درحالی‌که مردم همچنان بر عهدی که با ائمه اطهار بسته‌اند، پایبند هستند اما به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها و ارگان‌های متولی فرهنگ با تمام وجود پای‌کار بزرگ‌ترین رویداد مذهبی شیعه نیامده‌ و علاوه بر کم‌رنگ بودن نمودهای شهری و فضاسازی‌های متناسب با محرم که پیشتر در گزارشی با عنوان «نمود کمرنگ نمادهای عزاداری محرم در شهر حرم سوم اهل‌بیت(ع)/ عزاداران ‌سالار شهیدان دل‌آزرده شدند» برنامه‌های جانبی چندانی نیز به‌ویژه در فضای مجازی برای این برهه دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 31 August 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:در وصف جایگاه ماه‌های محرم و صفر در میان مسلمانان و مردم آزاده جهان به‌ویژه مردم ولایتمدار ایران اسلامی بسیار گفته‌شده و اهمیت این دو ماه به‌عنوان بزرگ‌ترین جلوه‌گاه و بزنگاه مذهبی شیعیان جهان بر همگان تثبیت‌شده است، خواه ویروسی همچون کرونا باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها شود و خواه عده‌ای سعی با ایجاد شبهات سعی در کمرنگ شدن این مراسم داشته باشند که به گواه تاریخ همه نقشه‌ها و اتفاقات در پیشگاه سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) مردود است.

مردم متدین و ولایتمدار شیراز، به‌عنوان ساکنین سومین حرم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در ایران اسلامی همه‌ساله با برگزاری مراسمات مختلف، محرم و صفر را که به فرموده امام خمینی(ره) «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است» به بهترین نحو گرامی داشته

مردم متدین و ولایتمدار شیراز، به‌عنوان ساکنین سومین حرم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در ایران اسلامی همه‌ساله با برگزاری مراسمات مختلف، محرم و صفر را که به فرموده امام خمینی(ره) «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است» به بهترین نحو گرامی داشته و امسال نیز باوجود شیوع ویروس منحوس کرونا مردم همیشه درصحنه شیراز در حد توان برای سومین امام خود باوجود تمامی مزاحمت‌ها و محدودیت‌ها سنگ تمام گذاشتند.

درحالی‌که مردم همچنان بر عهدی که با ائمه اطهار بسته‌اند، پایبند هستند اما به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها و ارگان‌های متولی فرهنگ با تمام وجود پای‌کار بزرگ‌ترین رویداد مذهبی شیعه نیامده‌ و علاوه بر کم‌رنگ بودن نمودهای شهری و فضاسازی‌های متناسب با محرم که پیشتر در گزارشی با عنوان «نمود کمرنگ نمادهای عزاداری محرم در شهر حرم سوم اهل‌بیت(ع)/ عزاداران ‌سالار شهیدان دل‌آزرده شدند» برنامه‌های جانبی چندانی نیز به‌ویژه در فضای مجازی برای این برهه دیده نمی‌شود.

اطلاع‌رسانی برنامه‌های محرم و صفر در روزهای آتی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون برنامه‌های این اداره در سطح استان فارس برای ماه‌های محرم و صفر اظهار داشت: با هماهنگی دفتر امام‌جمعه شیراز به اجرا و پشتیبانی برنامه‌های ادارات و دستگاه‌های فرهنگی کمک خواهیم کرد.

صابر سهرابی ادامه داد: دو الی سه گروه تعزیه در شهرستان کازرون به‌صورت زنده در فضای مجازی به مدت سه شب اجرا دارند و همچنین برنامه‌های اجرای تعزیه پیش‌بینی‌شده که همگی به‌صورت اجرای زنده در فضای مجازی از دوشنبه (۱۰ شهریورماه) شروع به پخش خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دو سوگواره برای محرم و صفر پیش‌بینی‌شده، تصریح کرد: سوگواره عکس را خواهیم داشت که با هماهنگی ۳۰ شهرستان استان بتوانیم از ظرفیت تمامی هنرمندان و عکاسان در این سوگواره بهره ببریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه برنامه‌های بعد از دهه اول محرم، برنامه‌هایی پویا، جامع و جذاب خواهد بود، خاطرنشان کرد: برنامه‌های اصلی و دقیق را با جزئیات جهت برگزاری تا پایان ماه صفر طی روزهای آتی روی سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بارگذاری شده و به سمع و نظر مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.

آنچه بوده که توانستیم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز پیرامون ماه محرم و صفر و مراسمات عزاداری اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه کشور، استان فارس و شهر شیراز مراسم عزاداری نیز با شرایط خاص باید برگزار شود و بحران کرونا همچون سایر حوزه‌ها بر مسائل و فعالیت‌های محرم نیز اثر گذاشته است.

سال‌های گذشته مراسم عزاداری محرم و صفر بدون هیچ محدودیتی برگزار می‌شده و به تبع فضاسازی و سیاه‌پوش کردن شهر نیز محدودیت نداشته اما اکنون شرایط بسیار متفاوت و محدودیت‌ها نیز بسیار است

مرتضی جعفری با بیان اینکه چندین برابر سال‌های گذشته شهرداری در موضوع فضاسازی کارکرده، عنوان کرد: سال‌های گذشته مراسم عزاداری محرم و صفر بدون هیچ محدودیتی برگزار می‌شده و به تبع فضاسازی و سیاه‌پوش کردن شهر نیز محدودیت نداشته اما اکنون شرایط بسیار متفاوت و محدودیت‌ها نیز بسیار است.

وی یکی از علل کمرنگ‌شدن تبلیغات محیطی و فضاسازی‌های شهری را به کمرنگ شدن فعالیت‌ها و حضور مردم و گروه‌های جهادی دانست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه محرم و صفر همیشه به‌صورت مردمی بوده، تصریح کرد: یکی دیگر از علل اینکه رنگ و بوی ماه محرم کمتر شده ویروس کروناست که همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده و عزاداری‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

جعفری در خصوص بیلبوردها و پل بردهای سطح شهر متذکر شد: ۱۰ تا ۲۰ درصد بیلبوردها و پل بردهای شیراز در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری بوده و مابقی در اختیار سازمان‌های سیما و منظر، حمل‌ونقل و اداره کل روابط عمومی شهرداری شیراز است.

وی در ادامه پیرامون عناوین برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برای محرم اذعان کرد: هر خانه یک حسینیه، راه‌اندازی کارهای تولید بیرق سوگ، معرفی کتاب‌های عاشورایی، جشنواره سوگواره سوگ قدسیان، عزاداری ماشینی در دراک، اجرای بزرگ‌ترین دیواره‌نگاره، اشتغال و به‌کارگیری ۷۲ فرد آسیب‌دیده و زنان و برگزاری چندین نمایشگاه از مهم‌ترین عناوین برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه بوده که توانستیم، نه آنچه خواستیم و متاسفانه مقدورات ما محدود است اما کار ما تمام نشده و فضاسازی شهری تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

سازمان تبلیغات و وظیفه اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا

اگر امروزه شاهد برگزاری منظم هیئات مذهبی با رعایت کامل پروتکل‌ها و موارد بهداشتی هستیم، به علت کار خوب و اثربخش سازمان تبلیغات اسلامی در مباحث اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی بوده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس نیز با بیان اینکه وظیفه اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا بر عهده این تشکیلات است، به خبرنگار فارس گفت: اگر امروزه شاهد برگزاری منظم هیئات مذهبی با رعایت کامل پروتکل‌ها و موارد بهداشتی هستیم، به علت کار خوب و اثربخش سازمان تبلیغات اسلامی در مباحث اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق مهرابی با اشاره به تشکیل کارگروه تبلیغات ذیل ستاد استانی با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تصمیمات و مصوبات ستاد استانی کرونا نظیر ممنوعیت تعزیه و حرکت دسته‌های عزاداری را سازمان تبلیغات اسلامی به هیئات مذهبی اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: استفاده از فضاهای باز نیازمند هماهنگی‌هایی میان هیئات مذهبی و دستگاه‌هایی نظیر اداره ورزش و جوانان، شهرداری، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و آموزش‌وپرورش بوده که این مهم به‌وسیله سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته و هیچ هیئتی در استان نیست که درخواست داده باشد اما فضایی برای آن هماهنگ نشده باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس از دو پویش بزرگ و مهم در ماه محرم در استان فارس خبر داد و بیان کرد: پویش نذر خون و پویش نذر سلامت در استان راه افتاده که در آن‌ مردم و هیئت‌های مذهبی با هماهنگی سازمان انتقال خون با رعایت پروتکل‌ها و موارد بهداشتی خون خود را به نیازمندان اهدا کرده و در پویش نذر سلامت نیز نذورات مردم را به سمت بسته‌های بهداشتی نظیر ماسک و اقلام ضدعفونی سوق داده‌شده‌اند.

مهرابی با بیان اینکه در محرم امسال ایستگاه‌های صلواتی توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در هیئت‌ها برپا بوده، تصریح کرد: طی چند روز گذشته بیش از ۹۳ هزار ماسک توسط سازمان تبلیغات اسلامی به‌صورت رایگان میان هیئت‌های مذهبی استان فارس در مناطق آسیب‌پذیر و مراسمی که امکانات کمتری داشته‌اند، توزیع کرده‌ایم.

وی در خصوص نذورات سالانه مردم در ماه محرم و صفر گفت: سعی شد نذورات مردم در قالب بسته‌های معیشتی کمک مومنانه برای کمک به مستمندان جهت‌دهی شده و پخت‌وپزها نیز به‌صورت بیرون بوده و هیچ‌گونه توزیع غذایی در هیئت‌ها نداشته‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس با اشاره به حضور هیئت‌ها در حرم مطهر شاهچراغ(ع) از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی جهت عزاداری اذعان داشت: با حضور نماینده مقام معظم رهبری و نماینده دادگستری استان سرکشی از هیئت‌ها به‌صورت میدانی هر شب انجام می‌پذیرد.

مهرابی پیرامون دهه‌های دوم محرم تا پایان ماه صفر متذکر شد: پروتکل‌هایی که ابلاغ‌شده برای دو ماه محرم و صفر است ولی آنچه اکنون درحالی‌که انجام است، مربوط به دهه اول ماه محرم است که بعد از دهه اول نشست فوری ستاد کرونا را خواهیم داشت و ضمن آسیب‌شناسی دهه اول و ابلاغیه‌های ستاد کرونا، برنامه‌های دهه‌های بعدی را تدوین و ابلاغ خواهیم کرد.

اوقاف فارس و برنامه‌های ماه‌های محرم و صفر

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان فارس در خصوص برنامه‌های ماه محرم و صفر این اداره عنوان کرد: طرح بصیرت عاشورایی در ۶۰ بقعه متبرکه استان درحال اجراست.

حجت‌الاسلام رحیم صفری با اشاره به طرح دیگر اداره اوقاف برای محرم بیان داشت: طرح شمیم حسینی، طرحی در جهت حمایت از هیئات مذهبی استان است که به همین منظور ۱۵ تن برنج تهیه و به سازمان تبلیغات جهت توزیع میان هیئات مذهبی داده‌شده است.

وی با بیان اینکه در لار و جهرم هرکدام ۱۵۰۰ بسته معیشتی تهیه و توسط هیئت‌های مذهبی توزیع خواهد شد، تصریح کرد: تا پایان ماه محرم ۲۵ هزار بسته معیشتی از محل موقوفات و نذورات خیرین آماده و در سطح استان توزیع خواهد شد.

۲۷۰ مبلغ جهت تبلیغ دین در فضای مجازی و مناطقی که وضعیت سفید دارند، اعزام‌شده‌ و ۳۵ بقعه متبرکه نیز میزبان مردم برای نماز ظهر عاشورا بودند

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان فارس با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد: ۲۷۰ مبلغ جهت تبلیغ دین در فضای مجازی و مناطقی که وضعیت سفید دارند، اعزام‌شده‌ و ۳۵ بقعه متبرکه نیز میزبان مردم برای نماز ظهر عاشورا بودند.

صفری ادامه داد: ۵۰ هیئت مذهبی در بقاع متبرکه در استان فارس واقع هستند و هرساله از فضای آن استفاده می‌کنند که این رویه امسال نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه چهارپایه خوانی هیئت‌ها در برخی بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های ما بوده، در خصوص دیگر برنامه این نهاد اذعان داشت: برنامه داریم که بالغ‌بر یک میلیارد تومان اقلام خشک را به همت خیرین خریداری کرده و در اختیار بیمارستان‌های درگیر با ویروس منحوس کرونا هستند، قرار داده تا اطعام و نذری حسینی در میان بیماران و کادر درمان به مدت ۱۰ روز با مداحی توزیع شود و سه وعده را مهمان سفره اباعبدالله(ع) باشند.

۲ برنامه بزرگ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در محرم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس پیرامون برنامه‌های این شورا در ماه محرم و صفر گفت: علاوه بر برنامه‌های هیئت‌های مذهبی که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود، دو برنامه را اعلام کردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رضایی در خصوص اولین برنامه اعلام‌شده توضیح داد: یک برنامه برای شنبه‌شب، شب عاشورا ساعت ۹ شب اعلام‌شد که مردم در هر مکان و نقطه‌ای باشند، ندای «لبیک یا حسین» سر دهند و این اتفاق از بلندگوی مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه این برنامه دوم از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز شد، گفت: روز عاشورا حرکت هیئت‌ها را نداریم پس حرکت ماشین‌ها را برنامه‌ریزی کردیم تا هر خانواده در ماشین خود طی طریق کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس افزود: دو مسیر برای حرکت خودرویی در روز عاشورا در نظر گرفتیم، مسیر اول از میدان نمازی آغاز، میدان امام حسین(ع)، میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان ۹ دی و مقصد شاهزاده قاسم بوده و مسیر دوم از میدان ولیعصر آغاز، میدان غدیر، خیابان لطفعلی‌خان زند، سه‌راه احمدی، چهارراه پیروزی، خیابان ۹ دی و سرانجام شاهزاده قاسم بوده است.

رضایی همچنین گفت: از دستگاه‌های صوتی مجموعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس، پایگاه‌های بسیج و هیئت‌های مذهبی در مسیر حرکت خودروها استفاده شد.

وی اضافه کرد: با توجه به هفته دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر مقرر شد که به مدت سه روز به تبیین شهید، شهادت و این بزرگواران بپردازیم.

در فضای مجازی در قالب کلیپ، متن و عکس حضورداشته‌ایم تا به تبیین و بصیرت افزایی کمک کنیم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس در پایان سخنانش عنوان کرد: در فضای مجازی در قالب کلیپ، متن و عکس حضورداشته‌ایم تا به تبیین و بصیرت افزایی کمک کنیم.

فاصله بسیار تا سطح توقعات مردم

با شیوع ویروس کرونا امکان حرکت و ظهور و بروز هیئات مذهبی در سطح جامعه کاهش‌یافته و این اتفاق می‌طلبید که دستگاه‌های متولی و اثرگذار در حوزه فرهنگی که بسیاری از آن‌ها بودجه‌هایی نیز برای دو ماه محرم و صفر نیز دارند، برنامه‌ریزی مدونی داشتند تا مهم‌ترین رویداد مذهبی مردم متدین و ولایتمدار شیراز با آب‌وتاب بیشتری و با شایستگی بیشتری برگزار شود.

این‌گونه حرکات لاک‌پشتی پاسخگوی مطالبات و سطح توقع مردم کلان‌شهر شیراز نیست

هرچند پس از مطالبات «خبرگزاری فارس» در شیراز پیرامون برنامه‌های محرم به‌ویژه بحث فضاسازی محرم، شاهد حرکات و قدم‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها بودیم، اما این‌گونه حرکات لاک‌پشتی پاسخگوی مطالبات و سطح توقع مردم کلان‌شهر شیراز شهر حرم سوم اهل‌بیت(ع) نیست و به اذعان برخی از مردم همین شهر، امسال به دلایل بیماری کرونا می‌باید مباحث فضاسازی و برنامه‌ها را پررنگ‌تر نسبت به سال‌های گذشته دنبال می‌کردند اما آنچه شده از سطح توقعات مردم بسیار پایین‌تر بوده است.

دهه اول محرم گذشته اما هنوز تا پایان ماه صفر فرصت زیادی است که در صورت اهتمام و توجه ارگان‌ها می‌توانند حرکت‌های خوبی را رقم‌زده تا شاید مردم سومین حرم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) کمی از دل‌آزردگی‌شان کاسته شود

 

دهه اول محرم گذشته اما هنوز تا پایان ماه صفر فرصت زیادی است که در صورت اهتمام و توجه ارگان‌ها می‌توانند حرکت‌های خوبی را رقم‌زده تا شاید مردم سومین حرم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) کمی از دل‌آزردگی‌شان کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار