این روزها فصل برداشت پیاز در شهرستان هرسین به عنوان از قطب‌های مهم تولید پیاز کشور است، اما قیمت پایین محصول در فصل برداشت اشک پیازکاران این شهرستان را در آورده است.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ 15 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛علیرضا یاری‌پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین اظهار کرد: هم‌اکنون پیاز با قیمت هر کیلوگرم بین دو هزار تا 2300 تومان از پیازکاران هرسینی خریداری می شود و در بازار با قیمتی بین سه تا چهار هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

وی افزود: این در حالیست که معمولا هر ساله پس از اتمام فصل برداشت، واسطه‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند و دست تولیدکنندگان از درآمد پیاز کوتاه می‌ماند. بعنوان نمونه سال گذشته در مقاطعی که پیاز در دست دلالان بود قیمت آن در بازار به هر کیلوگرم بین 15 تا 16 هزار تومان هم رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در ادامه از نبود واحدهای فراوری مرتبط با پیاز به عنوان یکی از چالش های پیش روی کشت پیاز در شهرستان یاد کرد و افزود: هم اکنون هیچ واحد فرآوری و سردخانه‌ای برای نگهداری و انبار پیاز در فصل برداشت در شهرستان وجود ندارد و همین سبب می‌شود تا قیمت پیاز در فصل برداشت در پایین ترین میزان خود باشد و این مسئله کشاورزان را از درآمدهای کشت پیاز بی بهره می‌کند.

یاری‌پور سرمایه‌گذاری برای ورود به حوزه فرآوری پیاز در شهرستان را توجیه‌پذیر عنوان کرد و افزود: از سرمایه‌گذارانی که بخواهند در زمینه ایجاد واحدهای سردخانه‌ای و یا فرآوری پیاز در شهرستان ورود کنند حمایت می‌کنیم، سرمایه گذاران متقاضی می توانند با آورده 20 درصدی تسهیلات 12 تا 18 درصدی با بازپرداخت حداقل پنج ساله دریافت کنند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به سطح زیر کشت پیاز در شهرستان هرسین داشت و گفت: امسال در این شهرستان 350 هکتار پیاز کشت شده و پیش‌بینی می‌شود نزدیک 20 هزار تن پیاز در هرسین تولید شود.

یاری‌پور متوسط عملکرد پیاز را در مزارع شهرستان هرسین حدود 55 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: اکثر پیاز تولیدی در شهرستان هرسین از نوع پیاز قرمز است، این پیاز به دلیل کیفیت انبارداری بالا و طعم و مزه خاص خود بازارپسندی بالایی دارد.

یاری‌پور گفت: شهرستان هرسین یکی از قطب‌های تولید پیاز کشور به شمار می‌رود و همه ساله 10 درصد از پیاز تولیدی این شهرستان به خارج از کشور صادر می‌شود.

برداشت پیاز در شهرستان هرسین از اوایل شهریور شروع شده و تا اواسط مهر ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار