رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه بخشی از نابسامانی کنونی در بازار "کره" را ناشی از رانت و انحصار دانست.
کد خبر: ۸۹۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 13 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سید مهدی افخمی ، با بیان اینکه نابسامانی امروز بازار کره از قبل قابل پیش‌بینی بود، گفت: انحصار در واردات و ایجاد سلطان کره یکی از عوامل نابسامانی و افزایش قیمت اخیر کره است، زیرا در دو سال اخیر وزارت صمت واردات کره را به چند شرکت بزرگ لبنی به صورت انحصاری واگذار کرد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها به میزان زیاد کره وارد کردند و حجم زیادی کره در سردخانه‌های خود دارند و چون تمام کره وارداتی در اختیار آنها است تعیین کننده قیمت بازار هستند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه شرکت‌های لبنی کوچک به سختی می‌توانند از این واحدهای بزرگ کره تهیه کنند، یادآور شد: اطلاع داریم حتی گاهی برخی از شرکت‌های بزرگ وارد کننده برای فروش کره به متقضیان سندسازی می‌کنند و دو فاکتور رسمی و غیررسمی صادر می‌کنند تا بتواند فاکتورهای ساختگی را به وزارت صمت تحویل بدهند.

افخمی بر لزوم بررسی وضعیت انبار این شرکت‌ها و نحوزه توزیع کره از سوی آنها تاکید کرد.

وی عامل دیگری که باعث نابسامانی بازار کره شده را تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات کرده در سال‌های گذشته دانست و اضافه کرد: تخصیص ارز نیز به صورت انحصاری به برخی از شرکت‌ها اختصاص یافت و باعث رانت شد، اما اکنون که با کاهش ذخایر ارزی مواجهیم دیگر امکان تخصیص ارز نیست و قطعا وقتی که بین ارز 4200 تومانی با ارز 26 هزار تومانی تا این اندازه فاصله هست، با قطع ارز 4200 تومانی قیمت کره وارداتی نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه معتقد است، دولت باید از قبل پیش‌بینی می‌کرد که به دلیل کمبود ذخایر ارزی دیگر امکان تخصیص ارز 4200 تومانی به محصولی ماننده کره را ندارند و فکری به حال این موضوع می‌کرد.

افخمی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی که واردات کره گران تمام می‌شود نمی‌توان به تولیدات داخلی اکتفا کرد، گفت: اگرچه کارشناسان نظرات متعددی در زمینه تامین نیاز کره دارند و برخی معتقدند نیازی به واردات برای پوشش بازار نداریم، اما در واقعیت تامین کره داخلی جوابگوی نیاز مصرفی نیست.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم مصرف کره فقط مربوط به سبد غذایی مردم نیست و استفاده از کره در بسیاری از صنایع غذایی مانند بیسکویت و شکلات سازی نیز انجام می‌شود و صنایع غذایی هم به این محصول وابسته‌اند.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، از سوی دیگر میزان شیری که در کشور داریم خصوصا در فصل کنونی که فصل کم شیری است، جوابگوی تولید تمام کره مورده نیاز کشور و پاسخگویی به نیاز آن نیست.

افخمی معتقد است، صادرات انواع محصولات لبنی، شیر خشک و .... آنقدر شیر کافی در کشور نمی‌گذارد که بخواهیم کره مورد نیاز را هم تامین کنیم.

وی اضافه کرد: البته در بحث زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و برخی از صنایع لبنی حتی در داخل کرمانشاه نیز امکان تولید کره را دارند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه درباره راهکاری که در شرایط کنونی می‌تواند نابسامانی کره را مدیریت کند نیز گفت: در درجه اول باید برای واردات این محصول استراتژیک یارانه دولتی اختصاص یابد. به علاوه انحصاری که ایجاد شده شکسته شود تا شرکت‌های متعدد بتوانند واردت کره انجام دهند و فقط چند شرکت خاص تعیین کننده قیمت نهایی کره نباشند.

افخمی ادامه این شرایط و افزایش قیمت کره را به ضرر مصرف کننده دانست و عنوان کرد: وقتی قیمت کره 100 گرمی از 4500 تومان به هشت هزار تومان برسد، برخی از خانوارها آن را از سبد خود حذف خواهند کرد.

وی افزود: البته اکنون در بازاری مانند کرمانشاه کمبود کره نداریم، اما ادامه این مشکلات و جو روانی که در بازار ایجاد شده می‌تواند در آینده باعث کمبود و گرانی بیشتر شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار