کد خبر: ۸۹۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 10 September 2020

 

کاروان پنج شنبه‌های افتتاح در ایستگاه مناطق آزاد

ایرنا نوشت: کاروان پنج شنبه‌های افتتاح این هفته به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید. با افتتاح ۵۸ طرح به ارزش تقریبی ۱۵ هزار میلیارد تومان انتظار می رود این مناطق نقش بایسته‌تری در اقتصاد مقاومتی کشور ایفا کنند.

کاروان افتتاح‌های پنج شنبه این هفته به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید و با افتتاح ۵۸ طرح در این مناطق برگ دیگری از تلاش‌ها و اقدامات برای تحقق جهش تولید ورق خورد. امروز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس ۱۲ طرح مربوط به منطقه آزاد ارس، ۱۱ طرح در منطقه آزاد کیش، ۱۴ طرح در منطقه آزاد قشم، ۲۱ طرح در مناطق ویژه اقتصادی پیام، سرخس، شیراز، کاوه و یزد را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

 

 

پیش بینی می شود با افتتاح و بهره برداری از این طرحها به ارزش ریالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ، و ۴۳۸ میلیون یورو  و ۴.۴ میلیون دلار منابع ارزی ، برای چهار هزارو ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود. نکنه قابل تامل اینکه عمده این منابع توسط بخش خصوصی تامین شده است.

به گفته مرتضی بانک دبیر این طرح‌ها با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تکمیل زیرساخت‌ها با هدف توسعه تولید و تجارت، توسعه صادرات در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ابزارهای پولی و مالی، ایجاد ظرفیت‌های مالی مستمر و پایدار،  توسعه امنیت پایدار پیرامونی و افزایش قدرت رقابت پذیری با همسایگان، حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، همسان سازی توسعه اجتماعی و اقتصادی با توانمند سازی جوامع محلی، صیانت از ظرفیت‌های قانونی مناطق برای اعتماد سازی فعالان اقتصادی، نظام مندی سازی اجرای پروژه ها و راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک به منظور بهبود شاخص سهولت کسب و کار، شفافیت، تسریح، انساجم بخشی و اصلاح در فرایندهای مرتبط با فعالیت های اقتصادی به بهره برداری رسیده است. شورای عالی مناطق آزاد کشور، براساس سیاست‌های توسعه‌ای مناطق آزاد، از دی ماه سال ۹۸ تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۹۸ طرح عمرانی و سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان معادل (سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو) و اشتغالزایی ۱۰۲ هزار نفر به بهره برداری رسیده و مابقی تا پایان دولت به اتمام می‌رسد.

 مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به شرایط و معافیت‌هایی که درآن حاکم است انتظار می‌رود نقشی مهمی در صادرات و واردات و رونق تجارت و بازرگانی کشور داشته باشد. علاوه بر این این مناطق میتواند با هدفگذاریهای صادراتی خود تبدیل به مراکز تولیدی شود که دسترسی نزدیکتر واسانتری به مراکز مصرف دارد کما اینکه امروز رییس جمهوری گفت مناطقی که تا دیروز به طور صرف گردش‌محور بودند امروز با افتتاح کارخانجات مختلف به مراکز تولیدکننده و تاثیرگذار تبدیل شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری امروز در آیین افتتاح طرحهای مناطق آزاد گفت که از سال ۹۲ تا ۹۸ یعنی در طول ۶ سال اخیر ۱۳۴ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد انجام شده است.البته حدود ۳۰ میلیارد از این صادرات به داخل کشور بوده است. با این حال واقع امر این است که این مناطق می‌توانند به عنوان کاتالیزور و تسهیل کنند تجارت ایران عمل کنند.

مرتضی بانک در مراسم امروز با بیان اینکه مناطق آزاد کشور در شرایط تحریم اقتصادی می‌توانند نقش مهمی در حل مشکلات در زمینه بانکداری، بیمه و انبارداریی ایفا کنند، گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکیدمان این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده به مناطق صادرکننده و جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل شود که امروز شاهدیم در قشم یک منطقه مهم صادرات فراورده نفتی افتتاح شد که کشتی‌ها در این منطقه برای این که سوخت خود را بگیرند پهلوگیری کنند.

 طرح‌هایی که به بهره برداری رسید؛ اشتغالزایی ۷۲۰ نفر در منطقه اقتصادی پیام

منطقه ویژه اقتصادی پیام با وسعت سه هزارو ۶۰۰  هکتار با بهره مندی از زیرساخت‌های مناسب تولید و لجستیک موفق به رشد پنج برابری اشتغال و ۲۰ برابری جذب سرمایه گذار در این دولت شده است به طوری که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سازمان مسئول از طریق برقراری خطوط پرواز مسافری کارگو، ایجاد بزرگترین مرکز آموزش خلبانی کشور، ایجاد شهر (ای سی تی) در قالب طرح کریدور فاوا، جذب شرکت های دانش بنیان در حوزه (ای تی) پاسخگوی تقاضای روز افزون سرمایه گذاری در این منطقه است.

امروز ۱۲ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۲۰ نفر در منطقه ویژه اقتصادی پیام به بهره برداری رسیده است که شامل کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران، دو واحد تولیدی تجهیزات پزشکی و آرایشی- بهداشتی، ۸ واحد تولید و مونتاژ ، دو واحد مرکز داده و رمز ارز می شود.

افتتاح شرکت‌های آدین تجارت و کارن دینا (لوازم بیمارستانی و بهداشتی)، شرکت بهینه سامیار الکترونیک (دوربین های مداربسته)، شرکت کنترل سیستم خاورمیانه (تجهیزات الکترونیکی)، شرکت سامانه هوشمند فرابین (سیستم های محافظت هوشمند)، شرکت چرخش پروژه اکواتان (توربو شارژ موتورهای بنزینی و دیزلی)، شرکت ارزان هواساز پارسیان (پکیج هواساز)، شرکت خدمات پگاه ویژه البرز (تعمیرات و تجهیزات هواپیمایی)، شرکت‌های همراه پرداز زرین و فرادیگستر (مرکز داده و رمز) در منطقه پیام از دیگر موارد بوده است.

اتصال ریلی چابهار - سرخس

منطقه آزاد سرخس بعنوان دروازه مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای آسیای مرکزی با وسعت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار با همکاری آستان قدس رضوی علاوه بر تولید و صادرات مسیر مناسبی برای اتصال کشورهای میانه با آبهای آزاد از طریق محور شرق است به طوری که اتصال ریلی چابهار - سرخس و نیز بزرگراه ترانزیتی بین این دو منطقه از اهرم‌های اصلی توسعه شرق کشور به شمار می‌رود.

امروز در این منطقه کارخانه صادراتی کاشی و سرامیک تندیس ابریشم با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان معادل ۲۲ میلیون یورو با اشتغالزایی ۶۵۰ نفر به بهره برداری رسید که این کارخانه دارای هشت خط تولید همزمان، پنج کوره پخت و هفت خط سورتینگ روباتیک با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون مترمربع انواع کاشی  و سرامیک است.

احداث سردخانه ۴۲ هزار تنی در منطقه آزاد شیراز 

در منطقه آزاد  شیراز ۴۲ هزارتن سردخانه و انبار پارس میوه، واحد تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی رونیکا، واحد متریال ضدحریق و فوم عایق سرد بتا به بهره برداری رسیده است.

شرکت آرای سان رونیکا تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده با ۱۹ خط تولید همزمان و ظرفیت ۷۵ هزارتن با سرمایه گذاری به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و شرکت بهسازان توسعه آرمان  تولید کننده پوشش مقاوم به حریق با ظرفیت ۱۱ هزارتن و  فوم و عایق سرد با ظرفیت ۴۰ هزارتن با سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۰ نفر شروع به کار خواهند کرد.

شرکت ۱۰۰ درصد خصوصی توسعه صنایع و صادرات فارس به عنوان سرمایه گذار مسوول این منطقه است از سال ۷۹ تاکنون با صرف ۱۰۰ ها میلیارد تومان در مساحت یک هزار هکتاری این منطقه زیرساخت های تولیدی مناسبی را برای استقرار سرمایه گذاران فراهم کرده است.

ساخت فیبر نوری زمینی و دریایی در کیش

همچنین در منطقه آزاد کیش، هتل پنج ستاره پانورامای کیش، سه مجتمع مسکونی، مجتمع خدماتی پارسیس، طرح تولید انواع سیستم تهویه مطبوع، طرح تولید مبلمان منزل و سرویس چوبی، یک مرکز نوآوری، زیرساخت برق و آب و راه دسترسی فرودگاه و همچنین زیرساخت فیبر نوری زمینی و دریایی در منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

راه اندازی ۸۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک در ارس

مجتمع گلخانه‌ای ۸۰هکتاری با روش هیدروپونیک، طرح تولید فولاد مجتمع آذرآباکان ارس، پنج طرح تولید گلخانه‌ای سیفی‌جات به روش هیدرویونیک، طرح تولید ظروف سرامیکی، طرح تولید مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی، و همچنین سه طرح تولید البسه از جمله طرح‌هایی بود که با دستور رئیس جمهور در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسید.

ایجاد پایانه صادراتی در قشم 

پایانه صادراتی و ترمینال نفتی دیرستان، طرح بهسازی معابر روستایی، ۲۰ مدرسه، طرح عملیات راهسازی برون شهری، طرح بتن و قطعات بتنی پیش ساخته، سه سایت ۶۵، ۹۸ و ۱۵۵ هکتاری، طرح‌های عمران شهری و کمپ پارک آفتاب، سه باب هتل، و همچنین ترمینال کانتینری شهید رجایی در منطقه آزاد قشم  به بهره برداری رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار