گزارش تابناک خوزستان از عدم رعایت اصول اخلاقی در فضای تبلیغات انتخابات؛
سوءاستفاده از مطالبات قومی در کنار آثار منفی مختلفی که در کوتاه‌مدت و بلندمدت به بار می‌آورد می‌تواند تمامیت ارضی و اتحاد ملی کشور را دچار خدشه کرده و در بین مردم نفرت را گسترش دهد.
کد خبر: ۸۹۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 28 September 2020

تابناک خوزستان: 

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اهواز در حالی 21 شهریور ماه برگزار می شود که عده ای تلاش می کنند با قومی کردن فضا، ضمن ایجاد اختلاف و شکاف اجتماعی مردم را در انتخاب خود دچار خطای محاسباتی کنند.

به گزارش تابناک خوزستان، دور دوم انتخابات شورای مجلس شورای اسلامی در 11 حوزه انتخابی کشور، 21 شهریور ماه برگزار  می شود. علی حسین حسین زاده معاون سیاسی-اجتماعی استانداری خوزستان در این باره اظهار داشت: از 3 نماینده حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در دوم اسفندماه دو کرسی تعیین تکلیف شد.

وی افزود: یک نفر نماینده باقی مانده از این حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده که این دور انتخابات در روز جمعه 21 شهریور ماه برگزار می‌شود. در این دور انتخابات 704 شعبه اخذ رای برای شهرستان‌های اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: روند و فرایندها و نظارت‌ها با همان دقت دور دوم برگزار و شعب اخذ رای مثل سابق طوری برنامه ریزی شده که مردم بتوانند به سهولت و راحتی در انتخابات مشارکت داشته باشند.

قوم گرایی آفتی که راه توسعه خوزستان را بسته است

احمد سراج و شبیب جویجری ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و حوزه انتخابیه اهواز هستند.
قرار بود مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۹فروردین ماه۱۳۹۹ برگزار شود که به علت شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از پیامدهای آن برگزار نشد.

استفاده از شعارهای قومی و تلاش برای بهره‌گیری از برخی شکاف‌ها جهت تهییج احساسات مردم و در نتیجه کسب پیروزی در انتخابات، از پدیده‌هایی است که طی سال‌های گذشته در انتخابات مختلف بروز پیدا کرده است. البته مسئله شعارهای قومی در انتخابات مجلس  پررنگ‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگان رهبری و شورای شهر و روستا است.

تنوع قومی در برخی شهرها و حوزه‌های انتخاباتی، باعث طمع عده‌ای از نامزدهای انتخاباتی مجلس برای پیروزی آسان از طریق دست گذاشتن روی این شکاف‌ها شده‌است. در این شهرها تجربه چند انتخابات گذشته نشان می‌دهد که شعارهای قومی نقش ملموسی در نتایج انتخابات پیدا کرده و برخی با همین موج‌سواری ها توانسته‌اند به اهداف خود دست‌یابند.

سوءاستفاده از مطالبات قومی امنیت عمومی و ملی را خدشه دار می‌کند

به گزارش تابناک خوزستان، موج‌سواری روی شعارهای قومی در ایران که دارای تنوع قومیتی است و سال‌ها از ورای مرزها با تهدیداتی روبرو بوده، مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سوءاستفاده از مطالبات قومی در کنار آثار منفی مختلفی که در کوتاه‌مدت و بلندمدت به بار می‌آورد می‌تواند تمامیت ارضی و اتحاد ملی کشور را دچار خدشه کرده و در بین مردم نفرت را گسترش دهد.

رهبر انقلاب: نامزدها گسلهای اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند

 رهبر انقلاب در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ هم در دانشکده افسری امام حسین (ع) توصیه‌هایی را خطاب به نامزدها بیان کردند. در بند سوم این توصیه رهبری بیان داشتند «نامزدها سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به‌خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.»

با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، در انتخابات همچنان شاهد برخی وعده‌های فراقانونی و قومیتی نامزدها هستیم؛ مسئله‌ای که علاوه بر کاهش کیفیت مجلس و کنار گذاشته شدن افراد شایسته و متخصص، منجر به درگیری بین مردم و طرح خواسته‌های نامعقول می‌شود. تسری این درگیری‌ و شعارها به حوزه‌های دیگر مثل ورزش که در چند سال اخیر در ورزشگاه‌های برخی استان‌ها تبدیل به معضل فرهنگی و امنیتی شده است بخش دیگری از پیامدهای طرح شعارهای قومیتی در انتخابات مجلس است.

رای پاک؛ رای به توسعه خوزستان است/ مشکلات کشور ناشی از بی دقتی در برخی انتخاب ها است

حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان درباره مساله انتخابات گفت: تمامی اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داد و خسارت‌های زیادی به نظام تحمیل شد نتیجه انتخاب های ما است که باید از این به بعد در آن دقت کنیم.

به فرد انقلابی رای دهید

در انتخابات باید فردی انقلابی با شاخص‌های انقلابی را انتخاب کنیم؛ در زمان انتخابات شرکت نکردن، رای سفید در صندوق انداختن و نبود دقت در انتخاب، معضلات جامعه را بیشتر می کند.

وی گفت: معلوم نیست تا  چه زمانی باید افراد لیبرال و غربگرایان یک طرف انتخابات و افراد انقلابی یک طرف دیگر آن باشند.

حضور حداکثری عرصه را بر لیبرالها تنگ می کند

امام جمعه اهواز گفت: حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی به مردم دنیا این پیام را مخابره می‌کند که آرمان‌های انقلاب اسلامی هنوز زنده است و این حضور حداکثری باعث قدرتمندتر شدن ایران اسلامی در صحنه و عرصه‌های بین‌المللی است و تاکید مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم به همین دلیل است.

وی ادامه داد: پرچم آرمان‌های اسلامی و انقلابی در منطقه به عهده نظام اسلامی است که حضور حداکثری مردم می‌تواند آن را تضمین کند. میزان مشارکت بالای مردمی در انتخابات نشان دهنده ارتقا آرمان‌های امام راحل، اسلام، شهدا و مکتب حاج قاسم سلیمانی است. میزان مشارکت مردم در انتخابات نشان‌دهنده امید و توجه مردم به مسائل خودشان و مسائل منطقه‌ای است؛ امید و توجه مردم به مسائل خودشان در هم تنیده شده و دشمن نمی‌تواند در چنین جامعه‌ای که امید و حضور حداکثری به خصوص در عرصه انتخابات دارد، نفاق و آشوب ایجاد کند. 

براساس تکلیف دینی رای دهید

به گزارش تابناک خوزستان، موسوی‌فرد بیان کرد: در نظام مقدس اسلامی باید به هر عملی با نگاه تکلیف‌گرایی نگریسته شود. اگر ما می‌خواهیم مشکلات عدیده کشور را حل کنیم باید مجلس قوی شکل بگیرد، مجلس قوی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه حضور مردم پای صندوق‌های رأی حداکثری باشد. اگر رأی‌ها به افراد لایق، توانمند و دشمن‌شناس باشد، هر رأی مردم به منزله موشک نقطه‌زنی در قلب دشمن است.

وی خطاب به مردم گفت: با مشورت به افراد اصلح رای بدهید. باید دقت داشته باشیم افرادی را انتخاب کنیم که بیشترین شاخصه‌های تراز انقلاب اسلامی را دارا باشند.

نگاهی بر جریان های سیاسی در دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اهواز

شبیب جویجری گرچه جزو طیف سنتی اصولگرایان است اما همیشه سعی کرده که موضع مشخصی درباره اصولگرایی نداشته باشد و با سکوت خود در نشست‌های عمومی و دفاعیات محکم در محافل خصوصی سعی کرده که رضایت هر دو طیف اصولگرایان و اصلاح طلبان را جلب کند تا جایی که چنین برداشت می‌شود جویجری هم خدا را می‌خواهد و هم خرما را!

او در مجلس نهم به دلیل حمایت سید شریف حسینی از ناصر سودانی از رفتن به مجلس بازماند و در مجلس دهم نیز با اعتماد اهوازی‌ها به لیست امید نتوانست راهی مجلس شود؛ حالا بعد از مدتی سابقه به‌عنوان سفیر ایران در سودان و فعالیت در مجمع جهانی تقریب مذاهب، دوباره خود را در معرض انتخاب مردم اهواز قرار داده است.

اخیرا فیلمی از حامیان یکی از نامزدهای دور دوم اهواز منتشر شده که دراین فیلم این نماینده سابق مجلس در دوره ششم به صراحت مردم را تحریک می کند که به قوم خاص رای داده و رای دادن به غیرعرب خودداری کنند. این حرکت نوعی حرکت "مجرمانه" بوده و نیاز است دادستانی ورود کند، ولی به نظر نامزد مورد نظر نیز چندان بی میل به این مسایل نیست.

چرا جناب جویجری اجازه میدهد افرادی که در سابقه طولانی در افراطی گری و تندوری و هزینه برای نظام و انقلاب دارند، اطراف ایشان مجتمع شوند. این افراد جز هزینه برای نظام و پنجه بر صورت نظام کشیدن چه کار دیگری بلدند؟

جناب جویجری تکلیف خود را با افراطیون یکبار برای همیشه مشخص کنید!

جناب جویجری چرا یکبار برای همیشه تکلیف خود را با شائیه قومیت گرایی حل نمی‌کنید؟ چه بسا بسیاری از مردم اهواز، دزفول و شوشتر ساکن اهواز به شما علاقه دارند، ولی این حرکتها و سکوت های تایید گونه شما راه را برای نفوذ جریانات مرموز و منفعت طلب باز گذاشته و راه تعقل و عقلانیت را می بندد!

قوم گرایی و فعال کردن اینگونه گسلها عواقب خطرناکی برای خوزستان داشته و مسیر توسعه را کج می کند. اثرات سوء اینگونه رفتارهای قوم گرایانه به بعد روز انتخابات نیز منتقل شده و زمینه انشقاق و خشونت های قومی و ستیزهای پوچ را بستر سازی می کند.

سفره های تبلیغاتی پهن کردن، چرخش به سمت کانون های قدرت و ثروت و رویگردانی از مستضعفین و قوم گرایی رفتارهای مذموم و ناپسندی است که در قاموس نظام اسلامی جایگاهی ندارد و جز رنجش خاطر مردم و ایجاد بدعتی ناصواب دستاورد دیگری ندارد.

____________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان    *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار