معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از صاحبان واحد‌های صنعتی و غیرصنعتی دام سنگین خواست تا حتما قبل از ۲۰ مهر دام‌های خود را علیه تب‌برفکی واکسینه کنند.
کد خبر: ۸۹۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 12 September 2020
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شاهرخ یارویسی با بیان اینکه امسال سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات مالی توان واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه تب برفکی را ندارند، گفت: با توجه به اینکه احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی دامداری در ماه‌های پیش رو وجود دارد، از دامدارانی که دام سنگین دارند می خواهیم تا حتما دام‌های خود را علیه تب برفکی واکسینه کنند.

وی با بیان اینکه از 20 مهر به بعد احتمال شیوع تب‌برفکی در جمعیت دام سنگین وجود دارد، گفت: دامداران روستایی و واحدهای صنعتی که دام سنگین دارند باید قبل از این زمان نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته 130 هزار راس دام سنگین استان علیه تب برفکی رایگان واکسینه شدند، اضافه کرد: تا سال گذشته واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه تب برفکی به صورت رایگان از سوی دامپزشکی انجام می‌شد، اما امسال سازمان دامپزشکی اعلام کرده نمی‌تواند هزینه‌های این واکسیناسیون را تامین کند.

یارویسی ادامه داد: تنها قرار شده واکسیناسیون یک سوم دام‌های سبک که شامل حدود یک تا 1.5 میلیون راس از جمعیت دام سبک استان می‌شود، آن هم با اولویت دامهای عشایر کوچ‌رو به صورت رایگان باشد.

وی با اشاره به واگیری بالای بیماری تب برفکی، گفت: این بیماری یک بیماری عفونی ویروسی است که دام‌های زوج سُم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند، اما پیشگیری از بروز بیماری در دام های سنگین اهمیت زیادی دارد.

وی میزان تلفات تب‌برفکی را دام های جوان بین 30 تا 40 درصد عنوان کرد و افزود: در گاوهای بالغ اگرچه احتمال تلفات در حدود پنج درصد است، اما در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

یارویسی گفت: از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی می توان به پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و ناحیه سُم اشاره کرد، ضمن اینکه دام با لنگش مواجه خواهد شد و احتمال سقط جنین هم در دام های آبستن مبتلا به تب برفکی وجود دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار