رییس دانشگاه ایلام گفت: مجوز پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور برای تحصیل دانشجویان عراقی در ایلام اخذ شده است تا این افراد به صورت جامعه‌محور و مسأله محور این دوره را گذرانده و هدفمند وارد بازار کشور عراق شوند.
کد خبر: ۸۹۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 09 September 2020

 به گزارش تابناک ایلام، محمد علی اکبری اظهار داشت: اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در عراق گامی دیگر برای توسعه روابط این ۲ کشور است و چنانچه سفارت عراق برای راه‌اندازی این مرکز همکاری کند داوطلبان عراقی قبل از تحصیل می‌توانند دوره آموزش زبان فارسی را با حضور بهترین اساتید صاحب‌نظر به اتمام برسانند.

وی افزود: با راه اندازی این مرکز در عراق دانشجویان عراقی می توانند آمادگی لازم را برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران و دانشگاه ایلام کسب کنند که این امر به تسهیل در یادگیری مسائل آموزشی و پژوهشی توسط کمک می کند.

رییس دانشگاه ایلام به علاقه خاص داوطلبان کشور عراق برای تحصیل در دانشگاه ایلام اشاره کرد و اظهار داشت: بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی، دانشگاه ایلام جزو اولین انتخاب‌های دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیل در ایران است.

وی یادآور شد: در این فرآیند تربیت دانشجویان نخبه‌ای که بتوانند برای مردم عراق موثر باشند اولویت دارد و برای تحقق آن امتیازات خاصی همچون تخفیف شهریه برای جذب این نوع دانشجویان تصویب شده است.

علی اکبری افزود: ۲ دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ایلام در کشور برای آموزش دانشجویان عراقی جایگاه خاصی دارند و مقامات عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت صریح به اهمیت جایگاه دانشگاه ایلام در این موضوع تاکید کرده‌اند.

علی‌اکبری تصریح کرد: در دانشگاه ایلام برای توسعه روابط علمی و بین‌المللی، تنها به پذیرش دانشجوی خارجی اکتفا نشده است، بلکه مدیریت دانشگاه به جامعیت ارتباطات دوجانبه اعتقاد دارد و در این راستا برای توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های کشور عراق، این دانشگاه تنها دانشگاهی است که رشته کارشناسی ارشد مطالعات تاریخ عراق را راه‌اندازی کرد.

رییس دانشگاه ایلام خواستار برگزاری پژوهش‌های مشترک دانشگاهی با محورهایی همچون  گردو غبار، اربعین، مسائل زیست محیطیث، کرونا، مسائل مرز و موضوعات فرهنگی و اجتماعی شد.

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران نیز در این نشست به سابقه تاریخی روابط ۲  کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: به دلیل اشتراکات مختلف فرهنگی، قومی و دینی بستر لازم برای توسعه هر چه بیشتر روابط فراهم شده است.

امجد حمید المظفر اظهار داشت: به علت فاصله کم بین دانشگاه ایلام و مرز عراق، جایگاه خوب دانشگاه ایلام در جمهوری اسلامی، ظرفیت‌های خوب آزمایشگاهی و کارگاهی همچنین علاقه خاص دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه ایلام، یکی از اولویت‌های اصلی سفارت عراق در ایران برای توسعه روابط علمی با کشور ایران، توسعه روابط دانشگاهی با دانشگاه ایلام است که قدم‌های مثبتی در این راه برداشته شده است.

وی افزود: برای تحقق اهداف مورد نظر، یکی از اولویت‌ها توسعه همکاری‌های ۲ جانبه دانشگاه ایلام و دانشگاه‌های مرزی عراق همچون میسان، واسط و دیاله است و سفارت عراق در ایران با تمام توان از این روند حمایت می‌کند.

امجد با استقبال از راه‌اندازی دفتر کنسولی و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه ایلام، خواستار اهتمام مدیریت دانشگاه ایلام برای پذیرش دانشجویان بورسیه عراقی، حضور دانشجویان عراقی در کلاس‌های درس دانشجویان ایرانی، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، امضای تفاهم‌نامه مطالعات پژوهشی با دانشگاه‌های عراقی و تخفیف در پرداخت شهریه‌ها شد.

امجد حمید المظفر رایزن فرهنگی سفارت جمهوری عراق  در ایران در سفر به ایلام و دیدار با مسوولان دانشگاه ایلام ابتدا از آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی، مجتمع گلخانه‌های تحققاتی و دانشکده‌های کشاورزی، فنی و مهندسی و علوم پایه بازدید کرد و در جریان ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ایلام قرار گرفت./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار