رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند نماینده مجلس: به هر قشر جامعه باید اینترنت کنترل‌ شده بدهیم! / پیش بینی رأی مردم کوچه و بازار به محمود احمدی نژاد / گاف عجیب در قرارداد خرید جدید پرسپولیس و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰ 06 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
زیباکلام: آن ۲۴ میلیون را با جرثقیل هم نمی‌توان پای صندوق آورد

صادق زیباکلام: امیدوارند مثلا حضور دکتر ظریف یا محسن هاشمی در مناظره‌ها و رفتار و گفتار مؤدبانه و دیپلماتیک آن‌ها بتواند بخشی از آن امواج «دقیقه‌نودی» را به راه بیندازد. سؤال اینجاست که چقدر حضور ظریف، محسن هاشمی یا حتی خود آقای خاتمی ممکن است «معجزه» رفتن آن ۲۴ میلیون به پای صندوق‌های رأی را تکرار کند؟ پاسخ این پرسش در گرو تحولاتی است که ممکن است در چند ماه آینده اتفاق بیفتد؛ والا اگر تغییر و تحول خاصی اتفاق نیفتد و با همین فضای سنگین شهریور ۱۳۹۹ وارد خرداد ۱۴۰۰ بشویم، جرثقیل هم نمی‌تواند حتی بخشی از آن ۲۴ میلیون را به پای صندق‌های رأی بیاورد. نیازی به تجزیه و تحلیل‌های پیچیده جامعه‌شناختی نیست تا انسان متوجه شود که چه اتفاقی برای آن ۲۴ میلیون پیش آمده؛ حتی نیازی نیست از شواهد مشارکت مردم در انتخابات اسفند سال گذشته مدد بگیریم.

سبحانی‌نیا: حتی پایداری هم با مصباح ببندد، معلوم نیست گزینه نهایی‌اش جلیلی باشد

حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره آغاز تلاش جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با هدف انتخاب بین سه گزینه سعید جلیلی، نیکزاد و فتاح گفت: هر مجموعه سیاسی گزینه‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد تا بعد از ارزیابی و نظرسنجی مشخص شود، کدام فرد برای گرفتن رأی زمینه مناسب تری نزد جامعه دارد. آقای جلیلی، یکی از آن گزینه‌هاست که در آینده نیز امکان دارد نامش بیشتر مطرح شود. وی با بیان اینکه شاید هر مجموعه‌ای امروز به گزینه‌های خودش بیندیشد، اما در نهایت همه گروه‌ها همچون انتخابات مجلس یازدهم باید به جمع بندی واحدی برسند، افزود: تصمیم گیری‌ها در آینده انجام می‌شود، الان نمی‌توان چنین ارزیابی داشت که اگر پایداری با آیت الله مصباح روی آقای سعید جلیلی ببندند قطعا او گزینه نهایی این مجموعه خواهد بود.

علم الهدی: طلاب ما به اندازه دانش آموزان بی بضاعتی که کمیته امداد تبلت در اختیارشان می‌گذارد ارزش ندارند؟

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به موضوع آموزش مجازی طلاب، بیان کرد: به ما گفتند باید در فضای مجازی درس بدهیم، آمدند فیلمی از تدریس ما ضبط کردند و روی سایت حوزه گذاشتند، اما به نظر من آموزش آفلاین و این که فیلم ضبط شده در سایت بارگذاری شود خوب نیست، زیرا بعضی از طلبه‌ها بعد از تدریس آفلاین ما در سایت، نزد ما آمدند و گفتند بعضی از حرف هایتان را نفهمیدیم و بعضی‌ها را اصلاً قبول نداشته و نسبت به آن ایراداتی داریم. نیاز است که امکانات و تجهیزات لازم برای حوزه‌ها فراهم باشد تا بتوانند حداقل آموزش آنلاین در فضای مجازی داشته باشند و من می‌گویم امکانات فقط یک دانشگاه برای کل حوزه خراسان کافی است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به کمک‌های کمیته امداد جهت خرید تبلت برای دانش آموزان کم بضاعت، افزود: اکنون می‌گویند کمیته امداد چه مقدار لپ تاپ و تبلت خریداری کرده و می‌خواهد در اختیار کودکان بی بضاعت حاشیه نشین قرار دهد تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند. یعنی این طلاب ما به اندازه دانش آموزان ابتدایی ارزش ندارند؟! باید امکانات در اختیار طلاب بگذاریم یا حداقل کمک کنیم آن‌ها را تهیه کنند.

محمدرضا فروتن، شایعه تغییر جنسیت خود را تکذیب کرد

محمدرضا فروتن با انتشار پستی در اینستاگرام، شایعه تغییر جنسیت خود را که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرد. او نوشته است: «هموطنان عزیزم، خبری که شب گذشته درمورد من در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی منتشر شده است، دروغ و به دور از حقیقت است. ضمن احترام به تمامی تفاوت‌های جنسیتی، خبر منتشرشده را به تمامی تکذیب می‌کنم. حق پیگیری و شکایت از رسانه‌ها و اشخاصی که چنین اطلاعات نادرستی را بدون هرگونه تحقیق و کاوش در سطح جامعه منتشر می‌کنند، برای خویش محفوظ می‌دانم.»

تذکر انتخاباتیِ طلایی به جلیلی

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا درباره اختلافاتی که بعضا جبهه پایداری با دیگر اصولگرایان دارد گفت: «من قبلا هم گفته‌ام که هرگونه انشقاق و شکاف بین نیروهای اصولگرا صحیح نیست. ممکن است یک طیف خود را انقلابی‌تر بداند یا شیوه دفاعش از ارزش‌های انقلاب متفاوت باشد که همه اینها نباید باعث شکاف شود. نیاز کشور بیش از هر زمان دیگر وحدت است تا بتوانیم ارزش‌های انقلاب اسلامی را در داخل و خارج از کشور استحکام بخشیم. باید تمام اختلاف‌های گروه سیاسی و خاصه اصولگرایان در اتاق‌های داخلی خودشان حل شود و نباید نمود آن به جامعه منتقل شود».او درباره نامزدی سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ هم تصریح کرد: «اینکه آقای جلیلی به عنوان یکی از شخصیت‌های انقلابی پا به عرصه گذاشته، بسیار خوب است اما رقابت‌ نباید به فرصت‌سوزی برای اصولگرایان و ایجاد فرصت برای حریف سیاسی تبدیل شود. از سوی دیگر آقای جلیلی باید بداند زمانی به‌عنوان یک نامزد انتخابات می‌تواند موفق باشد که اجماع همه گروه‌های اصولگرا و نه فقط جبهه پایداری را به دست آورد. در حقیقت او برای ریاست‌جمهوری نیاز به دو فاکتور دارد؛ نخست جامعیت به‌معنای آنکه همه گروه‌ها بر او به اجماع برسند و دوم توانمندی به معنای آنکه بتواند با ارائه برنامه منسجم مشکلات را حل کند که یکی از شاخصه‌های توانمندی، معرفی کابینه پیش از انتخابات است تا مردم بدانند به چه دولتی رأی می‌دهند». طلایی درباره نقش صادق محصولی در هدایت نیروهای پایداری و تصمیم‌گیری‌های این طیف هم اظهار کرد: «در عالم سیاست مرسوم است، برخی چهره‌هایی که کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، از نفوذ بالایی برخودار باشند و آقای محصولی هم در این قاعده می‌گنجد و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که محصولی از نفوذ بالایی برخوردار است».
 
مالک ماشین‌سازی تبریز راهی زندان شد

نماینده تبریز در مجلس گفت: سرانجام با مرارت‌های بسیار «مش قربانعلی» از مالکیت ماشین سازی خلع و به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور راهی زندان شد.احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری اظهار داشت: سرانجام با مرارت‌های بسیار مش قربانعلی از مالکیت ماشین سازی خلع و به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور راهی زندان شد.وی افزود: همچنین طراح سناریوهای ناصواب و واگذاری که مسبب اصلی آشفتگی امروز واحدهایی چون کشت و صنعت مغان، ماشین‌سازی و هپکو و بسیاری از واحدهای مهم بود راهی زندان شد و رئیس قوه قضائیه اخیرا دستور رسیدگی به پرونده‌های وی را صادر کرد که تسریع در این موضوع ضروری است.
 
کانال جدیدی برای صادرات کالای ایرانی ایجاد شده است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به رشد تجارت ایران با افغانستان اشاره کرد و گفت: کانال جدیدی برای صادرات کالاهای ایرانی به آسیای مرکزی از راه افغانستان ایجاد شده است. غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۹۹ با اشاره به این که محور اصلی این جلسه تجارت با افغانستان بود، اظهار داشت: راه‌های توسعه روابط اقتصادی با این کشور همسایه و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، نیز در این نشست بررسی شد.انصاری با اشاره به اینکه از نمایندگی‌های ما در خارج از کشور و هم نمایندگان استان‌های مرزی در این جلسه حضور داشتند، افزود: تجارت ما با افغانستان، دومین حجم تجارت را در منطقه دارد و همه مرزهای ما در تجارت با افغانستان فعال هستند.وی با اشاره به مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا و همچنین بحث تحریم بر سر راه تجارت کشورها به وجود آورده است، اظهار داشت: تجارت ما با افغانستان رشد داشته و همین باعث شده مشکلاتی در مرزها به وجود آید؛ از جمله تراکم کامیون‌ها در مرزها را داریم که چگونگی حل این مشکل در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت.
 
لازم است مدتی در کشور نظام پارلمانی حاکم شود

نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد لازم است، در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود.سیدامیرحسین قاضی‌زاده با بیان اینکه درحال حاضر مشکلات زیادی در پاسخگوسازی مسئولان وجود دارد و باید اقدامات جدی‌تری انجام شود، ادامه داد: نظام ما یک نظام ریاستی است، باید برای پاسخگو کردن مسئولان با توجه به توزیع اختیارات در کشور فکری جدی کرد که نیازمند برنامه های بنیادی‌تر است. وی با اشاره به اینکه یک نظر این است که نخست‌وزیری را احیا کنیم تا مجلس بتواند دولت را رصد کند، افزود: مجلس اکنون نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌های دولت را رصد کند، رییس جمهور نیز یک فرد برخاسته از آرای مردمی است و نمی توان به راحتی به سراغش رفت زیرا یک نماد سیاسی است، وقت آن است که گفت‌وگو برای پاسخگوسازی کابینه انجام شود. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد لازم است در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. کابینه را می توان بارها ساقط کرد، بعد از جنگ جهانی دوم یک حزب پنجاه سال بر ژاپن حکومت کرد اما میانگین عمر کابینه‌هایش کمتر از دو سال بود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریع افراد را عوض کنیم اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود.
 
عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا: بازگشایی مدارس در روز گذشته اشتباه بود

مینو محرز: در بسیاری از مدارس کشور امکان جداسازی و حفظ فاصله فیزیکی و تهویه هوا نیست. دانش آموزان با ماسک هم مصون از ابتلا به کرونا نیستند. ضدعفونی کلاس‌ها با پمپ‌های ضدعفونی بی فایده است. این اشتباه است که بگویند بچه‌ها در کلاس بنشینند و همین که ماسک زده باشند، کفایت می‌کند. / جماران
 
مجتبی شاکری: هاشمی رفسنجانی به نیرو‌های انقلاب رکب زد

وقتی خاتمی به صحنه آمد و با حمایت کارگزاران یک وجهه اپوزیسیون و جدید به خود گرفت و ادبیات او هم یک ادبیات تحول‌خواهانه بود، در نتیجه خاتمی به مظهر تحول و ناطق به نماد تداوم وضع موجود و پیروی از هاشمی بدل شد و در نهایت این جریان انقلابی بود که شکست خورد. من احساس می‌کنم اگر این بار هشیاری و دقت به خرج ندهیم ممکن است که باز هم این اتفاق تکرار شود و تکرار این مساله را به شیوه هاشمی آنچنان که اتفاق افتاد، خطری برای نیرو‌های انقلاب می‌دانم، اکنون به رغم اینکه در آستانه پیروزی هستند و همه چیز در دست آن‌هاست، دوباره یک رکب اینچنینی موجب شود که انتخابات را به رقیب واگذار کنند.آقای هاشمی در انتخابات سال ۷۶ به نیرو‌های انقلاب رکب زد. ایشان در ابتدا علاقه داشت که محدودیت زمانی ریاست جمهوری را تغییر دهد که موفق نشد، علت این عدم موفقیت هم یک بخشی مغایرت با قانون اساسی بود و بخش دیگر هم اینکه جامعه دیگر ایشان را مانند گذشته مدافع محرومان نمی‌دید. /ایلنا
 
کاندیداهای ریاست جمهوری از نظر روانی بررسی می‌شوند

علی حدادی، نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ: در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مقرر گردید، کاندیداهای ریاست جمهوری از سلامت و توانایی جسمی و روانی برخوردار بوده و شرایط عدم محکومیت به جرایم اقتصادی، امنیت داخلی و خارجی، تخلف انتخاباتی، عدم وابستگی به گروه‌های غیر قانونی و عدم اعتیاد به مواد مخدر را داشته باشند./ایسنا
 
استراماچونی نمی‌تواند به استقلال بیاید

محمودزاده رییس کمیته نقل و انتقال سازمان لیگ گفت: استراماچونی اگر بخواهد به استقلال بیاید ملزم به امضای قرارداد جدید است که براساس مصوبات ما امکان پذیر نیست، چون هم عمل فسخ صورت گرفته و هم سرمربی جدید به جای او آمده است. پرسپولیس هنوز قرارداد‌های جدید را ثبت نکرده است. بازیکنان و مربیان حق ندارند غیر از واحد پول ملی ایران قرارداد ببندند. از الان به بعد فقط قرارداد‌های که به ریال یا تومان بسته شده باشد را به ثبت می‌رسانیم. /ایسنا

گاف عجیب در قرارداد خرید جدید پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس بدون بررسی وضعیت خدمت سربازی میلاد سرلک، اقدام به جذب این بازیکن کرده است. میلاد سرلک هافبک تازه وارد پرسپولیس باید ابتدا مشکل معافیت خود از خدمت را برطرف کند تا بتواند پیراهن این تیم را در رقابت‌های لیگ برتر فصل آینده بر تن نماید. /خبر ورزشی

منتفی شدن انتقال پرونده ایران از شورای‌ حکام به شورای‌امنیت

افشار سلیمانی در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: گزارش جدید آژانس نیز بر اساس مشاهدات این سازمان و امکانی است که ایران آن را فراهم کرده است. در سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شاهد روند مثبتی و مفید همکاری‌های تهران و آژانس بودیم که متعاقبا بیانیه‌ای صادر و دسترسی دو مکان مورد نظر برای آژانس به منظور بازدید از آن فراهم شد. ایران به هر حال باید در نهایت همین مسیر را در راه تعامل با آژانس در پیش می‌گرفت تا مانع نزدیک شدن و همسویی آژانس با آمریکا و کشور‌های عضو برجام می‌شد. با توازنی که ایران برقرار کرد، خوشبختانه احتمال رفتن پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت نیز منتفی شد.

برخی اظهارنظر‌ها در صحن مجلس، شبهه خودنمایی دارند

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس به خبرآنلاین گفت: بن بستی به لحاظ سیاسی برای تغییر قانون اساسی وجود ندارد. وی درباره پیگیری پرونده‌های فساد برخی نمایندگان گفت: یک مورد از چنان پرونده‌ها در هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها عملیاتی شد و یکی از نمایندگان از مجلس کنار گذاشته شد. هنوز مواردی وجود دارد که قابل پیگیری است. اعضای هیأت رئیسه باید بدانند که هیچ برتری نسبت به دیگر نمایندگان ندارند. وظایف نمایندگی اگر بخواهد کامل و درست ایفا شود، بسیار سنگین است، به طوری که قابل جمع با اشتغالات دیگر در بیرون مجلس نیست. در مجلس امور بسیار در هم تنیده است و پیشبرد صحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست و وقتی برای سر خاراندن و گشت و گذار و کار سیاسی دیگر به هیأت رئیسه نمی‌دهد و اگر آن‌ها گرفتار این حواشی شدند بدانند کار اصلی خود را فدا کرده اند. برخی اظهارنظر‌ها در صحن مجلس، شبهه خودنمایی دارند.

نظر شوراى عالى فضاى مجازى فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مشکلی در نرم افزار تلگرام وجود دارد و یکی از شرکت‌ها با یک خزش از این خلأ تلگرام استفاده کرد و هویت‌هایی که در دسترس داشت را به صورت بانک اطلاعات آرشیو کرده است. جایگزین شدن پیام رسان‌های داخلی به جای پیام رسان‌های خارجی. در کشور ما پلتفرم‌های وسیع و گسترده وجود دارد که در روز صد‌ها میلیون تراکنش انجام می‌دهند و خدمات ویژه خودشان را دارند، اما همین سرمایه گذارانی که پشت پلتفرم‌های خدماتی هستند، از پیام رسان‌ها حمایت نکردند. ما با اپراتور‌ها که یکی از ثروتمندترین بخش فضای مجازی هستند صحبت کردیم، ابتدا نپذیرفتند، اما امروز براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه دیگری دارند. وقتی پوسته‌ها در کشور مطرح شد، برخی از مردم گفتند، این پوسته‌ها وابسته به بخش امنیتی کشور است. هیچ قانونی در راستای نقض امنیت و نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی در پیام رسان‌های داخلی وجود ندارد. /رسد

پرونده مرگ عرفات در دادگاه لاهه به جریان مى افتد

سهی عرفات، همسر یاسر عرفات رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین: دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) پرونده ترور یاسر عرفات را مجدداً به جریان خواهد انداخت، ما اطلاعات جدید و حساسی را فاش خواهیم کرد. اطلاعاتی داریم که نه تنها حکایت از وجود فساد در این پرونده دارد، بلکه مسأله جاسوسی نیز مطرح است. محمدیاسر عبدالرحمان عبدالرئوف الحسینی معروف به یاسر عرفات در اوت ۱۹۲۹ در قاهره متولد شد و نوامبر ۲۰۰۴ درگذشت. بسام ابوشریف مشاور پیشین عرفات سال ۲۰۱۹ در مصاحبه تلویزیونی، چگونگی قتل رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین و ترور بیولوژیک وی را فاش کرد و گفت، علت قتل عرفات استفاده از خمیر دندان آلوده به سم بود و هر زمان که مسواک می‌زد، مقداری سم وارد لثه و سپس خون او می‌شد. /رسد

پیش بینی رأی مردم کوچه و بازار به محمود احمدی نژاد

احمد بخشایش، فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر آقای احمدی‌نژاد مجال حضور در انتخابات را پیدا کند، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هیچ شانسی برای رأی آوردن نخواهند داشت. واقعیت این است که مردم کوچه بازار احمدی‌نژاد را می‌خواهند؛ با اینکه ایشان در روز‌هایی که پاستور را ترک کرد تا این حد محبوب نبود. /اعتمادآنلاین

تهران - استانبول - تهران ۱۰۰ میلیون!

شرکت هواپیمایی قطر که «انحصارا» پرواز‌های تهران - استانبول را انجام می‌دهد، با نرخ‌های نجومی بلیت این مسیر را در اختیار مسافران ایرانی قرار می‌دهد. قیمت مسیر تهران - استانبول بین ۴۷ تا حدود ۵۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با احتساب هزینه برگشت، قیمت بلیت تهران - استانبول - تهران مجموعا حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود!

نماینده مجلس: به هر قشر جامعه باید اینترنت کنترل‌شده بدهیم!

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس گفت: من مادر سه فرزندم. امروز آن‌ها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندانم باید در سامانه «شاد» ثبت‌نام کنند. تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر می‌کنم برای سلامت روحی و اخلاقی‌شان لازم نیست وارد فضای «اندورید» شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند. سال‌های سال تلاش کرده‌ایم که بچه‌های ما با صحنه‌های نامناسب مواجه نشوند. اینترنت می‌تواند کنترل‌شده در اختیار قشر‌های مختلف قرار بگیرد. / فراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار