هیئتی‌ها در کمترین زمان ممکن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برای برگزاری با شکوه مراسم محرم سنگ تمام گذاشتند.
کد خبر: ۸۹۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳ 31 August 2020

به گزارش  تابناک سمنان: دهه اول محرم امسال غمش دوچندان بود؛ خیلی‌ها می‌گفتند به علت شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) فراهم نیست. این خبر برای عاشقان امام حسین (ع) ناراحت کننده بود. کسانی که عمری را از بچگی در هیئت بزرگ شده‌اند و در سرما و گرما حضور در هیئات را رها نکرده اند.

در آخر، قرار شد مراسم محرم امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در فضای باز برگزار شود. رهبر معظم انقلاب، هم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی همانند روز‌های دیگر دهه اول محرم، مراسم عزا را بدون حضور جمعیت در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار کردند.

حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه (ع)، شاهچراغ و سایر اماکن متبرکه هم در صحن‌های روباز خود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی پذیرای زائران حسینی بودند. در شام غریبان شهدای کربلا، خادمان حرم شاهچراغ اقدام به لاله گردانی کردند. همچنین در شیراز، برخی در روز عاشورا با خودروپیمایی و حمل پرچم‌های عزای حسین (ع) اقدام به راه اندازی دسته‌های عزاداری با خودرو کردند.

امسال بسیاری از هیئت‌های کوچک محلی در سراسر کشور، با رعایت اصول مورد تایید وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری مراسم در فضای باز یا کوچه و خیابان کردند و یا برای عزاداران حسینی صندلی اجاره کردند. قریب به اتفاق هیئت‌های مذهبی، نذری‌ خود را به صورت خشک در قالب پویش کمک‌های مومنانه به نیازمندان اهدا کردند. اگر امکان پخت غذای گرم فراهم بود، غذای گرم نذری را در بسته‌بندی بهداشتی به صورت بیرون‌بر ارائه می‌دادند، اگر ایستگاه صلواتی برپا بود، شیر و کیک بسته‌بندی را در کنار ماسک و ضدعفونی کننده به مردم نذری می‎دادند. در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برخی هیئت‌های مذهبی در محل خود اقدام به سینه‌زنی و زنجیر زنی کردند و برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دسته‌ها را در شهر نچرخاندند.

برگزاری هیات سیار

محرم امسال، خلاقیت شرط لازم و کافی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری در شرایط کرونایی بود. حاج محمود کریمی، مهدی رسولی و برخی دیگر از مداحان معروف به سبک مداحان تازه کار هیئت‌های سیار را راه انداختند که اکثر آنان در نزدیکی منازل خانواده‌های شهدا برگزار شد. مراسم‌ حاج محمود هر شب از شبکه دو تحت عنوان برنامه «ما ملت امام حسینیم» پخش شد. آنان عشق به امام حسین و مراسم محرم را در کوچه پس کوچه‌های شهر جار زدند. حاج محمود در روز عاشورا نیز برای کارگران کوره‌های آجرپزی جنوب تهران روضه خواند.

سفارت سابق آمریکا حسینیه شد

خلاقیت‌ها ادامه داشت تا کاربری مکان‌ها و ساختمان‌ها تغییر کند؛ تا جایی که سفارت سابق آمریکا نیز تبدیل به حسینیه شد. وقتی خبر حسینیه شدن سفارت آمریکا را به مردم می‌دادی، در قدم اول تعجب می‌کردند، ولی هیات انصارالقائم بسیج دانشجویی دانشگاه تهران متولی این امر بود. در ابتدای ورود به حسینیه سفارت سابق آمریکا، پرچم آمریکا زیر پای عزاداران قرار گرفته بود، سفارت هم مثل همه هیئت‌های مذهبی در ابتدای امر با تب سنج و دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون، سلامتی شما را کنترل می‌کردند و در صورت صحت مجاز به ورود به مراسم در حیاط سفارت می‌شدید. همچنین هیئت انصار القائم در روز تاسوعای حسینی اقدام به برگزاری راه‌پیمایی خودرویی دسته عزاداران کرد.

عزاداری در جوار مزار حاج قاسم

مردم کرمان نیز در روز تاسوعای حسینی، در جوار گلزار شهدای کرمان و مزار حاج قاسم، در اولین محرمی که ایشان حضور نداشتند، عزاداری پر شوری برپا کردند. برخی نیز در بهشت زهرای تهران، در جوار گلزار شهدای گمنام در روز تاسوعا و عاشورا مراسم گرفتند. نماز ظهر عاشورا هم در سراسر کشور با حضور پرشور مردم در کوچه و خیابان برگزار شد. میدان امام حسین (ع) تهران از مکان‌هایی بود که نماز با حضور پرشکوه مردم در زیر آفتاب گرم تابستان اقامه شد.

هیئت‌های بزرگ نیز مانند هیئت ریحانه الحسین با مداحی سید مجید بنی فاطمه، هیئت میثاق الشهداء با مداحی میثم مطیعی و هیئت فداییان حسینی با مداحی سید رضا نریمانی به ترتیب در فضای باز پارکینگ پارک ارم شهر تهران، دانشگاه افسری امام علی (ع)، دانشگاه امام علی (ع) شهر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد. تصاویر پخش شده از این مراسم‌ها نشان دهنده استقبال زیاد مردم و همچنین نظم و ترتیب بالا در صفوف مرتب هیئت‌ها بود. همچنین برخی افراد که امکان حضور فیزیکی در مراسم را نداشتند، از طریق شبکه‌های سیما تحت عنوان «حسینیه تلویزیونی ایران» و یا سامانه اینترنتی هیئت آنلاین برنامه‌ها را تماشا می‌کردند.

تشکر معاون وزارت بهداشت از هیئت‌ها

در یک کلام، عزاداری محرم امسال نشان داد که دیگر برای کار‌های سرسری نباید از این ضرب المثل استفاده کنیم که «هیئتی برگزار شد»؛ دیگر هیئتی برگزار شدن مراسم یعنی برگزاری با نهایت نظم و انسجام که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی موید این موضوع است. قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت نیز با تشکر از هیئت‌های مذهبی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تایید کرد که هیئتی‌ها حرف شنوی خوبی از کادر درمان دارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار