منابع طبیعی استان کرمانشاه با وسعت بیش از ۱.۷ میلیون هکتار همه ساله در فصل گرما طعمه حریق شده و بخش‌هایی از آن نابود می‌شود، اما امسال با اقدامات خوبی که برای مستقر کردن ۲۵۵ دیده‌بان در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی منابع طبیعی استان صورت گرفت شاهد کاهش میزان حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان بودیم.
کد خبر: ۸۹۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 13 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرشید سنجری جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  گفت: امسال 255 دیده‌بان در مناطق بحرانی استان عهده دار حفاظت از مراتع و جنگلهای استان در برابر حریق شدند.

سنجری با بیان اینکه این دیده بانان از بومیان محل و عشایر هستند، گفت: این 255 نفر در 255 نقطه ای که سال گذشته به عنوان مناطق بحرانی حریق شناسایی شده‌، مستقر هستند.

سنجری اضافه کرد: این دیده بانان با توجه به مستقر بودن در منطقه اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا سریعا نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در نطفه خفه می‌کنند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: این دیده‌بان‌ها علاوه براینکه با ورود به‌هنگام اجازه نمی‌دهند دامنه آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی گسترده شود، با آگاهی بخشی به مردم بومی آنها را به حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی حساس کرده و از این طریق مانع از بروز آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی به میزان قابل توجهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه همه ساله بیشترین حریق‌ها را در عرصه‌های منابع طبیعی استان در ماه‌های تیر و مرداد داریم، گفت: امسال خوشبختانه در این دو ماه تقریبا هیچ حریقی را در سطح منابع طبیعی استان نداشتیم.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر وقوع حریق در منابع طبیعی استان از ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 18 فقره حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته، درحالیکه این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 55 فقره بود و این یعنی کاهش 58 درصدی حریق از نظر تعداد را در منابع طبیعی شاهد هستیم.

سنجری با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش 3 درصدی سطوح دچار حریق در منابع طبیعی استان را هم شاهد هستیم، گفت: در جریان حریق های رخ داده در منابع طبیعی استان از ابتدای سال تاکنون 112 هکتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شد، در حالیکه سال گذشته تا همین وقت‌ها در مجموع 165 هکتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شده بود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: امسال بیشترین حریق را در مناطق مرتعی و مرتع مشجر شهرستانهای غربی استان شامل اورامانات، گیلانغرب، سرپلذهاب و کرمانشاه داشتیم.

سنجری گفت: آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی استان کرمانشاه در پی گرم شدن هوا از اواسط خرداد شروع و معمولا تا اوایل آبان و همزمان با وقوع اولین بارش موثر ادامه پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار