رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کاندیدا‌های ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای آینده ایران ندارند / واکنش موتلفه به اعطای برق مجانی برای ۳۰ میلیون ایرانی / تعیین تکلیف الله کرم برای اصلاح طلبان و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲ 08 September 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حکم سنگین برای فرد هتاک به مازندرانی‌ها

دادگستری مازندران اعلام کرد، فرد هتاک به مردم کلاردشت را به سه سال حبس، ۱۴۸ ضربه شلاق تعزیری، مجازات تکمیلی منع اقامت و تردد در استان‌های ساحلی شمال کشور و اقامت اجباری در مناطق محروم به مدت ۲ سال محکوم کرده است. به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران، با تشکیل پرونده در حوزه قضایی مرزن آباد، این فرد توهین کننده به مردم استان بابت تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا متهم و مقرر شد با توجه به اظهار ندامت متهم، نیمی از مجازات حبس وی به صورت مراقبتی با الزام به انجام کارگری جهت احداث مسکن ایتام و نیازمندان اجرا شود. در پی انتشار کلیپی در اواسط هفته گذشته در فضای مجازی مبنی بر توهین به مردم مازندران با رصد نیرو‌های اطلاعاتی، عامل هتاکی بازداشت و پس از پیگیری‌های متعدد دستگیر و متهم جهت رسیدگی به جرم ارتکابی تحویل مراجع قضایی استان شد. دستگاه قضایی استان مازندران اعلام کرد که با هرگونه ناهنجاری و اهانت که موجب جریحه دار شدن احساسات مردم شود، جدی و قاطعانه برخورد می‌کند و در این مسیر هیچ گونه مماشاتی ندارد.

اعلام کاندیداتوری غرضی

غرضی در مورد گنجانده شدن شرط ارائه برنامه نامزد‌ها در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: این بسیار پیشنهاد خوبی است. داوطلبان باید برای سیاست داخلی، خارجی و امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی و محیظ زیستی برنامه داشته باشند. وی با بیان این‌که در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و تعیین سقف سنی برای نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: قانون اساسی برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی شرط سنی در نظر گرفته است، اما در مورد رئیس جمهوری سقف سنی لحاظ نشده است، به همین دلیل تعیین سن برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مغایر قانون اساسی است. نامزد دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری افزود: افزودن شرایطی چون مدرک تحصیلی، سن و دیگر موارد باعث محدود شدن حق انتخاب کنندگان (مردم) می‌شود. غرضی، با تعریف «رجل سیاسی» در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این طرح تبدیل به قانون شود، کسانی وارد این عرصه می‌شوند که الزاما سوابق و مقبولیت اجتماعی ندارند، زیرا ظاهرا مبنا را بر سوابق اجرایی، مدیریتی و اداری گذاشته‌اند.

آنچه ما امروز شاهد هستیم، ذبح روح جمهوریت است

یک نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس گفت: پیشنهادهایی که در طرح‌های اصلاحی انتخابات قید شده، به جای حل مشکل و چالش، بیشتر باعث پیچیدگی و سخت‌ شدن مشکلات می‌شود. این پیشنهادها کاملا با روح قانون اساسی و اصل حاکمیت مردم و نوع نظارت بر مردم تناقض و تفاوت دارد. علی تاجرنیا درباره طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس برای اصلاحات قوانین انتخاباتی مبتنی بر افزایش اختیارات شورای نگهبان، گفت: مشکلات انتخابات در کشور ما بسیار عمیق‌تر و فاجعه‌بارتر از آن چیزی است که مجلس به زعم خود در جهت حل آن، چنین پیشنهادهایی ارائه کردند. متاسفانه آنچه ما امروز شاهدیم، ذبح روح جمهوریت است. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما به مذاکرات قانون اساسی رجوع کنیم، درمی‌یابیم که اصلا قرار نبود شان و جایگاه نهادی مانند شورای محترم نگهبان چنان باشد که در هر امور و مساله‌ای دخالت کند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما باید راهکاری برای افزایش نقش مردم طبق قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی چاره کنیم، گفت: اینکه شورای نگهبان در مسائل زیادی ورود و دخالت دارد، نهایتا باعث شده تا امروز ما شاهد کم اثر شدن رای مردم باشیم. این دخالت‌ها نتوانسته به کیفیت آرای مردم کمک کند؛ کما اینکه ردصلاحیت‌های گسترده نتوانسته راهگشا باشد.

واکنش عباس عبدی به اظهارات علم الهدی

عباس عبدی در یادداشتی در واکنش به اظهارات علم‌الهدی گفت: امام جمعه مشهد گفته‌اند: «چرا به دستان بچه روستایی تبلتی بدهیم که ۱۰برابر آنی که در این تبلت درس آموزش‌وپرورش دیده‌اند، به شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزی‌هایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند، در اختیار او بگذاریم؟ به جای اینکه تبلت و لپ‌تاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجه‌ای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مساله آنتن‌دهی را به تمام نقاط کشور و روستا‌ها بیشتر کنند.» اگر بخش اخیر این گفتار را نادیده بگیریم که توضیح خواهم داد بقیه‌اش کاملا درست و دقیق است. هر تبلت یا گوشی موبایل یا رایانه یک شاهراه ارتباطی آزاد برای بی‌دینی (آن‌طور که وی از دین درک می‌کند) است. تردیدی در این نیست. این‌ها سبک دیگری از زندگی، فهم و منطقی متفاوت را به روی فرد می‌گشایند که با ذهنیت دینی مورد نظر آقایان هیچ تناسبی ندارد. فقط معلوم نیست چرا تا کنون جلوی انتشار این ابزار را نگرفته‌اند! دیگر تقریبا دیر شده است. پا گذاشتن در اینستاگرام، یعنی دور شدن از دین آقایان. خودشان هم بیایند، دین خود را از دست می‌دهند، چه رسد به کودکان و جوانان. نه فقط اینترنت، بلکه حتی آموزش نیز کمابیش این اثر را دارد، هر چند آهسته‌تر و کم‌دامنه‌تر.

یک نماینده: استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد

ولی اسماعیلی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد. امروز بعد از سوال از وزیر محترم آموزش و پرورش و اعلام وصول توسط هیات رئیسه برای بحث در کمیسیون، تخصصی استیضاح وزیر هم کلید خورد و برای امضا در کارتابل نمایندگان محترم قرار گرفت. مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد.»
 
 
اتهام علیه هکرهای روسیه، چین و ایران

مقامات اطلاعاتی آمریکا در نیویورک تایمز ادعا کردند، هکرهای روس، چینی و ایرانی سعی کرده‌اند اطلاعات مربوط به واکسن ضد کرونا را از کمپانی‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به سرقت ببرند.بنا بر این ادعا، حمله به کمپانی‌هایی مانند Gilead Sciences، Novavax و Moderna انجام شده است؛ اما هکرها موفق نشده‌اند.حمله هکرهای روس به دانشگاه کارولینای شمالی نیز به در بسته خورده است.روسیه ظاهرا قصد سرقت دیتای واکسن از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و انگلیس را داشته که با هوشیاری مقامات موفق به این کار نشده‌اند. این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که روسیه و چین در ساخت واکسن جلوتر از غرب هستند.

اصولگرایان به دنبال رئیس جمهور نظامی در انتخابات ۱۴۰۰؟
 
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درخصوص مباحث مطرح درباره انتخاب یک رییس‌جمهور نظامی در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: آنچه مطالبه مقام معظم رهبری است، یک دولت جهادی یعنی دولتی جوان، انقلابی، با نشاط و دارای توان کار جهادی است که بتواند عقب‌ماندگی‌های کشور را در ابعاد مختلف جبران کند و یک حضور با نشاط و پرتحرک در عرصه اجرایی کشور داشته باشد، حالا برخی‌ تصور می‌کنند که این روحیه در نیروهای نظامی بیشتر و در نیروهای غیرنظامی کمتر است، یعنی نیروهای نظامی توان تشکیل دولت جهادی و انقلابی را دارند. اما آنچه باید به آن توجه شود، این است که اگر شخصیتی از نیروهای نظامی هم وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، بُعد جهادی‌شان مدنظر است نه بُعد نظامی این افراد./ایلنا

ترامپ، بایدن را لقمه چپ خواهد کرد

فیاض زاهد در روزنامه اعتماد نوشت:در حالی که وارد ماه سپتامبر می‌شویم، دورنمای روشن‌تری از انتخابات نوامبر به دست می‌آید. تنش‌ها افزایش یافته و کمپین‌ها به نقاط تعیین‌کننده سوق می‌یابند. رقبای بایدن فیلمی از گذشته را که گویا در یک برنامه زنده چرت می‌زده، نشان می‌دهند. یا جمهوری‌خواهان می‌گویند که بایدن سن بالایی دارد و در طول سخنرانی محورهایی را که باید بیان کند، فراموش می‌کند. من بر این باورم که ترامپ، بایدن را لقمه چپ خود خواهد کرد. به خصوص در زمانی که دعوا به مغازه چینی‌ها نیز کشیده شود! در این میان از حمایت‌های پیدا و پنهان پوتین از ترامپ نیز نباید غافل بود.

ما مجلس یازدهمی ها چرا برای معیشت مردم کاری نمی کنیم؟

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در پاسخ به این که مجلس با شعار حل مشکلات معیشتی مردم روی کار آمده و برای تحقق آن چه کرده، گفت: مجلس برای مشکلات معیشتی هیچ کاری انجام نداده است. صباغیان پس از این گفت‌وگو به داخل صحن بازگشت و در تذکری شفاهی گفت: «سؤال من این است که مجلس یازدهم در این سه ماه برای معیشت مردم چه کرده است؟ ما به عنوان نماینده پاسخی نداریم که به مردم بدهیم. از رئیس جلسه می‌خواهم که جواب سؤال بنده را بدهند.» امیرحسین قاضی زاده‌ هاشمی که اداره این بخش از جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به صباغیان به نوعی انتقاد او را بجا دانست و گفت: تورم و گرانی برای همه مردم آزاردهنده است. مجلس با توجه به مشکلات و منشأ آن که به سیاست‌های اعمالی در حوزه پولی و بانکی بازمی‌گردد وارد عمل شده است./ایران

خط و نشان زودهنگام اصولگرایان برای سعید جلیلی

اعتماد نوشت: برخی معتقدند مردم کوچه و بازار رئیس نه چندان موفق دولت‌های نهم و دهم را می‌خواهند و از این‌رو به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و یارانش تاثیر بسزایی در وحدت مدنظر اصولگرایان بگذارند. وحدتی که اگر رویه شورای نگهبان تغییر نکند، در میان مشارکت حداقلی و غیبت اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد.

نمایندگان در حال پیاده سازی ایده سعید حجاریان هستند

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره طرح‌های مجلس برای اصلاح قانون انتخابات به خبرآنلاین گفت: هر روز جایی از قانون انتخابات را لکه‌گیری و صافکاری می‌کنند که ناشی از عدم پذیرش اصل نهاد انتخابات از سوی برخی‌هاست. هدف نهفته در این طرح ها این است که بقای خودشان تثبیت و تضمین شود، نه اینکه خواست عمومی را بازتاب بدهد. نویسندگان این طرح‌ها در واقع دارند همان ایده آقای حجاریان را پیاده می‌کنند که پیشنهاد کرده بود: «در انتخابات آتی فقط یک نامزد ازسوی شورای نگهبان برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری معرفی و تأیید شود.» ریشه طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات به نظر من ترس و نداشتن اعتماد به نفس است و اثر تعیین کننده بر انتخابات نخواهد داشت. یکسری چیزها در این طرح‌های انتخاباتی واقعاً نوبر است. گویی رئیس جمهوری کلاس اکابرست که باید بروند و بنشینند در شورای نگهبان و آزمون پس بدهند. معتقدم این طرح را برای این داده‌اند که خیلی صریح و روشن این پیام را بدهند که دیگر انتخابات در کشور موضوعیتی ندارد و چیزی شبیه همان تعیین نخست‌وزیر است اما با این فرایند و سر و شکل.

تعیین تکلیف الله کرم برای اصلاح طلبان

حسین الله‌کرم، عضو حزب الله گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده شاهد انتخابات درون گروهی خواهیم بود؛ همچنان که نتیجه انتخابات مجلس یازدهم نشان داد، کاندیداهای اصلاح‌طلبان اقبالی جهت پیروزی ندارند. این دوره انتخابات ریاست جمهوری برای اصلاح‌طلبان خوب نخواهد بود، اصلاح‌طلب‌ها چه با یک لشکر و چه با یک نفر وارد عرصه انتخابات شوند با شرکت نکردن آنها برابر خواهد بود، در هر صورت امیدوارم جریان اصلاح ‌طلبی هیچ وقت به این نتیجه نرسد و در انتخابات شرکت کند./برنا

موارد مطرح راجع به قاضی منصوری ارزش پاسخگویی ندارد

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: درباره قاضی منصوری گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده آن‌ها قرار می‌گیرد، از نظر دادگاه ۲۰ روز خانواده و صاحبان حق اختیار دارند، به حکم و رای دادگاه شکایت کنند و وزارت خارجه اگر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد و بقیه موارد مطرح گمانه‌زنی است که ارزش پاسخگویی ندارد./باشگاه خبرنگاران

افزایش گدایان پشت ماسک کرونا

ایران نوشت: این روزها پایتان که به میدان تجریش می‌رسد، ماجرای «متکدیان جدید» تازه شروع می‌شود. چهره‌های ساده‌ای که ظاهراً کرونا، روزی‌شان را هم از رونق انداخته. اینجا نه خبری از بساط است و نه متکدی که علناً گدایی کند. آدم‌هایی با ظاهر ضعیف که ناتوانی‌شان از دور داد می‌زند. صدایشان آنقدر ضعیف است که تا لحظه‌ای که سرتان به صورتشان نزدیک نشود، متوجه نمی‌شوید به دنبال آدرس می‌گردند یا پول! کاسبان محل می‌گویند این تازه‌واردها بعد از کرونا آمده‌اند، خیلی‌هایشان قبلاً آدم‌های آبرودار بوده و برای خودشان سر و زندگی داشتند، اما از زمانی که کار و کاسبی‌ها خوابیده، به هر دری زده‌اند تا شکم خانواده‌شان را سیر کنند.
 
انتقادات تُند یک اصلاح‌طلب از اطلاح‌طلبان حامی لاریجانی

فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با احتمال «حمایت برخی اصلاح طلبان از لاریجانی» گفت: لاریجانی چه ربطی به اصلاح‌طلبان دارد؟ لاریجانی کسی است که در دولت اصلاحات، در صدا و سیما به دلیل مقابله با دسیسه برابر دولت اصلاحات از دولت خاتمی، بیرون رانده شد. جلسات ستاد ضد اصلاحات در دفتر لاریجانی تشکیل می‌شد! چه کسی گفته لاریجانی اصلاح‌طلب است؟ آقایان اگر می‌خواهند از لاریجانی حمایت کنند، باید در اصلاح‌طلب بودن خود تجدیدنظر کنند، اصلاح‌طلبانی که حامی لاریجانی هستند، باید عذرخواهی کنند. «سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با «برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰» گفت: احزاب، جریان‌ها، جبهه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در فاز اول با حداکثر امکانات خود وارد عرصه انتخابات می شوند و ترجیح‌شان بر این است، نزدیک‌ترین چهره سیاسی به خود را تحت عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی کنند. پس از طی مراحل تحقیق انتخابات و تصمیم‌گیری‌های نهادهای نظارتی در خصوص صلاحیت کاندیداها، در نهایت موضع جریانات سیاسی روشن می‌شود که آیا امکان شرکت در انتخابات را دارند یا کاندیدایی برای آنها، نمانده که از او حمایت کنند؟
 
واکنش موتلفه به اعطای برق مجانی برای ۳۰ میلیون ایرانی

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به اظهارنظر رییس جمهور درمورد برق مجانی به ۳۰ میلیون ایرانی نیز گفت: دولت از طرفی می‌گوید کسری زیادی در سال ۹۹ دارد و از طرفی می‌خواهد برق مجانی به ۳۰ میلیون نفر بدهد. این بخشش حقوق دولتی که خلاف قانون محاسبات عمومی است، با ادعای کسری بودجه نمی‌خواند.
 
گزینه پیشنهادی وزارت صمت چه زمانی معرفی می‌شود؟

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: قرار بر این بود که دولت روز یکشنبه گزینه پیشنهادی وزارت صمت را به مجلس معرفی کند که امیدواریم چهارشنبه این اتفاق بیفتد.حجت الاسلام علیرضاسلیمی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود دولت گزینه پیشنهادی خود برای وزارت صمت را در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس معرفی کند، اما این اتفاق نیفتاد.وی بیان کرد: امیدواریم دولت گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صمت را چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمالا دولت چه کسی را برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی می‌کند، گفت: دولتمردان هیچ گونه مشورتی با مجلس برای انتخاب گزینه وزارت صمت نکرده اند و باید منتظر بمانیم و ببینیم دولت چه کسی را برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی می‌کند.
 
کاندیدا‌های ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای آینده ایران ندارند

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به فرمول رای‌آوری کاندیدا‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: هیچ یک از کاندیدا‌هایی انتخابات سال آینده که تاکنون اسمشان مطرح شده، در هیچ یک از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشور برنامه‌ای برای آینده ایران ندارند، اما نهایتا باز هم یک نفر با شعار‌های پوپولیستی سر کار می‌آید.
 
روحانی و اردوغان دیدار می‌کنند

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در توئیتی نوشت: روحانی و ‎اردوغان، ششمین جلسه‌ی شورای عالی روابط راهبردی ‎ایران و ‎ترکیه را فردا، ویدئوکنفرانسی برگزار می‌کنند. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در توئیتی نوشت: روحانی و ‎اردوغان، ششمین جلسه‌ی شورای عالی روابط راهبردی ‎ایران و ‎ترکیه را فردا، ویدئوکنفرانسی برگزار می‌کنند. وی تاکید کرد: تعمیق روابط تجاری و اقتصادی و همچنین رفع موانع پدید آمده در همکاری‌های مشترک به علت شیوع ‎کرونا از موضوعات این نشست خواهد بود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار