 12 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این رقم بسیار قابل توجه است و اگر به خوبی از آن استفاده شود می‌تواند جایگزین مناسبی برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها از طریق تسهیلات بانکی باشد.

سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت کدهای معاملاتی فعال استان نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 578 هزار و 926 کد معاملاتی در استان داریم که نشان می‌دهد نزدیک به 30 درصد جمعیت کرمانشاه در بازار سرمایه فعالیت دارند.

بهمن تعداد کدهای معاملاتی که امسال ایجاد شده را نیز 475 هزار و 224 مورد اعلام کرد و گفت: سهام عدالت تاثیر بسزایی در افزایش تعداد کدهای معاملاتی داشته است.

وی تعداد کدهای معاملاتی که اکنون در کشور فعال است را 52 میلیون کد معادل نزدیک به 65 درصد جمعیت کشور برآور و اظهار کرد: درصد جمعیت فعال در بازار سرمایه استان کرمانشاه به نسبت کشور پایین‌تر است و البته برخی از استان‌های همجوار ما درصد پایین‌تری هم دارند.

آموزش را با جدیت دنبال می‌کنیم

سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه معتقد است، فرهنگسازی درباره ظرفیت بازار سرمایه با همکاری کارگزاری‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش تعداد سهام‌داران بورس استان داشته باشد.

بهمن از نقش مهم آموزش برای ورود افراد به بازار سرمایه هم یاد کرد و گفت: در همین راستا برنامه‌های متعدد آموزشی در نظر گرفته ایم که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی برپایی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به صورت وبینار در دانشگاه‌ها را یکی از مهمترین این برنامه‌ها دانست که با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

بهمن تاکید کرد: دوره‌های آموزشی بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز به صورت رایگان هر ماه دو جلسه برگزار می‌شود و در هر دوره حدود 300 نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند که عمدتا آموزش‌های مقدماتی است.

به گفته سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه، امکان دریافت آموزش‌های تخصصی برای افراد از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی با صدا و سیما داشتیم که اطلاعات بازار سرمایه را به صورت مستمر ارائه کنند.

وی اضافه کرد: برنامه‌هایی هم برای آموزش خانواده‌های کارکنان دستگاه‌ها و سازمان‌ها داریم.

تلاش برای بورسی کردن شرکت‌های کرمانشاه

بهمن در ادامه از برنامه‌هایی که برای ورود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان به بازار سرمایه وجود دارد نیز یاد کرد و گفت: شاید یکی از عواملی که نتوانستیم مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کنیم، عدم حضور شرکت‌های مهم استان در بورس است.

سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه همه شرکت‌ها به صورت بالقوه امکان ورود به بازار سرمایه را دارند، افزود: حتی برای بنگاه‌های کوچک نیز شرایط حضور در بازار فراهم است، اما بسیاری از بنگاه‌ها از شرایطی که وجود دارد آگاه نیستند.

وی اظهار کرد: مجموع این عوامل باعث شده هم اکنون فقط دو شرکت پتروشیمی کرمانشاه و سیمان غرب در بورس و نیروگاه حرارتی زاگرس و کارخانه قند کرمانشاه در فرابورس باشند که البته متاسفانه نماد کارخانه قند نیز از سال 1396 تاکنون متوقف است.

بهمن تاکید کرد: برای افزایش ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه جلساتی با خانه صنعت و معدن استان داشتیم و طی هفته آینده همایشی با حضور همه شرکت‌های استان برای تشریح شرایط ورود به بازار سرمایه خواهیم داشت.

وی افزود: در تلاشیم با برپایی نشست‌های مختلفی از این دست و با همکاری بخش خصوصی، شرایط را برای ورود تعداد بیشتری از بنگاه‌های اقتصادی استان به بازار سرمایه فراهم کنیم.

سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با همکاری پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز برنامه‌هایی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه داریم.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت کارگزاری‌های فعال در استان کرمانشاه داشت و افزود: اکنون 27 کارگزاری در سراسر استان داریم که از این تعداد 24 کارگزاری فعال و سه مورد آفلاین هستند.

بهمن با اشاره به فعالیت شعب کارگزاری‌ها در برخی شهرستان‌های استان مانند سنقر، اسلام آبادغرب، پاوه و جوانرود، از پیگیری برای ایجاد شعب کارگزاری در همه شهرستان‌های استان خبر داد تا فعالین بازار نیازی به حضو در مرکز استان نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمایل برای ایجاد شعب کارگزاری در استان زیاد است، تاکید کرد: این روند به معنای آن است که تقاضای مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس نیز بالا است.

بلندمدت در بورس ضرر نمی‌کنید

بهمن در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی آینده آن داشت و گفت: روند صعودی شاخص بورس از اواخر بهمن سال گذشته آغاز شد و تا اوایل مرداد امسال ادامه داشت و باعث شد بورس بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در کنار روند صعودی، بازار سرمایه به اصلاحات هم نیاز دارد، افزود: در بلندمدت سوددهی بورس نسبت به سایر بازارها بیشتر است و کسانیک ه با دید بلندمدت وارد بورس می‌شوند، ضرر نمی‌کنند.

سرپرست بورس منطقه‌ای کرمانشاه معتقد است، افرادی که با دید کوتاه مدت و با رویکرد نوسان گیری وارد بورس می‌شوند همان کسانی هستند که در ایام اصلاح وارد صف‌های خرید می‌شوند.

بهمن به افراد توصیه کرد، در کنار دید بلندمدت به بورس، حتما با آگاهی و دریافت آموزش‌های کافی وارد بازار شوند تا سرمایه خود را از دست ندهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس در روزهای اوج حباب داشت یا نه نیز گفت: برخی از سهم‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و یا تجدید ارزیابی سرمایه، افزایش قیمت داشتند و حتی احتمال فزایش بیشتر قیمت آنها نیز وجود دارد. اما برخی از سهم‌های دیگر دچار حباب افزایش قیمت شده بودند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار