کارشناس ارشد حوزه مسکن با انتقاد از عملکرد آخوندی در دولت تدبیر و امید گفت: وی نه تنها در این راه مشکل مسکن حل نکرد بلکه مشکلات حوزه مسکن دوچندان شد.
کد خبر: ۸۹۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹ 01 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: طبق نظر کارشناسان، وام ودیعه اجاره مسکن و در کنار آن اجرای مصوبه کرونا در امر مسکن هم نتوانسته است چندان بر کاهش اجاره‌بها تأثیرگذار باشد.

با افزایش چشمگیر اجاره‌بهای مسکن در دو سال گذشته و فشار سنگینی که روی بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد، دولت در ماه‌های گذشته کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران را در دستور کار قرار داده و با چند مصوبه تلاش کرده است تا به بازار اجاره‌بهای مسکن سامان دهد.

در این طرح، قرار بود دولت به خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند ۵۰ میلیون تومان و برای کلانشهرها و شهرهای کوچک به ترتیب ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان وام با سود ۱۳ درصد پرداخت کند.

این وام با هدف حمایت از مستاجران کم‌درآمد طراحی شده و این طور نیست که شامل همه افراد شود. بنابراین وام مذکور تنها به مستاجران واحدهای کم‌متراژ پرداخت خواهد شد که در تهران و شهرهای بزرگ معادل ۷۵ متر و کمتر و در شهرهای کوچکتر زیر ۱۰۰ متر است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اعلام اینکه به گفته وزیر امروزه نباید در یک کشور توسعه یافته تنها ۹ نفر بتواند از تسهیلات پرداخت وام مسکن بهره‌مند شوند و این بیانگر آن است که طرح با مشکلاتی مواجه است و باید اصلاح شود.

به گفته محمدقاسم تابنده ماه، براساس اطلاعات همکاران مشاور املاک شیب تند اجاره بهای واحدهای مسکونی در شیراز و همچنین گرانی پساکرونا باعث شده مستاجران در حاشیه شهر و در شهرک‌های اقماری سکنی کنند و دیگر تحمل پرداخت اجاره های سنگین را ندارند و این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی درباره به کارایی مصوبه‌ مربوط به مسکن ستاد ملی کرونا در شیراز ، گفت: با توجه به اینکه در ابتدای این طرح مالکان مسکن و مستاجران همکاری مناسبی را داشتند ولی رفته رفته با وجود برخی از مشکلات، پرونده‌های مختلفی در این زمینه تشکیل داده شد.

تابنده ماه ادامه داد: در طی یک ماه گذشته ۴۰ پرونده در کمیته رسیدگی ستاد استانی کرونا بر امر مسکن مورد بررسی قرار گرفت و با کدخدامنشی رضایت مستاجر و مالک جلب شد.

 

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت مقرر شده که میزان اجاره‌ها حداقل با افزایش ۲۰ درصدی در شیراز تمدید شود، گفت: طبق این مصوبه مالکین موظف شدند که مدت قرارداد مستاجرین را با مبلغ مناسبی تمدید کنند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز گفت: امروزه به دلیل اینکه آمار دقیقی از تعداد و وضعیت مستاجر و مالک در شیراز وجود ندارد، کنترل بازار مسکن قدری دشوار شده است و بر همین اساس به ناچار اجرای هر طرح کوتاه‌مدت خواهد بود.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه مسکن، دولت باید طرح‌هایی مانند اجرای طرح مسکن مهر و اجاره به شرح تملیک را اجرایی کند تا مشکلات مسکن در کشور رفع شود.

وی با انتقاد از عملکرد آخوندی در دولت تدبیر و امید گفت: وی نه تنها در این راه مشکل مسکن حل نکرد بلکه مشکلات حوزه مسکن دوچندان شد.

امروزه به دلیل اینکه آمار دقیقی از تعداد و وضعیت مستاجر و مالک در شیراز وجود ندارد، کنترل بازار مسکن قدری دشوار شده است و بر همین اساس به ناچار اجرای هر طرح کوتاه‌مدت خواهد بود

تابنده ماه یادآور شد: امروزه بی‌ثباتی در بازار مسکن موجب شده با افزایش یافتن قیمت دلار حتی قیمت هندوانه نیز افزایش یابد.

به عقیده وی، وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن حتی برای خرید ۶ متر زمین نیز نمی تواند کارآمد باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با یاد‌‌‌آوری رکود‌‌‌ شد‌‌‌ید‌‌‌ حاکم بر بازار مسکن گفت: پیش‌بینی می شود قیمت مسکن در شیراز کاهش یابد و بر همین اساس صاحبان مسکن تمایل به فروش املاک خود‌‌‌ را ند‌‌‌ارند‌‌‌ و از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها ترجیح می‌د‌‌‌هند‌‌‌ فعلا برای این کار د‌‌‌ست نگه د‌‌‌ارند‌‌‌.

تابنده ماه بیان کرد: خوشبختانه این مصوبه با حمایت دستگاه‌های مربوطه در حال اجرا است و توانسته‌ایم در این زمینه به موفقیت قابل توجهی دست یابیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز از مالکان مسکن و مستاجران خواست در صورت وقوع هرگونه مشکل، با مراجعه به اتحادیه مسکن طرح موضوع کنند تا برای رفع مشکل پیگری انجام شود.

در فارس فقط ۱۱ نفر موفق به دریافت ودیعه مسکن شده‌اند

به گفته مسئولان اداره راه و شهرسازی استان فارس در این استان، ۲۶ هزار و ۲۰۹ نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل شهرسازی استان فارس گفت: طبق آخرین آمار جمعتی، بیش از ۱۵۰ نفر در استان برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده اند که از این تعداد تاکنون ۱۱ نفر موفق به دریافت وام شده است.

محمدحسین حمیدی زاده اضافه کرد: این آمار در حال افزایش است و چنان چه مدارک افراد تکمیل باشد می توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به گفته زارع مدیر یکی از مشاوران املاک شیراز این نوع تسهیلات نه تنها برای مالک و مستاجر نمی تواند کارآمد باشد بلکه بر مشکلات آنان نیز افزوده می شود.

با توجه به اینکه بسیاری از مالکان مسکن همکاری مناسبی را داشتند ولی هستند برخی از مالکان که همچنان مرغ آنها یک پا دارد و تلاش دارند ودیعه و اجاره‌بهای ملک خود را چند برابر کنند

وی یکی از مهم‌ترین ایرادات ارائه این نوع تسهیلات را ثبت شدن نام مالک در سامانه کشوری اعلام کرد و گفت: برخی از مالکان حاضر نیستند برای دریافت اندک مبلغ، نام خود را در سامانه دولتی ثبت کنند.

وی با اشاره به موضوع اجرای مصوبه کرونا در امر مسکن گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مالکان مسکن همکاری مناسبی را داشتند ولی هستند برخی از مالکان که همچنان مرغ آنان یک پا دارد و تلاش دارند ودیعه و اجاره‌بهای ملک خود را چند برابر کنند.

شفیعی مالک چند خانه در شیراز نیز می گوید: افزایش اجاره‌بها حق و حقوق مالک است و دولت اجازه ندارد در این کار دخالت کند.

به گفته وی امسال با افزایش یافتن قیمت ملک ۷۵ درصد ودیعه را افزایش داده ام و چنانچه مستاجر نتواند این مبلغ را پرداخت کند بدون ملاحظه با دریافت حکم مستاجر را جواب خواهم کرد.

وی می گوید: در این مدت کرونایی چندین برابر بر ارزش خانه‌هایم افزوده شده و کرونا برای من بسیار ارزنده بوده است!

 

برخورد قاطع با متخلفان اجرای مصوبه ستاد کرونا در زمینه مسکن

فرماندار شیراز نیز در این زمینه گفت: دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در بخش مسکن در شهرستان شیراز اجرایی شده و در صورت تخلف به جدیت برخورد خواهد شد.

محمدرضا امیری از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص افزایش و تمدید اجاره‌بها به دستگاه‌ها خبر داد و گفت: نشستی با شورای تامین و مسکن شهرستان شیراز درباره وضعیت اجازه مسکن و چگونگی اجرای این مصوبه ملی برگزار شده است.

فرماندار شیراز با تاکید بر اینکه برابر با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مالکان مسکن مجاز به افزایش قراردادهای اجاره با افزایش حداکثر ٣٠ درصد در تهران، ٢٠ درصد در کلانشهرهای مانند شیراز و ١٥ درصد در سایر شهرها خواهند بود افزود: براساس این مصوبه، مالکان و مشاوران املاک ملکف هستند که به صورت خودکار این میزان افزایش تعیین شده را تمدید کنند و تخلیه‌ای هم انجام نشود.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی اجرای این مصوبه مشاورین املاک هستند که حق عقد قرارداد خارج از این مصوبه را نخواهند داشت، گفت: کمیته‌ نظارت متشکل از نماینده اتاق اصناف، نماینده اتحادیه املاک، راه و شهرسازی و مدیریت اماکن نیروی انتظامی برای نظارت بر اجرای این مصوبه تشکیل شده است.

مشاوران املاک حق ندارند معامله غیررسمی انجام دهند و در صورت کشف تخلف، برخورد خواهیم کرد

امیری ادامه داد: کمیته دیگری تحت عنوان کمیته‌سازی با دو شعبه در اتاق اصناف شیراز تعریف شده تا قبل از اینکه مشکل به محاکم قضایی ارسال شود، در این کمیته پیگیری شود.

فرماندار شیراز با تاکید بر اینکه این مصوبه دولت قابلیت اجرا دارد، گفت: همکاری رئیس کل دادگستری استان در اجرای این مصوبه ارزشمند است.

وی همچنین تاکید کرد: مشاوران املاک حق ندارند معامله غیررسمی انجام دهند و در صورت کشف تخلف، برخورد خواهیم کرد.

فرماندار شیراز یادآور شد: در شرایط فعلی همه از دولت انتظار دارند که تمهیداتی اقتصادی اجرایی کند و به دلیل اینکه امکان جابجایی و انتقال در زمان شیوع کرونا سخت است، دولت اقدام به اجرای این مصوبه کرده است.

امیری با اشاره به اینکه امروزه در کلانشهر شیراز شاهد آن هستیم با تلاش بسیاری از دستگاه‌های اجرایی همچنین با حمایت مالکان و مستاجران، همکاری مناسبی انجام شده است و بسیاری از مالکان، بخشی از اجاره‌های خود را بخشیده اند.

وی مردم فارس را در امور خیر سرآمد دانست و گفت: در ابتدای این امر مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد تومان از سوی بسیاری از مالکان بخشیده شد آنها و با مستاجران خود همکاری مناسبی داشته اند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس نیز با بیان اینکه در اجرای این مصوبه تنها ۲۱۱ پرونده در کمیته صلح و سازش مسکن به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۲ پرونده تشکیل و مابقی به صلح دوطرفین رسیده است ، گفت: ۳۲ پرونده ثبت شده با نظر هیات داوری مورد رسیدگی قرار گرفته است.

سیدمحمود هاشمی با اشاره به اینکه آوازه مردم متدین سومین حرم اهل بیت (ع) در امر خیر زبانزد بوده و امروزه نیز شاهد هستیم در امر بخشیدن اجاره بها پیشقدم شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم با حمایت از مالک و مستاجر بتوانیم با همکاری مشاوران املاک در امر اجرای مصوبه کرونا در امور مسکن اقدامات مناسبی را در این امر انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار