مدیرپایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا گفت: نمایشگاه آثار تاریخی محور ساسانی کرمانشاه از معبد آناهیتا در کنگاور تا کاخ خسرو در قصرشیرین، آبان امسال در دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا برپا می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 15 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛مرتضی گراوند ، بااشاره به مطالعاتی که گروهی از باستان شناسان دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا پاییز سال گذشته در معبد تاریخی آناهیتا داشتند، اظهارکرد: طبق تفاهم نامه پنج ساله ای که با این دانشگاه ایتالیایی داریم، قرار بود که گروه باستان شناسی دانشگاه برای ادامه مطالعات خود اوایل امسال به کرمانشاه سفر کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا اعزام این گروه باستان شناسی را به تاخیر انداخته و طبق رایزنی‌هایی که اخیرا با آنها داشتم، اعلام کردند که اعزامشان به کرمانشاه فعلا منتفی است، اما برنامه هایی را برای تداوم همکاری تا زمان آمدنشان در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر پایگاه ملی آناهیتا برپایی نمایشگاه عکسی از آثار تاریخی محور ساسانی در دانشگاه ساپینزا رم را از جمله این برنامه‌ها دانست و گفت: قرار براین شده تا از آثار تاریخی شاخص کرمانشاه در محور کنگاور تا قصرشیرین همچون معبد آناهیتا، تاق گرا، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو و .... عکس‌هایی را تهیه و فایل آنها را برای دانشگاه ساپینزا ارسال کنیم تا با انتخاب تعدادی از این عکس‌ها نمایشگاهی از آثار تاریخی کرمانشاه در ایتالیا برپا شود.

گرواند تصریح کرد: در زمان برپایی این نمایشگاه سخنرانی‌هایی به منظور معرفی تاریخ کرمانشاه و این محور تاریخی برای بازدید کنندگان و علاقمندان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از اتمام مدت زمان برگزاری این نمایشگاه، عکس‌های به نمایش درآمده توسط سفیر ایتالیا در ایران به ما تحویل داده می‌شود تا ما نیز همان نمایشگاه را در معبد تاریخی آناهیتا برپا کنیم.

مدیر پایگاه ملی آناهیتا یادآورشد: البته این احتمال هم وجود دارد که تا آن زمان گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا مجوز اعزام به کرمانشاه را بگیرند و خودشان عکس های به نمایش درآمده را به استان انتقال دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز عنوان این نمایشگاه مشخص نشده، اعلام کرد: مدت زمان برپایی این نمایشگاه به احتمال زیاد یک بازه زمانی یک هفته ای تا 10 روزه باشد و پس آن آن، دی یا بهمن درصورت مساعد بودن شرایط نمایشگاه را درمعبد آناهیتا برپا خواهیم کرد.

گراوند اعلام کرد: علاقمندیم از تعدادی از آثار کشف شده در این محور که اکنون در موزه ملی ایران هستند نیز عکس‌هایی برای نمایش در این نمایشگاه تهیه کنیم که باید اعتبار مورد نیاز برای آن تامین شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار