کد خبر: ۸۹۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 14 September 2020

 

همه ساله در فصل گرما و تابستان آمار افرادی که در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست‌داده‌اند، به طور پیوسته از رسانه‌ها پخش می‌شود و مسؤولان سعی می‌کنند به مردم راجع به این خطر هشدار دهند.

کانال‌های آبی که بی‌صدا جان می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فصل گرما که فرا می رسد، آب تنی و شنا مشتری‌های گرم خود را دارد اما ماجرای شنا و غرق‌شدگی در این بین حکایت تلخی است که هر سال تکرار می‌شود، همه ساله در فصل گرما و تابستان آمار افرادی که در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست‌داده‌اند، به طور پیوسته از رسانه‌ها پخش می‌شود و مسؤولان سعی می‌کنند به مردم راجع به این خطر هشدار دهند.

در تابستان امسال نیز استان‌های مختلف کشورمان و از جمله استان اصفهان شاهد حوادث ناشی از غرق‌شدگی در مناطق ناامن و غیرمجاز بود؛ هر سال با شماری از غرق‌شدگی در سدها، آبگیرها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، استخرهای روباز کشاورزی، رودخانه‌ها و کانال‌های آب مواجه هستیم که البته اطلاع‌رسانی‌ها و نصب تابلوهای هشدار ممنوعیت شنا در کم شدن آمار مرگ و میر شاید آنچنان تأثیری نداشته است.

سال گذشته هزار و ۲۷۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور سال گذشته هزار و ۲۷۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار غرق شدگی قرار دارد و مازندران با ۱۰۹ و گیلان با ۱۰۸ متوفی در جایگاه‌های بعدی‌ هستند و بیش از یک سوم غرق شدگی‌ها یعنی ۴۶۸ مورد نیز در رودخانه‌ها رخ داده است.

در این حوادث، بیشتر کسانی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می دهند، کودکان و نوجوانان هستند که یا به خاطر شنا یا به دلایل مختلف در این نوع استخرها غرق می شوند. اما نکته قابل تامل این جاست که بیشتر این استخرها ایمن‌سازی نشده‌اند و سبب بروز حادثه می‌شوند.

به تازگی برخی افراد در استخرهای کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب از مواد نانویی به نام ژئوممبران استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخرها بیفتد، هیچ راهی جز تن دادن به مرگ ندارد. زیرا هر قدر هم شناگر خوبی باشد، تنها راه موجود برای خروج از این استخر این است که یک نفر از بیرون استخر طناب بیندازد و فرد را بیرون بکشد. نکته تاسف بار این جاست که حتی یک طناب هم برای خارج شدن افرادی که در این مخمصه گرفتار می‌شوند تعبیه نمی‌شود. علاوه بر انسان‌ها، حیوانات زیادی که برای خوردن آب کنار این استخرها می‌روند هم غرق می‌شوند؛ استخر‌های کشاورزی حتی برای کسانی که فنون شنا را می‌دانند غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است، بنابراین شهروندان در این استخر‌ها اصلا شنا نکنند.

فوت ۴ نوجوان در کانال انتقال آب کشاورزی به برخوار

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فوت ۴ نوجوان افغانی ساکن در شهرستان شاهین‌شهر در کانال آب اظهار داشت: روز چهارشنبه به آتش‌نشانی شاهین‌شهر اطلاع داده می‌شود که جسدی روی آب شناور است، بلافاصله آتش‌نشانی به محل اعزام می‌شود که مطلع می‌شوند ۴ کودک در کانال آب غرق شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اعزام تیم‌های عملیاتی و غواصی به محل وقوع حادثه افزود: ۳ جسد با تلاش نیروهای آتش‌نشانی در کانال‌های انتقال آب منطقه شمال که از رودخانه زاینده‌رود منشعب و برای آبیاری کشت‌های منطقه برخوار و شاهین‌شهر در نظر گرفته شده و طول آن‌ها نیز زیاد است، پیدا می‌شود.

وی با بیان این‌که جسد سه نفر نوجوانان غرق شده تحویل مقامات قضایی شد و نفر چهارم نیز عصر دیروز شنبه پیدا می‌شود، بیان کرد: در این عملیات ۷ اکیپ غواصی در طول این مدت کانال‌ها را بازدید بررسی کردند.

شیشه‌فروش با تأکید بر این‌که علت این غرق‌شدگی هنوز مشخص نیست و باید مراجع قضایی بررسی کنند، خاطرنشان کرد: در کانال های آبی از ابتدای سال تاکنون ۱۰ حادثه آبی داشته‌ایم، بیشتر این حادثه‌ها در کانال‌های انتقال آب در شهرستان‌های فولادشهر، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، فلاورجان و برخوار اتفاق افتاده است.

۱۲ نفر در کانال‌های انتقال آب استان اصفهان غرق شده‌اند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 69 مورد حادثه غرق‌شدگی در منابع آبی استان اصفهان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: در این حوادث 48 نفر از افرادی که دچار حادثه غرق‌شدگی شده‌اند، جان باختند.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون ۱۲ نفر در کانال‌های انتقال آب استان اصفهان غرق شده‌اند، بیان کرد: ۱۸ نفر در استخرهای کشاورزی و باغات و ۶ نفر هم در منابع ذخیره‌ای سدها و ۱۲ نفر هم در رودخانه‌های استان اصفهان جان باخته‌اند.

شیشه‌فروش نسبت به غرق‌شدگی افراد در مکان‌های غیرمجاز شنا هشدار داد و افزود: منابع آبی استان اصفهان از جمله رودخانه‌ها و کانال‌های آب که شیب تند و عمق دارند به علت اینکه بستر آن هموار نیست و موج های خندقی ایجاد می‌شود و سدها مانند سد حنا، قره قاچ، کوچری، زاینده‌رود، سد تیران و کرون و سد باغ‌کل در خوانسار مکان‌های امنی برای شنا نیستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: معمولاً آب رودخانه‌های ناشی از ذوب برف است و بسیار یخ است و به فرد شوک وارد می‌شود و نیز استخرهای ذخیره آب کشاوری که بسیار لغزنده است و اگر کسی سقوط کرد، دیگر نمی‌تواند بیرون بیاید.

وی خاطرنشان کرد: به مالکان استخرهای ذخیره آب کشاورزی هشدار داده‌ایم که تابلوی هشدار شنا نصب کنند و اطراف استخر را فنس‌کشی کنند و شهرداری‌ها و آب منطقه‌ای موظف هستند در روزهای تعطیل تیم‌های گشت و نظارت در شهر و روستا بگذارند و دهیاران نیز به مالکان استخر تذکر دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار